När dammet har lagt sig efter säsongen 2015 och vi börjar kolla in de riktigt viktiga aspekterna så står det klart att SUS återigen bärgade den stora silvret, denna gång i Publikligan i H7E:
SUS 4-ever
/A
Visar inlägg med etikett om sus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett om sus. Visa alla inlägg
måndag 16 november 2015
tisdag 16 juni 2015
Nick-Chrille AKA The Reaper AKA The Tapout King
På STJD älskar vi förbehållningslöst att ta del av alla SUSares liv vid sidan av SUS. Eller "vid sidan av" känns fel. ALLT som händer är förstås en del av SUS. Vad man än hittar på så representerar man ju i nån bemärkelse klubben. En som representerat klubben på föredömligt vis i helgen är senaste årets succémålvakt och tidigare års mittfälts- och backdynamo Chrille. Som utespelare kallad Nick-Chrille, som målvakt mer känd som "Nollan" eller det lite mer passande och skräckinjagande "The Reaper". Nu i lördags gick han helt enkelt och vann en Tapout-tävling (jag tror det är nån variant av Jiu-jitsu men jag kan ha fel).
Tweet
Det här förvånar ju ingen SUSare som sett Chrille in action på en fotbollsplan. Den mannen kan närkampspel. I en serie youtube-klipp kan vi här se hur han likt en boa constrictor kopplar grepp och dominerar sina byten. Jag tror dessutom att det är Jujjes röst vi hör när nån från sidlinjen står och ropar uppmuntrande ord till vår hjälte.
Grattis Chrille till segern - SUS vare med dig!
/A
Etiketter:
#SUS15,
Medvind,
nollan,
om sus,
SUS forever,
SUS Fys,
SUS PÅ STAN,
vägra springa
tisdag 24 mars 2015
EXTRA! STJD-exklusiv intervju med Simon
STJD har lyckats få till en exklusiv intervju med vår egen toppforward Simon som i dagarna helt sensationellt valdes till ny ordförande i Sthlms Snipers, den idrottsförening vars herrlag i fotboll SUS ska möta på söndag i en uppgörelse på Mälarhöjdens IP kl 20.00.
STJD: Gratulerar till utnämningen som ordförande för Idrottsföreningen Stockholm Snipers! Berätta hur känns det!
Simon: Tack tack! Jo då, det känns riktigt bra. Storhetsvansinnet är nära...
Simon: Tack tack! Jo då, det känns riktigt bra. Storhetsvansinnet är nära...
STJD: Hur gick det till?
Simon: Ja det kan man fråga sig. Ramlade in i styrelserummet av en slump efter ett blött årsmöte på Kolingsborg för två år sedan och nu passade valberedningen på att utnyttja läget att sätta mig på tronen när jag befann mig utomlands under årsmötet. Ryktet säger att det inte var så mycket diskussion om tillsättningen, men jag tror mest folk är för snälla för att säga sanningen.
STJD: Vad innebär det för din egen fotbollskarriär?
Simon: Att SUS får fortsätta stå ut med mitt tunga löpsteg på offensiv planhalva även i fortsättningen. Inte kan man byta bort SUS?! Har det någonsin hänt? Jag blir lite provocerad av frågan.
STJD: När du kom till SUS IF sommaren 2014 kom du som en frälsare med ett batteri av lysande unga fotbollsspelare i ditt följe. Att det var SUS välkända Slow Football som lockade anar vi, men kan du minnas det ögonblick när du bestämde dig för att Där måste jag bara spela!? Beskriv situationen? Var det när Davas ropade "vi kör samma" och Stefan nickade in 3-2 till SUS mot Snipers på Åkeshov i juni 2013, eller var det något fullkomligt briljant formulerat inlägg på STJD?
Simon: Ja, var ska man börja. Svårt att hitta en specifik grej men kombinationen av att se Club-Maten flöda efter matcherna ni spelat mot Snipers, följa 2-timmarsavsnitten av podden(när kommer nästa säsong?!) och se Slow football utövas i praktiken likt ett italienskt lag i mitten av tabellen av Serie A i mitten av 90-talet, gjorde att allt föll på plats.
STJD: Fanns det även något i Snipers förra säsongen som så att säga repellerade och i så fall vad var det? Lista gärna de tre viktigaste sakerna och svara odiplomatiskt, du är ju redan vald till ordförande för dom ändå!
Simon: HAHA, jag kan inte svara något här. Jag kan ju inte bli kickad 3 dagar efter jag har blivit vald! För känsligt, på tok för känsligt! LOCKET PÅ!
STJD: Hur ska man spela för att slå Snipers? Räcker det att markera bort han den andre Simon på topp?
Simon:
1. Lågt försvarsspel, de är snabba som satan i kontringarna
2. Låter inte mittfältet komma rättvända
3. Att vi håller i bollen, de tappar tålamodet.... ;)
STJD: Hur gärna vill du att SUS ska vinna mot Snipers på söndag?
Simon: Tänk vinnarmentaliteten från Mike Tyson, Usain Bolt, Rocky, Christiano Ronaldo och Magnus Samuelsson i en och samma person. Där har ni ungefär hur taggad jag är. Bifogar även en illustration av vad som väntar på söndag:
STJD: Vad är din vision för SUS 2015?
Simon: Målsnålt, flärdfullt spel som avslutas med en SUSK andraplats. Gärna med griniga matcher på höstsäsongen.
STJD: Du som har såna utmärkta ledaregenskaper - kan du tänka dig att ta över SUS i framtiden?
Simon: Har hört rykten om att man sitter längre på sina positioner i SUS än i Snipers, så det kanske vore något? Ordföranden har suttit i 30 år? Eller är jag helt ute och cyklar när jag säger det? Om 30 år, när jag lämnar ordföranderollen i Snipers så står jag redo! Fyrklövern hoppas jag håller kvar sin makt för evigt.
STJD: Lyssnar du fortfarande på Sabaton??
Simon: På tok för lite. Har blivit alldeles för mycket Melodifestivalen senaste tiden...
STJD: Tack för dina svar Simon!
Gör nu alla som Simon och tagga till utav bara h*****e inför söndag. MÄLARHÖJDEN KL 20.00!
tisdag 17 mars 2015
Spela för SUS på söndag - För Sjutton!
På söndag tar SUS IF Linje 17 till Kärrtorp (alltså bildligt, många tar väl bilen, men jag har hört att det kan vara svårt med parkeringar runt IP, när det är mycket folk där). Delar av redaktionen (vem är undertecknad att tala för massan?) känner iaf ett släktskap med Nätverket Linje 17. Eureka! Slow Football är en reaktion mot förtryck! Våra motståndare Oranjes besatthet av träning, disciplin, resultat och avancemang är lite skrämmande och måste stoppas innan det drabbar allmänheten. Ska inte SUS istället verka för ett tolerant samhälle, med frihet för alla, där gemenskap värdesätts och originalitet uppmuntras? Det har börjat bra på bokat.se, redan 11 anmälda SUSare, men nu spänner vi bågen högre - det vore symboliskt vackert om vi blev 17 på söndag.
Etiketter:
frihetsfronten,
Linje 17,
om sus,
Om SUS motståndare,
slowfootball
tisdag 10 mars 2015
STJD frågar RZL inför söndagens träningsmatch
RZL som dragit i trådarna för att möjliggöra söndagens match mot Trinacria Calcio FF laddar upp i Kalifornien, men via mejl fick STJD några viktiga upplysningar:
1. Kan SUS räkna med tvåsiffrigt?
Jag tror vi kan räkna med tvåsiffrigt totalt med en SUS vinst 8-4
2. Hur känns din egen form, är du i fas inför säsong?
Min egen form sabbas av för mycket stillasittande ft med Gröna Lund affischerna på kvällarna. Tränar däremot tennis här i LA så hoppas man kan leverera på söndag.
3. När du låter dig bjudas på kaffe av Stefano, vad brukar du välja då?
Maccisto , sempre!!
4. Förresten, finns det något att tilläga om Trinacria Calcio FF?
Namnet har ursprung från Sicilien. Mycket mer vet jag inte förutom att det finns en del heta unga talanger i laget som jag förmodliigen måste dra i tröjan under matchen. Rugby regler !
All in...
Etiketter:
om sus,
Om SUS motståndare
tisdag 3 mars 2015
SUS svarar (inte) på ett mejl
Från: Christopher Kviborg
Datum: 2 mars 2015 16:32:10 CET
Till: SUS IF
Ämne: Frågor inför säsongenHej,Ni ska möta FC Sampierdarenese denna säsong i division 7. För att göra det hela lite roligare och ”hajpa” vår serie lite extra får ni gärna svara på frågorna nedanför. Vi tänkte via vår hemsida,fcsamp.com, presentera varje lag lite extra. Tack för hjälpen och all lycka till inför årets säsong!Frågorna1. Berätta lite kortfattat om Er klubb, vilka är ni och vad står ni för?2. Hur lyder målsättningen för säsongen?3. Vilken spelare i er klubb borde motståndarlagen frukta mest?4. Vad vet ni om FC Sampierdarenese?5. Till sist, hur går det för Er klubb denna säsong och på vilken position kommer FC Sampierdarenese?Tack!
Med Vänliga Hälsningar,Christopher Kviborg
3 mar 2015 kl. 11:59 skrev SUS IF
Ja för det första kan vi såklart inte svara öht, förrän ni svarar på de frågor STJD skickade över för ett par år sedan. Minns inte exakt vad vi ville veta, men de var mkt väl formulerade. Så: Still not loving Kviborg. Sen blir det ju löjligt när ni initialt försöker låssas som att ni inte vet. Svar på fråga 1: IF YOU DON'T KNOW, NOW YOU KNOW.
Fråga 2 är ju självskriven.
3. Vi förstår inte frågan. SUS är ett väsen, det är omöjligt att separera enskilda spelare från helheten. SUS är en dimension. SUS är.
4. ?
5. *rycker på axlarna* Vilka är ni ens? Hej då.
tisdag 10 februari 2015
Ny spännande undersökning ->
Här till höger startas nu en ny spännande undersökning. Det är bara att klicka iväg. Det handlar om att få en överblick över hur SUS-truppen förbereder sig inför utomhussäsongen.
Tweet
lördag 22 mars 2014
Kendrick Lamar utnämner SUS till "lord and saviour"
Martin had a dream
Martin had a dream
Kendrick have a dream
SUS have a dream
Vi på redaktionen är förtjusta i subtila budskap och vi är extra nöjda med att ha fått in filmklippet nedan i Kendrick Lamars show, när han uppträdde under SXSW i Austin nu för någon vecka sedan. Härliga Kendrick och härliga SUS. Rätt många mobilkameror i publiken som synes. Och att Itnues nu sänder spelningen gratis i hela världen, ger SUS ytterligare uppmärksamhet - och spridning och lär vara ett hypereffektivt vapen i jakten på ett par nya spelare. Vi menar - vem vill inte spela i Kendrick Lamars favorit-division 7-klubb?
All my life I want money and power
Respect my mind or die from lead shower
I pray my dick get big as the Eiffel Tower
So I can fuck the world for seventy-two hours
Ja, så känner vi ju alla från gång till annan. Enligt Rap Genius så är "lead shower" en metafor för "en stenhård frispark rätt upp i krysset" och den sista raden är helt klart en hänvisning till den långa säsong SUS nu har framför sig. Kul att Kendrick skrivit den här låten till SUS, tycker vi. Tack Kendrick!
Etiketter:
austin,
itunes,
kendrick lamar,
martin luther king jr,
om sus,
sxsw
fredag 22 november 2013
SUS lagkapten: "Jag tycker om att vinna"
Lyssna på Kommunikationsklubben, tidningen Resumés podcast. Klicka på länken.
Resumé: "Det är för lätt att be om ursäkt och gå vidare"
Detta är nästan för bra för att vara sant. SUS lagledare Axels sanslöst grymma kusin Digge, i samspråk med SUS lagkapten. Åsså är han till vänster med också. Och dom pratar om röda kort tydligen. Blev så upphetsad att jag var tvungen att blogga om det innan jag hunnit lyssna, men det måste bara vara briljant.
Ses på söndag SUS.
/A
Tweet
Resumé: "Det är för lätt att be om ursäkt och gå vidare"
![]() |
| Fredrik Thambert, Digge Zetterberg Odh och Johan Seidefors. |
Ses på söndag SUS.
/A
måndag 29 juli 2013
Du ser rätt, RZL är en legend i NYC
Sexual Napalm FC. Ja, så heter tydligen ett fotbollslag i New York som är så pass besatta av SUS IFs egen Kristian Russell att de låtit hans fagra nuna pryda deras tröjor.
måndag 24 juni 2013
måndag 13 maj 2013
STOPPA ELÄNDET!
Olof Lundh (@oloflundh) tweetade kl. 8:48 em on mån, maj 13, 2013:
Stoppa byggandet på Stadshagen. Behövs fler fotbollsplaner, inte färre. http://t.co/9gkE6okdUx
Hör upp nu - för det här berör alla läsare av den här bloggen. SUS i synnerhet, eftersom att klubben är för Stadshagen vad the Lannisters är för Kings Landing, men även alla andra Stadshagen-lag som är beroende av en levande fotbollsplats i stan! Jag är uppväxt där för guds skull! Mitt tydligaste minne från barndomen är när lillebror bröt armen precis på sidlinjen där den nya läktaren står nu, när han ställde sig på bollen och trillade omkull. Obs. klantigt! Pappa, som vanligt i någon slags barnvakt/innermittfältare-roll, kommenderade mig - då ca 10 år - att "ta med dig Totte och gå till St Göran bara, och säg att han har ont". Yada yada yada idag har Totte kronisk värk i vänsterarmen.
Herregud, det vara bara några dagar sedan jag och min son stod och kastade lite sten nere vid Karlbergskanalen och tittade upp mot strålkastarna uppe på hagen - och jag berättade om när gamla fina SUS besegrade [insert valfritt division 7 lag här] med ca 7-0.
VI har alla våra egna minnen från hagen. Ta inte ifrån barnen (BARNEN!!!) deras möjlighet att skapa egna. Det här är helt enkelt för viktigt för att skita i. 2010 räddades Stadshagen tillfälligt, men nu verkar det vara dags igen (vi har inte djupat i frågan ska medges). Undertecknad är i vanliga fall en YIMBY typ av person, men rör inte Stadshagen!
Skriv under namninsamlingen och tweeta ut den här nu!
Hör upp nu - för det här berör alla läsare av den här bloggen. SUS i synnerhet, eftersom att klubben är för Stadshagen vad the Lannisters är för Kings Landing, men även alla andra Stadshagen-lag som är beroende av en levande fotbollsplats i stan! Jag är uppväxt där för guds skull! Mitt tydligaste minne från barndomen är när lillebror bröt armen precis på sidlinjen där den nya läktaren står nu, när han ställde sig på bollen och trillade omkull. Obs. klantigt! Pappa, som vanligt i någon slags barnvakt/innermittfältare-roll, kommenderade mig - då ca 10 år - att "ta med dig Totte och gå till St Göran bara, och säg att han har ont". Yada yada yada idag har Totte kronisk värk i vänsterarmen.
Herregud, det vara bara några dagar sedan jag och min son stod och kastade lite sten nere vid Karlbergskanalen och tittade upp mot strålkastarna uppe på hagen - och jag berättade om när gamla fina SUS besegrade [insert valfritt division 7 lag här] med ca 7-0.
VI har alla våra egna minnen från hagen. Ta inte ifrån barnen (BARNEN!!!) deras möjlighet att skapa egna. Det här är helt enkelt för viktigt för att skita i. 2010 räddades Stadshagen tillfälligt, men nu verkar det vara dags igen (vi har inte djupat i frågan ska medges). Undertecknad är i vanliga fall en YIMBY typ av person, men rör inte Stadshagen!
Skriv under namninsamlingen och tweeta ut den här nu!
Etiketter:
minnenas sus,
om sus
fredag 3 maj 2013
Sexskyttets historia
Förra veckans målfyrverkeri utlöste en febril aktivitet då frågan om SUS tidigare sexskjutande spelare engagerade susare i sociala medier och mejlboxar. Vi saknar utrymme att återge allt som framkommit, men innan nya rekord slås kan det vara på sin plats med en sammanfattning.
På 1980- och 90-talet spelade en viss Per Samuelsson forward i SUS. Smeknamnet Pelle Sixshooter fick han efter en match där han satte sex mål. Han jobbar/jobbade som ortoped på Danderyds sjukhus och han opererade alltså höfterna på en av SUS IFs grundare Hasse "Lelle Printer" Dahlman. Bildmaterial från detta ses i "SUS TILLS JAG DÖR"-bannern högst upp här på sidan där Lelle lattjar med en höftprotes. Pelle skolades senare om till mittback, men det var alltså efter dom sex målen i samma match. Meningarna går isär rörande vem som assisterade till målen. Ordförande Ingemar hävdar att han själv nog stod för alla assist, även om han öppnar för möjligheten att Anders bidrog med någon enstaka. Anders i sin tur avfärdar Ingemars assistteori i sin helhet, dock utan att komma med någon egen. Vilka som stod för motståndet i denna historiska SUS-match är fortfarande höljt i dunkel, men Ingemar har erbjudit sig att leta vidare i arkiven. Matchreferatet ska enligt Anders ha skrivits av Björne Halldén, Jontes farsa, som alltså var den som först sjösatte smeknamnet "Pelle Sixshooter".
Mitt i diskussionen seglade även Lasse Hallons namn upp som eventuellt en ytterligare Sixshooter i SUS-tröjan. Efter att vi gått till källan (Lasse Hallon) dementerades dock denna uppgift, Här handlade det om blygsamma fem mål i en match mot ett lag kallat Armeniska, som enligt uppgift hade halva laget borta för att de var på begravning. Det här exemplifierar måhända den skoningslöshet med vilken SUS tar sig an sina motståndare. När matchen blåses igång förbyts den akademiskt gemytliga stämningen och en kompromisslös jakt med dopamin som dirigent börjar, oavsett motstånd och oavsett ställning i matchen.
Det är i det här perspektivet vi ska se Amirs bedrift från förra veckan alltså. Han borde verkligen ha satt den där straffen för att bli ensam rekordinnehavare på sju mål. Jaja, ny match väntar lördag kl 14.00 på Stadshagen, plan 1.
/A
Tweet
På 1980- och 90-talet spelade en viss Per Samuelsson forward i SUS. Smeknamnet Pelle Sixshooter fick han efter en match där han satte sex mål. Han jobbar/jobbade som ortoped på Danderyds sjukhus och han opererade alltså höfterna på en av SUS IFs grundare Hasse "Lelle Printer" Dahlman. Bildmaterial från detta ses i "SUS TILLS JAG DÖR"-bannern högst upp här på sidan där Lelle lattjar med en höftprotes. Pelle skolades senare om till mittback, men det var alltså efter dom sex målen i samma match. Meningarna går isär rörande vem som assisterade till målen. Ordförande Ingemar hävdar att han själv nog stod för alla assist, även om han öppnar för möjligheten att Anders bidrog med någon enstaka. Anders i sin tur avfärdar Ingemars assistteori i sin helhet, dock utan att komma med någon egen. Vilka som stod för motståndet i denna historiska SUS-match är fortfarande höljt i dunkel, men Ingemar har erbjudit sig att leta vidare i arkiven. Matchreferatet ska enligt Anders ha skrivits av Björne Halldén, Jontes farsa, som alltså var den som först sjösatte smeknamnet "Pelle Sixshooter".
Mitt i diskussionen seglade även Lasse Hallons namn upp som eventuellt en ytterligare Sixshooter i SUS-tröjan. Efter att vi gått till källan (Lasse Hallon) dementerades dock denna uppgift, Här handlade det om blygsamma fem mål i en match mot ett lag kallat Armeniska, som enligt uppgift hade halva laget borta för att de var på begravning. Det här exemplifierar måhända den skoningslöshet med vilken SUS tar sig an sina motståndare. När matchen blåses igång förbyts den akademiskt gemytliga stämningen och en kompromisslös jakt med dopamin som dirigent börjar, oavsett motstånd och oavsett ställning i matchen.
Det är i det här perspektivet vi ska se Amirs bedrift från förra veckan alltså. Han borde verkligen ha satt den där straffen för att bli ensam rekordinnehavare på sju mål. Jaja, ny match väntar lördag kl 14.00 på Stadshagen, plan 1.
/A
Etiketter:
Chase the SUS,
minnenas sus,
Old School,
om sus
måndag 13 december 2010
Stadshagen - A till Ö

Farsan tipsade om ett avsnitt av Sportsnack som handlar om Stadshagens IP. Fullpackat med massor av info för varje inbiten SUSare!
Klippet finns här.
Klippet finns här.
Etiketter:
om sus,
Utbildning inför Säsong
onsdag 12 augusti 2009
SUS 2009 - bästa laget i klubbens 40-åriga historia?
Är vi mätta nu?
Njuter vi av ögonblicket?
Förstår vi vad vi ställer till med?
Trots att dagens SUS är en ynka vunnen match ifrån det ”oslagbara” klubbrekordet på elva raka segrar, är det business as usual på SUS TILLS JAG DÖR. Ingen hetsar upp sig i onödan. Att ta ut segern i förskott och "ställa in skorna" är ett drag som präglar SUS IF 2009 och kanske är det så att laget redan ser framåt – mot 18 raka segrar? Trist i så fall, tycker vi. Det som händer nu är historiskt och förtjänar en stunds eftertanke. Låt oss sätta saker i perspektiv:

SUS IF har existerat som fotbollsförening i drygt 40 år. Hasse "Lelle Printer" Dahlman var ordförande. Under åren har klubben fostrat, utvecklat och i vissa fall återskapat ett flertal förstklassiga spelare, spelare som ex-allsvenske landslagschefenLasse Richt, FIFA-domaren Roffe Ericsson, Canal Plus studioankare Jonas Dahlquist och Lasse Hallon. Många årgångar har omnämnts som den bästa någonsin. SUS meste skyttekung och skribenten Anders Elghorn skriver följande i sin text ”Historien om SUS – de första 40 åren”:
1969 Med Claes Borgström som försvarare! (detta enligt Hasse Dahlman – STJD har intervjuat fd JÄMO Claes Borgström här)
1973 är Tommys val, ”med mittfältsmotorn Tommy Seidefors”, som han blygsamt skriver (han är farsa till Johan, så ni hajar). Han får medhåll av klubbens mesta ordförande, Ulf Moberger.
1982 säger jag. Då gick vi upp i sexan. Med ett gäng plus 30-gubbar. (STJD: tre av de plus 30-gubbarna är fäder till tre av spelarna i den nya generationen SUS: Seidefors, Elghorn och Halldén… för några år sedan spelade även Pelle Porseryd i laget, vars inte helt okände far Rolf Porseryd också spelade i SUS runt den här tiden)
Tweet
Njuter vi av ögonblicket?
Förstår vi vad vi ställer till med?
Trots att dagens SUS är en ynka vunnen match ifrån det ”oslagbara” klubbrekordet på elva raka segrar, är det business as usual på SUS TILLS JAG DÖR. Ingen hetsar upp sig i onödan. Att ta ut segern i förskott och "ställa in skorna" är ett drag som präglar SUS IF 2009 och kanske är det så att laget redan ser framåt – mot 18 raka segrar? Trist i så fall, tycker vi. Det som händer nu är historiskt och förtjänar en stunds eftertanke. Låt oss sätta saker i perspektiv:
I augusti 1989, dvs. för exakt 20 sedan, skrev dåvarande chefredaktören för papperstidningen (jo, det är sant) SUS IF Nytt ett brev (vi vet, vi vet) till Dagens Nyheters sportredaktion. Laget hade nämligen en del mer eller mindre kända profiler i laget och hade dessutom lyckats vinna 10 raka matcher i serien - man tyckte sig förtjäna ett omnämnande. Dagens Nyheter nappade och skickade ned ett team. Det fotades och det hela slutade med två helsidor - som på den tiden var i formatet A3 (typ). Ni fattar, det var stort! Matchen? Den förlorades och sviten bröts.

SUS IF har existerat som fotbollsförening i drygt 40 år. Hasse "Lelle Printer" Dahlman var ordförande. Under åren har klubben fostrat, utvecklat och i vissa fall återskapat ett flertal förstklassiga spelare, spelare som ex-allsvenske landslagschefenLasse Richt, FIFA-domaren Roffe Ericsson, Canal Plus studioankare Jonas Dahlquist och Lasse Hallon. Många årgångar har omnämnts som den bästa någonsin. SUS meste skyttekung och skribenten Anders Elghorn skriver följande i sin text ”Historien om SUS – de första 40 åren”:
1969 Med Claes Borgström som försvarare! (detta enligt Hasse Dahlman – STJD har intervjuat fd JÄMO Claes Borgström här)
1973 är Tommys val, ”med mittfältsmotorn Tommy Seidefors”, som han blygsamt skriver (han är farsa till Johan, så ni hajar). Han får medhåll av klubbens mesta ordförande, Ulf Moberger.
1982 säger jag. Då gick vi upp i sexan. Med ett gäng plus 30-gubbar. (STJD: tre av de plus 30-gubbarna är fäder till tre av spelarna i den nya generationen SUS: Seidefors, Elghorn och Halldén… för några år sedan spelade även Pelle Porseryd i laget, vars inte helt okände far Rolf Porseryd också spelade i SUS runt den här tiden)
--
SUS IF 2009 har en trupp på närmare 25 spelare. Säkert något slags klubbrekord även det. Och laget, med spelare som Dr Haglund (hans knäspecialer är överlägset mest populära på bloggen), Mad Max (med Sverige största pingisblogg), RZL (ständigt het), 90-kilo (ständigt skadad) och Jonte Halldén (från Nattbuss 807) är redan det enda obesegrade laget i division 7... så på lördag när representationslaget tar sin 11 raka seger ska det banne mig firas.
SUS IF 2009 har en trupp på närmare 25 spelare. Säkert något slags klubbrekord även det. Och laget, med spelare som Dr Haglund (hans knäspecialer är överlägset mest populära på bloggen), Mad Max (med Sverige största pingisblogg), RZL (ständigt het), 90-kilo (ständigt skadad) och Jonte Halldén (från Nattbuss 807) är redan det enda obesegrade laget i division 7... så på lördag när representationslaget tar sin 11 raka seger ska det banne mig firas.
Tänk Federer/Borg/Wimbeldon. Ännu ett blad skrivs och klubben är tillbaka i blickfånget. Vem kontaktar DN? Det är dags för ett återbesök!
Läs allt om SUS IF’s bästa årgång någonsin – här.
Etiketter:
om sus
fredag 26 juni 2009
SUS SAVES THE WORLD
SUS-vänner, det har hänt igen. En fd SUS-spelare och numera bl.a. aktiv i Nobels priskommitté för ekonomi, Torsten Persson, uppmärksammas i Dagens Nyheter för hans idéer om hur världen ska räddas (typ). Torsten har givetvis synts här på STJD tidigare genom åren, exempelvis här och här, och är för alltid en SUS-hjälte.
STJD-redaktionen tar fö gärna emot tips på hur vi kan göra bloggen mer lukrativ.


lördag 6 juni 2009
tisdag 14 april 2009
Den gränslösa fotbollen, av Björn Halldén
Meddelande till alla nya SUS'are (ni som spelat mindre än 5 år för klubben) men även till oss lite äldre. Läs detta och inspireras av den SUS'ska synen på fotboll i allmänhet och livet i synnerhet. Underbar läsning så här inför premiären. May SUS be with you - och låt stå!
Den gränslösa fotbollen
Lycka till SUS
Årsta, lördagen 12 maj 2009
Om några timmar går Bajentåget från Medborgarplatsen till Söderstadion. Så bjuder traditionen inför första hemmamatchen varje vår. Några tusen hälsar den nya säsongen välkommen. Även om Hammarby inte väcker några drömmar om större framgång i årets allsvenska (för mig är högsta divisionen allsvenskan oavsett vad marknaden påstår) så pirrar det i kroppen av förväntan.
Men det krävs nog att Bajens gamle avfälling Hasse Berggren, 68 år, har brutit benet för att Bajenförsvaret skall freda sig mot Gefle.
Vilken högtidsdag det är. Säsongsstart. Bollen rullar igen. Må vara att Liverpool, Barcelona och de andra är inne i sitt slutvarv. Det är nu det börjar i Sverige.
Om några veckor skall SUS i elden.
Fimpa innan match
Jag minns den tid jag gick till jobbet inför en tung arbetsdag. Det överskuggades av att det var match på kvällen. Sak samma att det var div 7! Johannesfred eller Tudor Arms. Det var match! Förväntan! Det pirrade som jag hoppas det pirrar för Ronaldo och Torres när det vaknar på morgonen. Tänker de också: "Vackert, det är match ikväll".
Tudor Arms ja! Vilket gäng. Är det likadant idag när de går ut till match som på 1980-talet? Kom direkt från omklädningsrummet till avspark. De som rökte fimpade. Ingen uppmjukning..
Mål åt alla håll
Jag cyklar gärna förbi Enskede IP. Sju, åtta planer gräs, konstgräs, sandplaner.Öppna spjäll överallt. Bosse Ringholm går där och myser som den klubbhövding han är. Hans rätta element.
I höstas stannade jag länge vid en av planerna. Ett gäng småknattar i intensiv match. Spelet gick åt alla håll. Fansen - föräldrarna och ledarna - deltog frenetiskt. Visade åt vilket håll spelarna skulle springa.
Det var två lag med funktionshindrade, många downies (yes, det heter så enligt Wikipedia). Intensitet och koncentration. Alla efter bollen, professionella målgester när den emellanåt rullade i mål. Vilken glädje. Vilka omfamningar. Fotbollen i sin prydno. Världssporten! Alla kan vara med. Hammarby har en sån sektion för funktionshindrade. Hammarby Jets.
Lagstadgat att stanna
Passerar man en fotbollsplan under pågående match är det lag på att stanna. Kolla läget. Se tendensen. Upptäcka vilka spelare som dominerar.
När Jonte var liten och vi cykelsemestrade var det också lag på att stanna vid varenda fotbollsplan vi passerade. Fram med bollen...strafftävling!
Vadå ett-mål?! Vi lirade ett-mål varje dag i min barndom. Ett jävla liv när den opartiske målvakten uppfattades som partisk. "Du släppte in den med flit - det märktes tydligt!" Palaver. Dela om! Spela allsvenskan!
Nou Camp eller Haningevallen - lika
Champions League eller St Erikscupen. Jämställt! För mig var det världstort att slå Västerhaninge i cupen. Sjumannalag, varm höstkväll ute i Haninge, slutet 50-tal. "Lill-Hinken" Holmberg gjorde enda målet. Resultatet stod i Expressen likväl som det stod att Barcelona slagit Juventus samma kväll. Vår seger lyste tydligast som jag minns det. Hur man klistrade upp den 5-millimeter breda strängen på väggen: Västerhaninge2 -Stureby4 0-1(0-0)
Alla man sett
Gårdsmatcher, klassmatcher, St Ericscupen - det snurrar i pallet av alla matcher man spelat och sett.
2001.Istanbul när Henke Larsson i 89:e minuten täppte till truten på 70 000 galna turkar som till dess var i VM. Andreas Andersson strödde mer salt i såren på övertid så vi svenskar fick militäreskort ut från arenan.
1999. Wembley när Paul Scholes medvetet tog ett gult kort efter 5 minuter genom att rita blodiga spår med dobbarna i Håkan Milds lår. Paul trodde han tagit herraväldet över mittfältet. Oj, vad han bedrog sig. Två minuter senare körde en ångvält över honom. Han förde därefter en tynande tillvaro längs sin kantremsa. Ångvälten hette Stefan Schwartz.
2009. Estadio do Dragao. Porto, 28 mars i år. Majstorovics och Mellbergs monstruösa kamp mot portugiserna i VM-kvalet. Fantastiskt stadion. Men vad tänker en 60-åring på. Jo, skrällen i Lissabon, EM-kval 1966, när Inge Danielsson gjorde sin planhalvlånga rusch och satte 2-1 mot VM-trean Portugal.
1958. En fullpackad sportstuga med en flimrig svart-vit TV där väggarna bågnade när alla gick i taket 5 minuter in på VM-finalen. Agne Simonsson rullade in 1-0. Sen troppade farmödrar, lantisarna och övriga mindre intresserade av, när brassarna tog över leken med den magiska bollen.
Det stora och det lilla med fotbollen hamnade nog i ett vägskäl ungefär vid den tiden.
Punka inför VM-finalen
Läs den här sanna berättelsen. Fundera på om Steven Gerrard kan säga samma sak till sin boss som Sigge Parling sade till George Raynor 15 minuter före VM-finalen på Råsunda.
George Raynor, managern, var galen. Vänstermittfältaren var försvunnen, (Det är 30 år före mobiltelefonen).
Sigge hade lovat att skjutsa sina svärföräldrar till matchen. De bodde på Värmdö. Sigge hade en gammal Simca som gick ryckigt. Fick punka - blev kraftigt sen. Hamnade i bilköerna på väg till fotbollsstadion. Trodde han skulle missa matchen. Visade svärfarsan vilken sektion de skulle in på. Parkerade bilen och gick till spelarentrén. Raynor var nära att klippa till honom. "Youre insane, stupid bastard!"
Det är sant! Sigge berättade det själv för mig på ett tåg för många år sen.
Men Sigge var ändå en av de få i det svenska laget som nådde maxprestation i finalen!
Blå boll sade domaren
Det stora och det lilla! En korpmatch i Västertorp på 80-talet. Sandplan. 7-manna. Löpande-band-matcher. Samma domare hela tiden. Alla bytte om i samma futt. "Domaren är stenpackad", sade spelarna i matchen före oss. Vi trodde det var bortsnack eftersom de förlorat.
Det var inte snack! Domaren dömde hit och dit, hur som helst. Det hjälpte inte hur vi än klagade. Inkast!
- Blå boll sade domaren.
De hade gul/svart-randigt och vi hade röda tröjor.
Vi bad honom blåsa av för halvtid när det hade gått 15 minuter över tiden. Han hängde med in i futten och halsade mer brännvin. "Fotbollen förbrödrar, sade han. Ni gnäller för mycket".
Andra halvlek blåste han av efter 12 minuter.
- Är ni nöjda nu, gnällfisar, sade han och vrålgarvade.
Var svårt att klaga. Vi ledde - och vann - med 1-0!
Internationella SUS
Visste ni att SUSIF förr i tiden var kopplad till universitetet? Anslagen krävde att vi måste representera Stockholm i Universitetscupen som spelades i olika städer. Även utomlands. I alla fall i Berlin några gånger. SUS satsade generellt hårt på uppvärmningen vid alla tillfällen. Vi hade ingen Lagerbäck som bestämde att vi skulle bo avskiljt inför turneringarna.
Disciplinen var under isen. Spelarna satsade på nattlånga banketter -fotbollen förbrödrar. Det är för övrigt själen i den här texten inför säsongstarten nästa vecka om du inte fattat det.
(Problemet med Berlin var att det både fanns Öst och Väst på den tiden. Vi stod länge på västra sidan och väntade på tåget som gick från Östberlin.)
Fotboll som raggfaktor
Min polare Classe såg också sin chans att hitta nya vänner när han var reseledare på Mallorca. Det är många år sen. Reseledarna för olika företag gjorde upp om match en tidig söndagsmorgon. Alla jobbade stenhårt med publiciteten inför matchen på nattklubbarna natten före. Classe - som var lovande junior i Hammarby - såg sin chans att imponera på flickorna.
Morgon! Grusplan. Stekhett. Åskådarna kom direkt så att säga. Många söta flickor! Classe gick vänsterytter -den kant där tjejerna stod. Burrade upp sig som en påfågel.
Kraftfull hög utspark, Classe förberedde sig på en mjuk konstnedtagning på låret. Bollen studsade på knäet! Rakt upp på hakan med full kraft. Classe svimmade.
Hygglig raggfaktor, trots allt. Flera tjejer tyckte synd om honom.
Plan som plan
Tro inte att min tid är förbi som spelare. Det är den aldrig. Man hittar alltid nya planer. Jag är fullt aktiv i mitt största rum i Årsta. Benen till bokhyllan bildar det ena målet, benen till en fåtölj bildar det andra. Där spelas hårda matcher mellan Bajen och Barcelona, United mot SUS och andra konstellationer. En liten boll, en farfar och ett barnbarn lyfter leken med bollen till internationella höjder. Drickalangning, frispark när bollen är under TV:n, allt är med. Fotboll har inga gränser (jo, kanske i Nordkorea och Burma)
Jag önskar SUS lycka och framgång säsongen 2009
och avslutar med vackraste dikten om fotbollen.
Hela bollen skall ligga still
När skoldagen var slut
brukade jag ensam cykla till den stora
fotbollsplanen.
Med riktiga mål.
Med riktig straffpunkt.
det var alltid en minut kvar
och oavgjort
när vi fick straff.
Jag lade bollen på straffpunkten
tog lång ansats
kanonhårt i krysset,
En eftermiddag
blev jag världsmästare
sjutton gånger
Bengt "Cidden" Andersson; 1991
Björn Halldén,
vänsterback i SUS mästarlag
division 7D 1982
Tweet
Den gränslösa fotbollen
Lycka till SUS
Årsta, lördagen 12 maj 2009
Om några timmar går Bajentåget från Medborgarplatsen till Söderstadion. Så bjuder traditionen inför första hemmamatchen varje vår. Några tusen hälsar den nya säsongen välkommen. Även om Hammarby inte väcker några drömmar om större framgång i årets allsvenska (för mig är högsta divisionen allsvenskan oavsett vad marknaden påstår) så pirrar det i kroppen av förväntan.
Men det krävs nog att Bajens gamle avfälling Hasse Berggren, 68 år, har brutit benet för att Bajenförsvaret skall freda sig mot Gefle.
Vilken högtidsdag det är. Säsongsstart. Bollen rullar igen. Må vara att Liverpool, Barcelona och de andra är inne i sitt slutvarv. Det är nu det börjar i Sverige.
Om några veckor skall SUS i elden.
Fimpa innan match
Jag minns den tid jag gick till jobbet inför en tung arbetsdag. Det överskuggades av att det var match på kvällen. Sak samma att det var div 7! Johannesfred eller Tudor Arms. Det var match! Förväntan! Det pirrade som jag hoppas det pirrar för Ronaldo och Torres när det vaknar på morgonen. Tänker de också: "Vackert, det är match ikväll".
Tudor Arms ja! Vilket gäng. Är det likadant idag när de går ut till match som på 1980-talet? Kom direkt från omklädningsrummet till avspark. De som rökte fimpade. Ingen uppmjukning..
Mål åt alla håll
Jag cyklar gärna förbi Enskede IP. Sju, åtta planer gräs, konstgräs, sandplaner.Öppna spjäll överallt. Bosse Ringholm går där och myser som den klubbhövding han är. Hans rätta element.
I höstas stannade jag länge vid en av planerna. Ett gäng småknattar i intensiv match. Spelet gick åt alla håll. Fansen - föräldrarna och ledarna - deltog frenetiskt. Visade åt vilket håll spelarna skulle springa.
Det var två lag med funktionshindrade, många downies (yes, det heter så enligt Wikipedia). Intensitet och koncentration. Alla efter bollen, professionella målgester när den emellanåt rullade i mål. Vilken glädje. Vilka omfamningar. Fotbollen i sin prydno. Världssporten! Alla kan vara med. Hammarby har en sån sektion för funktionshindrade. Hammarby Jets.
Lagstadgat att stanna
Passerar man en fotbollsplan under pågående match är det lag på att stanna. Kolla läget. Se tendensen. Upptäcka vilka spelare som dominerar.
När Jonte var liten och vi cykelsemestrade var det också lag på att stanna vid varenda fotbollsplan vi passerade. Fram med bollen...strafftävling!
Vadå ett-mål?! Vi lirade ett-mål varje dag i min barndom. Ett jävla liv när den opartiske målvakten uppfattades som partisk. "Du släppte in den med flit - det märktes tydligt!" Palaver. Dela om! Spela allsvenskan!
Nou Camp eller Haningevallen - lika
Champions League eller St Erikscupen. Jämställt! För mig var det världstort att slå Västerhaninge i cupen. Sjumannalag, varm höstkväll ute i Haninge, slutet 50-tal. "Lill-Hinken" Holmberg gjorde enda målet. Resultatet stod i Expressen likväl som det stod att Barcelona slagit Juventus samma kväll. Vår seger lyste tydligast som jag minns det. Hur man klistrade upp den 5-millimeter breda strängen på väggen: Västerhaninge2 -Stureby4 0-1(0-0)
Alla man sett
Gårdsmatcher, klassmatcher, St Ericscupen - det snurrar i pallet av alla matcher man spelat och sett.
2001.Istanbul när Henke Larsson i 89:e minuten täppte till truten på 70 000 galna turkar som till dess var i VM. Andreas Andersson strödde mer salt i såren på övertid så vi svenskar fick militäreskort ut från arenan.
1999. Wembley när Paul Scholes medvetet tog ett gult kort efter 5 minuter genom att rita blodiga spår med dobbarna i Håkan Milds lår. Paul trodde han tagit herraväldet över mittfältet. Oj, vad han bedrog sig. Två minuter senare körde en ångvält över honom. Han förde därefter en tynande tillvaro längs sin kantremsa. Ångvälten hette Stefan Schwartz.
2009. Estadio do Dragao. Porto, 28 mars i år. Majstorovics och Mellbergs monstruösa kamp mot portugiserna i VM-kvalet. Fantastiskt stadion. Men vad tänker en 60-åring på. Jo, skrällen i Lissabon, EM-kval 1966, när Inge Danielsson gjorde sin planhalvlånga rusch och satte 2-1 mot VM-trean Portugal.
1958. En fullpackad sportstuga med en flimrig svart-vit TV där väggarna bågnade när alla gick i taket 5 minuter in på VM-finalen. Agne Simonsson rullade in 1-0. Sen troppade farmödrar, lantisarna och övriga mindre intresserade av, när brassarna tog över leken med den magiska bollen.
Det stora och det lilla med fotbollen hamnade nog i ett vägskäl ungefär vid den tiden.
Punka inför VM-finalen
Läs den här sanna berättelsen. Fundera på om Steven Gerrard kan säga samma sak till sin boss som Sigge Parling sade till George Raynor 15 minuter före VM-finalen på Råsunda.
George Raynor, managern, var galen. Vänstermittfältaren var försvunnen, (Det är 30 år före mobiltelefonen).
Sigge hade lovat att skjutsa sina svärföräldrar till matchen. De bodde på Värmdö. Sigge hade en gammal Simca som gick ryckigt. Fick punka - blev kraftigt sen. Hamnade i bilköerna på väg till fotbollsstadion. Trodde han skulle missa matchen. Visade svärfarsan vilken sektion de skulle in på. Parkerade bilen och gick till spelarentrén. Raynor var nära att klippa till honom. "Youre insane, stupid bastard!"
Det är sant! Sigge berättade det själv för mig på ett tåg för många år sen.
Men Sigge var ändå en av de få i det svenska laget som nådde maxprestation i finalen!
Blå boll sade domaren
Det stora och det lilla! En korpmatch i Västertorp på 80-talet. Sandplan. 7-manna. Löpande-band-matcher. Samma domare hela tiden. Alla bytte om i samma futt. "Domaren är stenpackad", sade spelarna i matchen före oss. Vi trodde det var bortsnack eftersom de förlorat.
Det var inte snack! Domaren dömde hit och dit, hur som helst. Det hjälpte inte hur vi än klagade. Inkast!
- Blå boll sade domaren.
De hade gul/svart-randigt och vi hade röda tröjor.
Vi bad honom blåsa av för halvtid när det hade gått 15 minuter över tiden. Han hängde med in i futten och halsade mer brännvin. "Fotbollen förbrödrar, sade han. Ni gnäller för mycket".
Andra halvlek blåste han av efter 12 minuter.
- Är ni nöjda nu, gnällfisar, sade han och vrålgarvade.
Var svårt att klaga. Vi ledde - och vann - med 1-0!
Internationella SUS
Visste ni att SUSIF förr i tiden var kopplad till universitetet? Anslagen krävde att vi måste representera Stockholm i Universitetscupen som spelades i olika städer. Även utomlands. I alla fall i Berlin några gånger. SUS satsade generellt hårt på uppvärmningen vid alla tillfällen. Vi hade ingen Lagerbäck som bestämde att vi skulle bo avskiljt inför turneringarna.
Disciplinen var under isen. Spelarna satsade på nattlånga banketter -fotbollen förbrödrar. Det är för övrigt själen i den här texten inför säsongstarten nästa vecka om du inte fattat det.
(Problemet med Berlin var att det både fanns Öst och Väst på den tiden. Vi stod länge på västra sidan och väntade på tåget som gick från Östberlin.)
Fotboll som raggfaktor
Min polare Classe såg också sin chans att hitta nya vänner när han var reseledare på Mallorca. Det är många år sen. Reseledarna för olika företag gjorde upp om match en tidig söndagsmorgon. Alla jobbade stenhårt med publiciteten inför matchen på nattklubbarna natten före. Classe - som var lovande junior i Hammarby - såg sin chans att imponera på flickorna.
Morgon! Grusplan. Stekhett. Åskådarna kom direkt så att säga. Många söta flickor! Classe gick vänsterytter -den kant där tjejerna stod. Burrade upp sig som en påfågel.
Kraftfull hög utspark, Classe förberedde sig på en mjuk konstnedtagning på låret. Bollen studsade på knäet! Rakt upp på hakan med full kraft. Classe svimmade.
Hygglig raggfaktor, trots allt. Flera tjejer tyckte synd om honom.
Plan som plan
Tro inte att min tid är förbi som spelare. Det är den aldrig. Man hittar alltid nya planer. Jag är fullt aktiv i mitt största rum i Årsta. Benen till bokhyllan bildar det ena målet, benen till en fåtölj bildar det andra. Där spelas hårda matcher mellan Bajen och Barcelona, United mot SUS och andra konstellationer. En liten boll, en farfar och ett barnbarn lyfter leken med bollen till internationella höjder. Drickalangning, frispark när bollen är under TV:n, allt är med. Fotboll har inga gränser (jo, kanske i Nordkorea och Burma)
Jag önskar SUS lycka och framgång säsongen 2009
och avslutar med vackraste dikten om fotbollen.
Hela bollen skall ligga still
När skoldagen var slut
brukade jag ensam cykla till den stora
fotbollsplanen.
Med riktiga mål.
Med riktig straffpunkt.
det var alltid en minut kvar
och oavgjort
när vi fick straff.
Jag lade bollen på straffpunkten
tog lång ansats
kanonhårt i krysset,
En eftermiddag
blev jag världsmästare
sjutton gånger
Bengt "Cidden" Andersson; 1991
Björn Halldén,
vänsterback i SUS mästarlag
division 7D 1982
Etiketter:
föreläsning,
Old School,
om sus,
Passiva medlemmar,
Pepping,
stjd scoop,
Utbildning inför Säsong
torsdag 5 februari 2009
SUS TILLS JAG DÖR -En missvisande titel?
En vanlig uppfattning är att öronsus och tinnitus inte går att behandla. På www.tinnitus.se erbjuds dock internetbaserad terapi som visat sig vara mycket effektiv vi dessa tillstånd.
STJDs presstalesman verkar trängd när han konfronteras med detta: -Vi får väl ta oss en funderare inom ledningsgruppen, det har ju varit lite av vårt varumärke att det här tillståndet (sus) är livslångt och obotligt. -Det kommer sannolikt inte bli något namnbyte, tillägger han. SUS TILLS JAG FÅTT BEHANDLING ligger inge vidare i munnen.
Tweet
STJDs presstalesman verkar trängd när han konfronteras med detta: -Vi får väl ta oss en funderare inom ledningsgruppen, det har ju varit lite av vårt varumärke att det här tillståndet (sus) är livslångt och obotligt. -Det kommer sannolikt inte bli något namnbyte, tillägger han. SUS TILLS JAG FÅTT BEHANDLING ligger inge vidare i munnen.
Etiketter:
om sus
fredag 9 januari 2009
Admin vad, Admin vem
STJD har idag ca 10 administratörer, dvs. personer med rätt att publicera direkt på bloggen. En av dem är Sauter. (Alla spelare, nuvarande och fd, är välkomna att skicka in en intresseanmälan btw). Vår tanke... stryk det, uppmaning, är att Sauter, i stället för att kommunicera via Fyrklövern, från och med nu nyttjar den rätten.
Vi vill också klargöra att det avhopp som årslistan hänvisade till enbart hade med chefsredaktörsskapet för pappertidningen SUS IF NYTT att göra - inte själva utövandet i klubbens representationslag. Vi anser alltså inte att Sauter har slutat i SUS... till skillnad från exempelvis Elgen, Ove och Linus.
Tweet
Vi vill också klargöra att det avhopp som årslistan hänvisade till enbart hade med chefsredaktörsskapet för pappertidningen SUS IF NYTT att göra - inte själva utövandet i klubbens representationslag. Vi anser alltså inte att Sauter har slutat i SUS... till skillnad från exempelvis Elgen, Ove och Linus.
Etiketter:
om sus,
stjd klargör
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






