söndag 15 april 2007

EN GAMMAL SUS'ARE SVARAR PÅ FRÅGOR: CLAES BORGSTRÖM


Som SUS TILLS JAG DÖR tidigare avslöjat är klubbens historia kantad av spelare som med åren haft lika stor betydelse i samhället, som en gång på planen spelandes för SUS. Den nu, efter sju år på posten, avgående Jämställdhetsombudsmannen Claes Borgström, 63, är en av dem.
.
Nu ska han starta en advokatbyrå med med bla fd Justitieministern Thomas Bodström... betyder det månne att han planerar Borgström en comeback i SUS, och att han i så fall tar med sig den förre AIK'aren Bodström? Och petar han i så fall Sauter/Janne på högerbacken? Frågorna är många, och de har ställts direkt till Borgström av SUS TILLS JAG DÖR.

1. När spelade du i SUS, och hur kom du till klubben?
Jag spelade i SUS någon gång under andra hälften av 60-talet. Jag läste juridik på Stockholms Universitet och hade många kompisar som spelade i SUS.

2. Vilken position spelade du? Var du bra?
Som jag minns det så spelade jag i huvudsak högerback. Senare i karriären, när jag blev äldre och spelade i korpfotbollen lyckades jag erövra platsen som center. Jag var halvbra.

3. Har/hade du någon favoritspelare som inspiration?
Om du menar en fotbollsspelare i allmänhet så var och är fortfarande min stora favorit Curre Hamrin. Hans 2-1 mål mot Västtyskland 1958 i VM är en klassiker som man kan se hur många gånger som helst.

4. Enligt Anders Elghorn, som skrivit "Berättelsen om SUS" skulle Hasse Dahlman ha utsett 1969 till klubbens bästa årgång. För det första - stämmer det att du var med det året? Och för det andra - Håller du med om att laget hade någonting speciellt det året?
Det kan ha varit så att jag varit med 1969 men jag är inte alldeles säker. Det var ett bra lag på 1960-talet med många bra spelare. Jag tror att Tompa Sörenstam, pappa till Annica Sörenstam, var med, i vart fall så spelade jag med honom i korpen så småningom.

Redaktören måste här gå in och kommentera: stämmer det att Annica Sörenstams pappa spelat i SUS? I så fall är detta ett osannolikt scoop som måste följas upp!

5. Till sist: har du ett favoritminne från tiden i SUS?
Apropå Hasse Dahlman så minns jag homom , kallad Sippa, han brukade ofta stå på mittplan jonglera med bollen för att till sist klacka iväg den till någon av medspelarna.
--

Claes avslutar:

Bra initiativ att uppmärksamma SUS.

Med vänlig hälsning

Claes Borgström

3 kommentarer:

SirMoose sa...

Sörenstam i SUS?!?! Onekligen ett jättescoop om då är fallet. Måtte detta följas upp så att det inte bara rinner iväg likt det med Pelle Porseryd och möjlig kändisflickvän...

Anonym sa...

Av någon anledning har det alltid känts som att Annikas pappa spelat i den här klubben, jag vet inte varför.

PP-missen är största publicistiska fiaskot i STJDs historia.

Att gå in i en gammal SUSare som är i sällskap med kändis och inte plåta det hela...det är som att förneka den här bloggens existens eller iallafall etiketten "SUS eller Kändis" existens.

Anonym sa...

Jag har precis raderat mig själv som skribent på denna blogg.

Sakta kommer föraktet kanske tyna bort och förlåtelsen träda in. Tills dess...

/D