Visar inlägg med etikett Eurogames 2015. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Eurogames 2015. Visa alla inlägg

måndag 10 augusti 2015

Stort grattis till Pride Sports Africa


Det var alltså Pride Sports Africa som vann 7-mannaturneringen för herrar i Eurogames. Ett lag med asylsökande HBTQ-flyktingar från olika delar av Afrika, nu baserade i Gävle-trakten!? Rätt coolt alltså. Needless to say RIKLIGT med Trevligt Folk-glädjerysningar up in this! Stort grattis till segern.

söndag 9 augusti 2015

SUS ❤️ Eurogames

Som tidigare rapporterats på STJD så har delar av SUS varit med och arrangerat (Simon) och andra delar spelat (Max och Axel) i Eurogames under den gångna veckan. 

Jag och Max spelade i det belgiska laget Pink Devils i 7-mannaturneringen. Dom var från Antwerpen, snackade flamländska och var rakt igenom älskvärda lirare allihop. Bert, lagledaren berättade om hur svårt det är att vara öppet gay och spela fotboll i Belgien, Pink Devils vågar inte anmäla lag i allmänna serier utan tränar med varann internt och åker på turneringar såsom Eurogames på somrarna. Dom är alltså rädda för hur motståndarlagen skulle uppträda. De såg  Sverige som ett föregångsland, det finns ju mycket kvar att göra här med på den fronten förstås, men tänk skillnaden som skett senaste tio åren, med Anton Hysén och inte minst Snipers. SUS är, som förhoppningsvis redan framgått, 100% allierade i kampen.

Hur gick det då i turneringen?
Åtta lag var anmälda. I gruppspelet blev det idel förluster: 2-9 mot Sidney Rangers, 0-7 mot sLOVEnia Shooters och 0-6 mot Ballboys Hamburg. I nästa skede av turneringen blev det 0-12 mot Rabalder Fotboll Oslo. Efter ännu en förlust mot slovenerna med 0-5 var det slutligen match om sjundepriset (alltså match för att undvika sistaplaceringen), återigen mot Ballboysen. Och då, när ingen trodde det var möjligt, så vaknade laget till liv. Efter alla år med SWSLC vet vi SUSare att spara krutet tills det verkligen avgörs. Med defensiva utgångspositioner skar Devils av Ballboys alla försök till anfall. På en hörna petar slutligen Devils notoriske målgörare Ben in 1-0. Glädjen blev kortvarig då en tysk rundar Axel och petar in 1-1 innan pausvilan. Men Devils känner ju att något stort är på gång, tyskarna är i gungning. Max som pga ryggen inte kunde lira stod och hejade och förmedlad positiva vibes från sidlinjen i Kärrtorp. Och så, en bit in i andra får vi en hörna där Axel går upp och efter en tilltrasslad situation skrapar han knät ordentligt för att med tåspetsen peta i 2-1. Devils reder sedan ut Hamburgarnas furiösa slutforcering och kniper alltså sjundeplatsen i turnering! Miraklet har skett! Glädjescener utbryter. 

Max, Manuel, Axel, Claus, Bert
Bob, Patrick, Ben, Andy
SUS nya vänförening Pink Devils från Antwerpen


Vilka som vann hela turneringen? Jag såg inte finalen som spelades mellan G Madrid Sports och Pride Sports Africa, så jag vet faktiskt inte, men det är inte så viktigt kanske. Om det var Björne Halldéns Gulddojja som skulle delas ut hade den gått till Pink Devils som var det lag som tveklöst tagit sig själva i kragen mest av alla. 

Ska tilläggas att det var ett ypperligt anordnat arrangemang på Kärrtorps IP. God varmkorv osv. Stort tack till Simon och hans medarrangörer. 




måndag 3 augusti 2015

SUS representerat i Eurogames!

Ja du läste rätt, när du läste rubriken alltså. SUS IF, denna stolta gamla förening, lägger ytterligare en blytung merit till listan när vi nu skickar två av våra allra mest etablerade spelare ur A-lagstruppen för att delta i Eurogames 7-mannafotbollsturnering som går av stapeln denna vecka i Stockholm, Sweden. Eurogames är, kortfattat, ett evenemang för H.B.T.Q.I.A...osv-personer och allierade! Det är ingen mindre är SUS egen Simon som rattar hela arrangemanget, like a Baws! Han har några tusen hantlangare som hjälper honom och det är typ 30 olika sporter, 5000 deltagare och en massa annat som kulturhändelser och politiska grejer som pågår också, så det går inte riktigt att jämföra med OS som ju har en väldigt snäv inrikting på bara idrott. Namnet till trots är idrottstävlingarna inte heller europeiska mästerskap, för det finns deltagare från hela världen. Mer passande är här alltså att tala om världsmästerskap. Med tanke på vilka skurkar FIFA är så är det kanske dags att "endorsa" en ny etiskt mer högtstående arrangör för fotbolls-VM, lite som i kampsport där det finns många olika mästarbälten.

Kort och gott: SUS ska delta i ett alternativt fotbolls-VM. #11 Max Ansbro kommer spela i grupp 1, i laget Pink Devils från Belgien.


Det ser ut att bli en tuff grupp, särskilt Ballboys från Hamburg skrämmer på pappret, kanske mest beroende på namnet, eller att dom kommer från Hamburg, jag vet inte. Sydney Rangers blir nog enkla tack vare jet-lagen men Slovenerna vet man aldrig var man har riktigt. När det är dags för slutspel ansluter även SUS #9 Axel Haglund som målvakt i Pink Devils. För att vinna hela turneringen måste vi alltså även slå några lag i slutspelet ur grupp 2:


Det blir inte lätt, men herregud det är fotbolls-VM, det ska vara svårt! Matcherna spelas på Kärrtorps IP mellan torsdag och lördag denna vecka och STJD kommer rapportera hur det går.


/A