Visar inlägg med etikett Prawitz. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Prawitz. Visa alla inlägg

fredag 26 juni 2009

SUS SAVES THE WORLD


SUS-vänner, det har hänt igen. En fd SUS-spelare och numera bl.a. aktiv i Nobels priskommitté för ekonomi, Torsten Persson, uppmärksammas i Dagens Nyheter för hans idéer om hur världen ska räddas (typ). Torsten har givetvis synts här på STJD tidigare genom åren, exempelvis här och här, och är för alltid en SUS-hjälte.

STJD-redaktionen tar fö gärna emot tips på hur vi kan göra bloggen mer lukrativ.






















lördag 6 juni 2009

Historiens vingslag hördes på Tanto BP...

Lasse Hallon, Johan Seidefors, Björne Hallon, Tommy Seidefors, Jonte Hallon

måndag 30 mars 2009

TV-stjärna i rånardrama!

Posted by Picasa
På fredagen, dagen innan Sveriges VM-kvalmatch mot Portugal, blev en av våra mest kända tv-profiler brutalt rånad på en spårvagn i Lissabon. TV-profilen, känd för sin känsliga vänsterfot när han spelade i SUS IF, var tillsammans med Sir Moose på ett kulturbesök i centrala Lissabon när en för honom okänd, men mycket närgången, äldre man, punktmarkerade, ”gick upp i rygg”, på en spårvagn och helt kompromisslöst länsade kavajfickan på TV-profilen. 500 Euro blev bytet för mannen som ska ha varit i femtioårsåldern.

”Jag vet inte vad som hände” sa profilen och jämförde med andra händelser han varit utsatt för i Kosovo och Serbien.

Polisen i Lissabon vill inte bekräfta mer än att en rapport om det brutala övergreppet är upprättad.
Lasse Richt hördes, men hade ingen kommentar till det inträffade utan hänvisade till Lagrell.

Prawitz
2008-03- 29

onsdag 25 mars 2009

KRÖNIKA: Man kan nästan bli socialist - igen

Man kan nästan bli socialist - igen

Nej, jag tänker inte på Wanja i LO-toppen, som trots idog mediaträning gick bort sig fullständigt i kvällens nyhetsinslag. ”Ja, jag vet att jag skrev under årsredovisningen, men trodde inte att det rörde sig om sådana belopp”. Hon har 400 000:- i styrelsearvode! Zlatan skulle inte kliva ur sängen för ett sånt skitbelopp.

Nej, vad jag tänker på är en liten notis i dagens Aftonbladet med rubriken Statens krav-gå på fotboll.

Det handlar återigen om den för oss välbekante despoten (Saparmyrat Nyyazow) i Turkmenistan eller rättare sagt hans son (nuvarande presidenten Karbanguly Berdymuchamedow; kom ihåg namnet om ni blir väckta mitt i natten).

Ni som kommer ihåg när vi i SUS kommunicerade med varandra via SUS-Nytt på papper. Papper? Fattar ni hur länge sedan det var?  Sextontaggaren, Linus pappa och jag stod på jobbet och kopierade upplagan i smyg och facket bjöd på portot (Wanja, någon?)

En artikel då handlade om att Turkmenistans president hade gjort om tidskalendern. Alla helger hade döpts om efter namn på hans familj eller släktingar. Julen heter Farmor Agathas Storfest och påsken Morbror Stepanovs långhelg osv. Linus har originalet. Han, inte Linus, hade också påbud om en ny åldersindelning som vi kan ta en annan gång, när ni blivit lite äldre.

Nej, som sagt, det handlar om att gå på fotboll, annars får man sparken.

”Karban” i folkmun, har påpekat behovet av att ”kultivera befolkningen till en en större kärlek för sport” . Han lät bygga en en ny arena ”Olympic Arena”, förstås. Ingen kom till matcherna.

När Presidents Cup skulle spelas i februari var det ju viktigt att arenan fylldes. Därför kommenderades alla myndighetsanställda (alla) och studenter att gå på fotboll.

”Vi tvingades gå på vår lediga dag ,Hunden Pavlovs bebådelsedag,” säger en anställd som vill vara anonym. Annars skulle man få sparken sa de som kontrollerade närvaron.

Arenan är under utbyggnad!

Jag kan sympatisera med denna hållning. Det kommer alldeles för lite folk till matcherna nu för tiden.

Det behövs lite nya tag!

SUS IF är ju i alla fall en universitetsrepresentant (Stockholms dessutom) så att kommendera studenterna till Stadshagen är inte för mycket begärt.

Prawitz

prawitz@turkmenistan.se