Visar inlägg med etikett Go Snipers Go (förutom mot SUS). Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Go Snipers Go (förutom mot SUS). Visa alla inlägg

tisdag 24 mars 2015

EXTRA! STJD-exklusiv intervju med Simon

STJD har lyckats få till en exklusiv intervju med vår egen toppforward Simon som i dagarna helt sensationellt valdes till ny ordförande i Sthlms Snipers, den idrottsförening vars herrlag i fotboll SUS ska möta på söndag i en uppgörelse på Mälarhöjdens IP kl 20.00. 

Foto: Dan Lepp, 2014


STJD: Gratulerar till utnämningen som ordförande för Idrottsföreningen Stockholm Snipers! Berätta hur känns det!
Simon: Tack tack! Jo då, det känns riktigt bra. Storhetsvansinnet är nära...


STJD: Hur gick det till?
Simon: Ja det kan man fråga sig. Ramlade in i styrelserummet av en slump efter ett blött årsmöte på Kolingsborg för två år sedan och nu passade valberedningen på att utnyttja läget att sätta mig på tronen när jag befann mig utomlands under årsmötet. Ryktet säger att det inte var så mycket diskussion om tillsättningen, men jag tror mest folk är för snälla för att säga sanningen.


STJD: Vad innebär det för din egen fotbollskarriär?
Simon: Att SUS får fortsätta stå ut med mitt tunga löpsteg på offensiv planhalva även i fortsättningen. Inte kan man byta bort SUS?! Har det någonsin hänt? Jag blir lite provocerad av frågan. 


STJD: När du kom till SUS IF sommaren 2014 kom du som en frälsare med ett batteri av lysande unga fotbollsspelare i ditt följe. Att det var SUS välkända Slow Football som lockade anar vi, men kan du minnas det ögonblick när du bestämde dig för att Där måste jag bara spela!? Beskriv situationen? Var det när Davas ropade "vi kör samma" och Stefan nickade in 3-2 till SUS mot Snipers på Åkeshov i juni 2013, eller var det något fullkomligt briljant formulerat inlägg på STJD?
Simon: Ja, var ska man börja. Svårt att hitta en specifik grej men kombinationen av att se Club-Maten flöda efter matcherna ni spelat mot Snipers, följa 2-timmarsavsnitten av podden(när kommer nästa säsong?!) och se Slow football utövas i praktiken likt ett italienskt lag i mitten av tabellen av Serie A i mitten av 90-talet, gjorde att allt föll på plats. 


STJD: Fanns det även något i Snipers förra säsongen som så att säga repellerade och i så fall vad var det? Lista gärna de tre viktigaste sakerna och svara odiplomatiskt, du är ju redan vald till ordförande för dom ändå!
Simon: HAHA, jag kan inte svara något här. Jag kan ju inte bli kickad 3 dagar efter jag har blivit vald! För känsligt, på tok för känsligt! LOCKET PÅ!


STJD: Hur ska man spela för att slå Snipers? Räcker det att markera bort han den andre Simon på topp?
Simon: 
1. Lågt försvarsspel, de är snabba som satan i kontringarna
2. Låter inte mittfältet komma rättvända
3. Att vi håller i bollen, de tappar tålamodet.... ;)


STJD: Hur gärna vill du att SUS ska vinna mot Snipers på söndag?
Simon: Tänk vinnarmentaliteten från Mike Tyson, Usain Bolt, Rocky, Christiano Ronaldo och Magnus Samuelsson i en och samma person. Där har ni ungefär hur taggad jag är. Bifogar även en illustration av vad som väntar på söndag:





STJD: Vad är din vision för SUS 2015?
Simon: Målsnålt, flärdfullt spel som avslutas med en SUSK andraplats. Gärna med griniga matcher på höstsäsongen.


STJD: Du som har såna utmärkta ledaregenskaper - kan du tänka dig att ta över SUS i framtiden?
Simon: Har hört rykten om att man sitter längre på sina positioner i SUS än i Snipers, så det kanske vore något? Ordföranden har suttit i 30 år? Eller är jag helt ute och cyklar när jag säger det? Om 30 år, när jag lämnar ordföranderollen i Snipers så står jag redo! Fyrklövern hoppas jag håller kvar sin makt för evigt.


STJD: Lyssnar du fortfarande på Sabaton??
Simon: På tok för lite. Har blivit alldeles för mycket Melodifestivalen senaste tiden...


STJD: Tack för dina svar Simon!



Gör nu alla som Simon och tagga till utav bara h*****e inför söndag. MÄLARHÖJDEN KL 20.00!


fredag 19 december 2014

Lägg 29 mars på minnet


För många är den 29 mars ett datum som förknippas med när Tina skilde sig från Ike 1978 och den dagen 1986 som Beatles skivor släpptes i Sovjet. Men från och med nu så kommer detta datum snarare associeras med den dag då SUS IF möter Stockholm Snipers i en träningsmatch på Mälarhöjdens IP. Matchstart kl 20.00. Får inte missas!


/F

fredag 11 mars 2011

I Snipers har ingen någonting att dölja (DN)


http://www.dn.se/sport/fotboll/i-snipers-har-ingen-nagonting-att-dolja

I Stockholm Snipers är det inte konstigt att vara bög. Hur många av spelarna som är homo­sexuella har Niklas Ek i laget ingen riktig koll på. ”Det handlar inte om vilken sexualitet man har utan det handlar om fotboll”, säger Ek.

När division 2-spelaren Anton Hysén gick ut med att han är homosexuell blev det näst intill en världsnyhet.

– Det var underbart bra både för fotbollen och gayrörelsen, menar Niklas Ek.


Ek har spelat fotboll i Snipers i fem år men föreningen bildades redan 2003 av Magnus Nordin som inspirerats av gayhockey i USA.

I Snipers har man inget att dölja. Alla som vill vara med är välkomna, oavsett sexuell läggning eller tidigare meriter som spelare. I dagens lag är det bara ett par spelare som inte är homosexuella.

Snipers har varit med både i gay-VM och Outgames, det senare är som ett OS för homosexuella.

– Det är synd att en sådan här grej med Hysén ska bli så stor, det visar väl att det fortfarande finns en del att jobba för, menar Ek.

Nyheten spred sig över stora delar av världen och var till och med uppe på den amerikanska tv-kanalen CNN.

– Det är väl ett tecken på att det är väldigt ovanligt att en fotbollsspelare offentligt berättar att han är homosexuell.

Att Glenn Hysén, känd från landslaget och engelska storklubben Liverpool, är pappa till Anton ökar givetvis uppmärksamheten.

– Jag tror inte att det hade blivit samma uppmärksamhet om det varit en ordinär allsvensk spelare eller någon annan division 2-spelare, säger Ek.

Trots att motståndarna i regel vet att de kommer att möta ett lag med bögar är det mycket sällan Snipers får höra dumma kommentarer.

– Det har inte varit några problem. Visst, vid något tillfälle har det fällts en kommentar. Men i regel handlar det mest om nyfikenhet, vi mötte ett lag med unga spelare och en av dem frågade under matchen om jag var homosexuell, säger Ek.

I veckan spelade Snipers sin första träningsmatch för säsongen. Efter fem misslyckade försök vann Snipers för första gången mot Black Armys eget lag, Råsunda FC, med 3–2.

Ingemar Nilsson är inne på sin fjärde säsong i Snipers handbollslag. Av 20 spelare är drygt hälften homosexuella.

– Det är inga konstigheter med det. Nu gäller det att få upp ögonen på ledare och föräldrar. Det finns kanske en homosexuell tjej eller kille i varje lag och då är det inte roligt att få höra någon skrika ”håll inte bögavstånd” och andra machorepliker, menar Nilsson.

Lars Grimlund