fredag 3 april 2009

Lasse Richt - de bästa och vad fotboll egentligen handlar om

Så här bra var Lasse i SUS-tröjan. (Det är han om ni inte ser det för maskeringen)
Lasse intervjuas av ex-SUS:aren Peter Jonsson. SUS som vanligt i medias rampljus

Skytteligan i SUS 1993. Nedan nämnda Anders Elghorn gjorde totalt 8 påsar, 46 år gammal.

I vårat sista avsnitt i samtalet med Lasse Richt pratar vi om vilka han håller högst som medspelare och spelare i landslaget. Intervjn avslutas med att Lasse berättar vad han ser som det essentiella i fotbollen och vad som gett honom mest.

Vi vill med detta tacka Lasse för att han tog sig tid samt även för tiden i SUS. Sen hoppas vi givetvis att vi får se mycket av honom nästa sommar nere från Sydafrika. Kanske dags för Merchandising att ta fram SUS-svettband och hoppas att Lasse kör en Boateng och gör SUS kända över hela världen?

Vilken är den bästa SUS-are du spelat med, den bästa du spelat med genom karriären samt bästa du haft i landslaget?

Bästa SUS:are måste ju självklart vara Anders Elghorn. Han var en otroligt snabb och vass forward, och gjorde nog mål i så gott som varenda match (mitt minne är bra men kort!) Men vi hade även en fantastisk målvakt i Kirre Castergren- med en anständig ålder, så var han vig som en panter och höll en hög MV-kvalité. Tyvärr lämnade ju han oss alltför tidigt.

I Rimforsa så var vår stora stjärna Ola Svensson - om han hade gått till någon annan klubb så är jag övertygad om han hade blivit en storstjärna. I Derby så var nog Ruben Svensson den bäste jag spelade med, och i Sandviken så måste jag nämna Micke Källström (Kims pappa). Det är alltid svårt att säga någon enstaka spelare - för det är ALLTID laget som är det som är framgångsfaktorn.

Det är samma i landslaget. Det är klart man kan nämna Zlatan, Henke, Ljungberg, Mellberg, Thern, Schwartz Patrik A etc. men jag skulle lika kunna säga Tobbe L, Ingesson, Micke Nilsson m.fl. Sveriges styrka är att vi fått ihop vårt landslag till ett lag där alla jobbar för varandra - det är den största framgångsfaktorn om du frågar mig.

Vem av de SUS-spelare du spelat med tycker du var närmast landslaget? (Det behöver faktiskt inte vara samma som den du tycker är den bästa, det finns ju rollspelare)

Här passar jag, jag skulle ju göra alla som inte nämns en stor otjänst, och eftersom alla håller en sådan hög kvalitet och att det bara förmodligen beror på att förbundskapten inte hittat till Stadshagen att ingen ännu har fått chansen i landslaget.

Du får här på slutet även möjligheten att skriva något fritt från hjärtat om det är något du vill förmedla till alla SUS:are.

Det som alltid har varit de roligaste stunderna i mitt fotbollsliv är det som händer inne i omklädningsrummet. Den råa och hjärtliga ton som finns där är bland det viktigaste av allt. Det är där man tuggar, får vänner och får oförglömliga minnen. Jag hoppas det håller i sig även i nästa generation!SUS är en härlig förening och jag hoppas och tror att ni som är aktiva idag för föreningen vidare så att många som gillar att lira men inte träna allt för mycket får chansen att glädjas tillsammans.

Hälsa familjen och om det fortfarande är några gamla "stötar" som var med när jag spelade - hälsa dom oxå.
Lasse Richt

8 kommentarer:

Ettan sa...

Kanon! Tack Lasse och Linus.

Johan seidefors sa...

Jag älskar SUS, Linus och Lasse Richt! Det här jobbet säger allt om vilka vi är idag och var vi kommer ifrån. SUS POR SIEMPRE.

Tack Linus! Det här är en blytung kandidat till att vinna det nyinstiftade priset årets STJD-bloggare (obs arbetsnamn).

Krossa alla!

Axel sa...

Håller med helt och hållet!

SirMoose sa...

Just nu känns allt tomt. Ni vet som det gör när man avslutat ett projekt och inte vet vad som kommer näst. Det har varit en underbar resa och jag har träffa många människor som kommer följa mig länge i livet. Jag har upplevt saker jag inte trodde mig var möjligt, stött på svåra hinder och ibland känt att jag nått vägs ände.

Men när det varit som tyngst har jag tänkt på STJD och vad det står för. Då har molnen spruckit upp för att låta solens strålar tränga igenom och jag har åter känt värmen. Det är SUS!

Björn sa...

Starkt Linus!

Axel sa...

Det du gjort är en fantastisk bedrift och SUS är dig evigt tacksam Linus.

Daniel sa...

*mållös*

Elgen sa...

En oerhört omdömesgill människa den där Richt.