Visar inlägg med etikett Tennis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tennis. Visa alla inlägg

torsdag 26 april 2012

Tennis

Man får byta idrott för att hitta något att jämföra med när man ser på SUS inledning av H7F 2012. Resultatraden 6-2, 6-1 för naturligtvis tanken till tennis där det likväl är att betrakta som ett tämligen överlägset resultat. Men hur vanligt är det med sån överlägsenhet inom tennisen? - Ganska ovanligt om man tittar i historieböckerna. Nedan ser vi de sex grand slam-finaler där samma resultat förekommit. Intressant att studera herrfinalerna som pekar ut en möjlig fortsättning på sviten. Jag hoppas att Lew Hoad - Ashley Coopermatchens resultat även blir SUS: 6-2 mot Storkyrkopojkarna i nästa match känns också mest logiskt.
Damer
Franska Öppna 1961 Ann Haydon - Yola Ramirez 6–2 6–1
Wimbledon 1992 Steffi-Graf - Monica Seles 6-2 6-1
US Open 2010 Kim Clijsters - Vera Zvonarjova 6-2 6-1

Herrar
Wimbledon 1957 Lew Hoad - Ashley Cooper 6-2 6-1 6-2
Franska Öppna 1979 Björn Borg - Victor Pecci 6-2 6-1 6-7 6-4
Australiska Öppna 1993 Jim Courier - Stefan Edberg 6-2 6-1 2-6 7-5


onsdag 25 april 2012

Serieledning efter 6-1 mot Lugnet

måndag 23 april 2012

Tennissiffror när SUS segrade i premiären! Matchrapport SUS - Spotlight Akademiska 6-2 (4-1)



Med sedvanlig högfärdighet ställde SUS IF in skorna och besegrade komfortabelt laget med det märkliga namnet – Akademiska Spotlight – med 6-2. 

SUS representationslag mönstrade i premiären en mycket bra uppställning, en kombination av tyngd och snabbhet (!) som från matchens första minuter tog kommando och styrde spelet.

Att siffrorna stannade vid 6-2 beror mest på att målramen i Sverige är ca 7 cm. mindre än i Norge. Ett av årets mest intressanta nyförvärv, Kristoffer, höll sig framme och hade minst tre ordentliga träffar i virket. Där har vi en framtida skyttekung (när Danne slutar).


EDIT: Här följer nu den reviderade sus-sourcade matchrapporten:

Faktum är att SUS var ovanligt på tårna inledningsvis och dessutom reducerades SUS-kvarten till ca fem minuter slutet av första halvlek. Det var som många trodde på bloggen (två pers, möjligen bägge Axel själv) Axel som blev årets första målskytt, när han påpassligt bröt ett uppspel från målvakten – avancerade och stänkte in 1-0. Härligt! Några minuter senare fick Spotlight, mitt i SUS-dominansen, en orättvis frispark i bra läge och lyckades, trots Jontes superäddning via ribban, nicka in en reducering. 2-1 till SUS kom på straff - en synnerligen rättvis sådan. Davas kändes självklar när han hårt satte bollen otagbart för målvakten. Nu var SUS på gång igen. 3-1 kom till på ett efterlängtat långskott. Undertecknad fick bollen av Dan Lepp, och lyckades placera in den. Avgörande 4-1 är Schömers verk, assisterad av den nya superstjänan Johan Tamm (inte Thamm eller Nya Johan). Spotlight tog över spelet sista 5 och lyckades skapa visst tryck mot SUS, men egentligen utan farligheter.

I halvtid var snacket positivt, men ändå engagerat. SUS ville mer. Det hade snackats på bloggen om att SUS kunde vinna med allt från 3 till 8 mål, och varför nöja sig med 4-1 resonerades det.

Kom Spotlights andra reducering direkt? Det känns så. Vi kommer inte ihåg hur det gick till – men det fungerade som tändvätska. Vi minns hur någon (Hallberg?) vrålade något om att ”vi ska vinna den här halvleken också”! Och så blev det.

EDIT (via RZL): 5-2 var Björn som top-spinnade in via stolpen efter klapp klapp passningar från mittfält till norske Kristoffer som passade fram. 6-2 minns vi för att det återigen var undertecknad, som genom att skruva in en frispark två gånger (tankenöt!), hamnade i målprotokollet.

Sammanfattningsvis så var hela laget bra! Otroligt fint spel stundtals och bra offensiv. SUS nyförvärv innebär ett omedelbart lyft i form av kraft och ork. Stort tack till Kristoffer, Henrik och Tamm. Ännu större tack till SUS backlinje, som med stabilt mittbacksspel och offensiva yttrar verkligen adderar till SUS frejdiga anfallsspel. Mittfältet är nästan FÖR starkt nu. Usch. Anfallet, där Danne nu äntligen får lite support igen (Håkan, we still miss you!), ser ut att bli seriens bästa!  

Bilder kommer att adderas, men hittas redan nu på SUS Instagram-feed (STJD). Ladda ned och följ.  


Målen: 
1-0 Axel 
2-1 Davas (straff)
3-1 JS (ass Dan Lepp)
4-1 Schömer (ass Tamm)
5-2 Björn (ass Kristoffer)
6-2 JS 


HJÄLP TILL MED DETALJER - KOMMENTERA NEDAN! 

Gulddojjan:

2. st. Kung JS, på allmän begäran. Kristoffer. Snart lossnar det!
1. st. Axel. Visar vägen som Viggo Mårtensen! Lagledare och produktionsansvarig för livesändningen.     

På onsdag smäller det igen! Forza SUS.