Visar inlägg med etikett no more björn. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett no more björn. Visa alla inlägg

fredag 26 juni 2015

Le Soleil et la SUS

För tredje året i följd tog sig SUS lagledning Fyrklövern en matbit på restaurang Pastis i Gamla Stan för att samtidigt diskutera SUS och därtill associerade ämnen. Tyvärr hade det läckt ut på förhand var vi skulle ses så sannolikt var vi omringade av spioner precis hela tiden. Särskilt en riktigt skum snubbe noterades som ganska säkert kom från Kronis. Hursomhelst, så här års brukar den här gränden dränkas i sol mellan ca 17.45 och 18.15, det är sånt som bara Fyrklövern vet, och i år var inget undantag som ni kan se:





Samtalen böljade mellan fenomenet assortive mating (Davas lanserade tanken att fenomenet avtar med stigande ålder), Syrio Forel (Danne dömde ut Hallbergs analys fullständigt, Max är mer som The Hound), Falun (som ska överta vårdnaden av vår kära Björn), Eurogames (SUSimons storslagna sommarevent. Gör som SUS IFs twitterkonto: gå in och ge moraliskt stöd via länken) och SUS IFs representation i BPs F05 och Söderkamraternas P06. Över en riktigt mör och fin oxrygg utformades också en sorts samsyn kring hur SUS fortsatta dominans i 7an ska upprätthållas.

Sen gled vi ner på Reisen och där gick vi in i Linus och Mattias Näslund med respektive, vilken jäkla slump! Bildmaterial från detta oväntade möte finns dock inte så STJDs läsekrets får helt enkelt ta mig på orden. Näslund påminde om att han faktiskt spelat EN match med SUS och att den vanns med 4-1. Det var nog mer än tio år sen.

Sammanfattningsvis blev detta en mycket lyckad kväll.






söndag 14 juni 2015

It hurts to say goodbye - en matchrapport, en våravslutning och ett avsked.


Tack till publiken! Härliga SUS-familjen. 

Du är en saga för god för att vara sann 
Det är en saga i sig att vi funnit varann 
Vi kunde lika gärna, aldrig nånsin mötts


Laget samlas några minuter i fyra och när domaren blåser till spel i Björns sista match i SUS-tröjan, har SUS som vanligt nuförtiden 11 spelare på Hagen. Bristen på uppvärmning riskerar leda till bristningar i största allmänhet, men! Davas är bara och hämtar sina pjuck lite snabbt och Stefan är tydligen på väg. Dessutom sitter Amir vid sidlinjen och kollar på sin mobil som en chef, så allt känns trots allt ganska bra. Ytterligare en anmäld SUS-spelare saknas enligt Axel, som dock aldrig kommer på vem det var. Oklart.  

Det är lite trevande i någon minut innan SUS inser att det här blir en härlig avslutning på vårsäsongen 2015. Solen strålar och SUS målar efter en kvart eller så. Det är Dani som håller sig framme och dunkar in in bollen i en trasslig situation mitt i straffområdet, enligt uppgift efter en fin framspelning av Dan. SUS mittbackspar koncentrerar sig under tiden nästan uteslutande åt att inte tappa bort Tolkarnas målvakts höga utsparkar i solskenet och behöver endast vid undantagsfall ingripa i något slags anfallsförsök. Max och Leppen inte bara stänger igen respektive kant, de är också flitiga speluppbyggare. Bollen flyttas fint fram och tillbaka och i våg efter våg sköljer SUS över Tolkarnas karga kust. Hallberg slår 5-6 farliga hörnor i rad och strax därefter spelar han fram Tollmar som gör
2-0 med ett "distinkt avslut" nere vid stolproten.

Du är en saga för god för att vara sann
Det är en saga i sig att vi funnit varann

Borde SUS ha fått en straff i slutet av första? Ja. Men domaren var bra ändå. Speaking of domare så dök plötsligt Kindness upp vid sidlinjen, i civila kläder. Han älskar SUS helt enkelt.

Halvtid. SUS nås via Facebook av beskedet att Crille är och kampsportar. Märkligt. Men tur att vi har nya Nisse i målet. Säkerheten själv. Det syntes redan på uppvärmningen, dvs. rörelsemönstret när han långsamt gick mot målet precis innan avspark. Laget snackar ihop sig lite om ditten och datten. Axel snackar med Kindness. Om vad? Ingen vet. (EDIT: Jag hade råkat sticka åt honom en hundralapp för mycket efter en träningsmatch i våras, så nu kom han ner för att lämna tillbaka den. Han ville försäkra sig om att SUS skulle veta att man kan lita på honom. Jag passade på att boka honom till A-B i oktober.) Hallberg pratar rätt mycket om sina hälsenor. Stefan ger råd: du är gammal. Det ryktas att ordföranden har skickat ett uppmuntrande mail till Björn innan matchen och skrivit något i stil med att allt annat än hattrick i sista matchen = fiasko. Några nickar instämmande och Björn ser lite stressad ut. Men bestämd.

Pip pip. Solen i ryggen och avspark. Det här kan bara sluta på ett sätt.

Tolkarna körde avsparken och sen var det ganska jämnt i ett par sekunder innan SUS snodde bollen och Kalle spelade fram Björn till 3-0. Det hela tog ca 12 sekunder. 4-0. Björn med en MOSTERLÖPNING från egen planhalva hela vägen in i Tolkarnas straffområde där han möter Eriks fina passning och stänker in sitt andra mål för kvällen. Vilken start.

SUS spelar ut och hade inte Tolkarna varit ett trevligare lag än många andra i H7SUS så hade stämningen blivit trist här. Istället är det mestadels rätt trevligt på plan. Jaja, det var såklart en del meningsutbyten och existentiella ifrågasättanden, men i stort sätt trevligt alltså.

Edit: Visst gjorde Tolkarna sitt reduceringsmål redan i första halvlek. Vaknade i natt och mindes plötsligt allt. Deras kontring, undertecknads alibi-löpning djupt i eget straffområde och den horisontella passningen rakt igenom SUS backlinje. Det trista avslutet och deras kortvariga glädje. Skit också. Edit 2: Nähä. Det var visst i andra trots allt. Fiasko. 

Eller var vårt möte redan bestämt långt innan vi fötts

5-1 Eriks kanonskott i krysset. Undertecknads självklara röst på årets snyggaste mål. "Ett SKOTT" som Bosse Hansson vräkte ur sig när Eder pangade in 1-0 (?) för Brassarna mot Sovjet i VM 1982. Eller möjligen Hegerfors omdöme "En rackarrökare", från Bonieks mål i samma mästerskap? Snyggt hur som helst. Här vill Dan ha en assist. Och det kan han väl få.  

Vid ett tillfälle, efter att Björn har runnit igenom för elfte gången, kommer deras nummer 9 fram till SUS backlinje och påstår något i stil med att "den där killen är verkligen snabb alltså". Vi försäkrar honom om att det helt enkelt verkligen inte stämmer, varpå han blir lite ledsen och säger "jaha, ja jag misstänkte att det kanske var våra backar trots allt".  

6-1 Iman! Vilken stilfull och glädjande comeback. Underbart att se honom på planen igen och det var givet att hans mål skulle komma. Stefan tittfintar bort hälften av Tolkarna och friställer Iman från halva plan. Det är inte alltid det lättaste. Axel, från sin position i backlinjen hinner till jogga fram till mig och säga just: hoppas att han inte tänker för mycket nu, innan Iman iskallt städar av sitt läge.

7-1 Björn!!! Det fullbordade äkta hattricket. På straff, efter att vinden blåst lite för mycket i Henriks tröja och helt stoppat upp löpningen. Domaren faller för det och blåser han också. Som alla minns missade Björn två straffar förra året, bl.a. pga. psykningar. Men här är han iskall. Klart han ska avsluta sin tid i SUS med ett straff och ett hattrick. Som en skyttekung! BJÖRN BJÖRN BJÖRN.  

Vem vet, inte du
Vem vet, inte jag
Vi vet ingenting nu
Vi vet inget idag
Vem vet, inte du
Vem vet, inte jag
Vi vet ingenting nu
Vi vet inget idag

1-0 Dani (Lepp)
2-0 Tollmar (Hallberg)
3-0 Björn (Tollmar)
4-0 Björn (Erik)
5-1 Erik (Lepp)
6-1 Iman (Stefan)
7-1 Björn (straff)

Gulddojan: Björn.