Visar inlägg med etikett minnenas sus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett minnenas sus. Visa alla inlägg

måndag 13 maj 2013

STOPPA ELÄNDET!

Olof Lundh (@oloflundh) tweetade kl. 8:48 em on mån, maj 13, 2013:
Stoppa byggandet på Stadshagen. Behövs fler fotbollsplaner, inte färre. http://t.co/9gkE6okdUx 

Hör upp nu - för det här berör alla läsare av den här bloggen. SUS i synnerhet, eftersom att klubben är för Stadshagen vad the Lannisters är för Kings Landing, men även alla andra Stadshagen-lag som är beroende av en levande fotbollsplats i stan! Jag är uppväxt där för guds skull! Mitt tydligaste minne från barndomen är när lillebror bröt armen precis på sidlinjen där den nya läktaren står nu, när han ställde sig på bollen och trillade omkull. Obs. klantigt! Pappa, som vanligt i någon slags barnvakt/innermittfältare-roll, kommenderade mig - då ca 10 år - att "ta med dig Totte och gå till St Göran bara, och säg att han har ont". Yada yada yada idag har Totte kronisk värk i vänsterarmen.  

Herregud, det vara bara några dagar sedan jag och min son stod och kastade lite sten nere vid Karlbergskanalen och tittade upp mot strålkastarna uppe på hagen - och jag berättade om när gamla fina SUS besegrade [insert valfritt division 7 lag här] med ca 7-0. 

VI har alla våra egna minnen från hagen. Ta inte ifrån barnen (BARNEN!!!) deras möjlighet att skapa egna. Det här är helt enkelt för viktigt för att skita i. 2010 räddades Stadshagen tillfälligt, men nu verkar det vara dags igen (vi har inte djupat i frågan ska medges). Undertecknad är i vanliga fall en YIMBY typ av person, men rör inte Stadshagen! 

Skriv under namninsamlingen och tweeta ut den här nu! 




   

fredag 3 maj 2013

Sexskyttets historia

Förra veckans målfyrverkeri utlöste en febril aktivitet då frågan om SUS tidigare sexskjutande spelare engagerade susare i sociala medier och mejlboxar. Vi saknar utrymme att återge allt som framkommit, men innan nya rekord slås kan det vara på sin plats med en sammanfattning.

På 1980- och 90-talet spelade en viss Per Samuelsson forward i SUS. Smeknamnet Pelle Sixshooter fick han efter en match där han satte sex mål. Han jobbar/jobbade som ortoped på Danderyds sjukhus och han opererade alltså höfterna på en av SUS IFs grundare Hasse "Lelle Printer" Dahlman. Bildmaterial från detta ses i "SUS TILLS JAG DÖR"-bannern högst upp här på sidan där Lelle lattjar med en höftprotes. Pelle skolades senare om till mittback, men det var alltså efter dom sex målen i samma match. Meningarna går isär rörande vem som assisterade till målen. Ordförande Ingemar hävdar att han själv nog stod för alla assist, även om han öppnar för möjligheten att Anders bidrog med någon enstaka. Anders i sin tur avfärdar Ingemars assistteori i sin helhet, dock utan att komma med någon egen. Vilka som stod för motståndet i denna historiska SUS-match är fortfarande höljt i dunkel, men Ingemar har erbjudit sig att leta vidare i arkiven. Matchreferatet ska enligt Anders ha skrivits av Björne Halldén, Jontes farsa, som alltså var den som först sjösatte smeknamnet "Pelle Sixshooter".

Mitt i diskussionen seglade även Lasse Hallons namn upp som eventuellt en ytterligare Sixshooter i SUS-tröjan. Efter att vi gått till källan (Lasse Hallon) dementerades dock denna uppgift, Här handlade det om blygsamma fem mål i en match mot ett lag kallat Armeniska, som enligt uppgift hade halva laget borta för att de var på begravning. Det här exemplifierar måhända den skoningslöshet med vilken SUS tar sig an sina motståndare. När matchen blåses igång förbyts den akademiskt gemytliga stämningen och en kompromisslös jakt med dopamin som dirigent börjar, oavsett motstånd och oavsett ställning i matchen.

Det är i det här perspektivet vi ska se Amirs bedrift från förra veckan alltså. Han borde verkligen ha satt den där straffen för att bli ensam rekordinnehavare på sju mål. Jaja, ny match väntar lördag kl 14.00 på Stadshagen, plan 1.


/A



söndag 10 mars 2013

Minnenas SUS: SUS vs Stockholm Snipers

Så här såg det ut när SUS tog sig an Snipers på Essinge IP i maj 2009. Minns inte exakt vad det blev, men typ 9-1. David Domeijs uppvisning nedan är i och för sig från en helt annan match - men ni fattar kopplingen.

Skulle vi redan nu ha vågat oss på en kort matchrapport, så hade den handlat om ett nyvaket SUS som, träffade av både vårsolens låga strålar och kvaliteten på truppen, förväntansfullt klev in på planen. Sen hade det förmodligen stått något om en trevande inledning, innan de första målen trillade in. 3-0 i halvtid. Snipers oväntat tuffa, men ja, inga problem.

Sen på slutet kanske SUS tröttnade något, när matchen redan var avgjord. Snipers tilläts att göra ett par tröstmål? Slutresultat 4-2. Bra start på säsongen var alla överens om efteråt.