torsdag 1 februari 2007

EN GAMMAL SUS'ARE SVARAR PÅ FRÅGOR: Jonas Dahlquist

Vad gör alla gamla SUS-profiler nu för tiden, brukar undertecknad redaktör tänka när Jon Blund vägrar fälla ut det färgglada paraplyet. Eventuellt en märklig sak att fundera på nattetid i ensamhet, och många skulle säkert låta saken bero... men SUS TILLS JAG DÖR står för undersökande och grävande journalistik och bestämde sig således för att ta reda på saken. Först ut i serien "EN GAMMAL SUS'ARE SVARAR PÅ FRÅGOR" är Jonas Dahlquist, expertkommentator på Canal Plus och föredetta forward i SUS IF. Han har två gånger, väldigt inofficiellt, utnämnts till Årets Vänsterfot.


Sista matchen på legendariska Highbury i London. Jag tog med en grästuva som minne.

1. Expressens topplista över de främsta sportkommentatorerna publicerades förra veckan, utan att du fanns med! Många konspirationsteorier florerar på diverse forum ang. detta – vilken är din egen reaktion? Och är inte Perlskog sjukt överskattad?

Det finns en gyllene regel bland folk som bedömer sportkommentatorer i kvällstidningarna: man måste ha jobbat i 10 år för att ens bli aktuell på de där listorna. Jag tror att det stämmer rätt bra, å andra sidan. Den största tröskeln man måste komma över som kommentator är att folk känner igen ens röst och att de känner sig lite trygga. Jag klagar själv jämt på alla nya kommentatorer. Nu har jag gjort cirka 140 Premier League-matcher för Canal+, varav tretton "On-Site" (som det heter på nysvenska när man menar att man är på plats på arenan), så kanske börjar jag närma mig. Om Perlskog är överskattad eller ej tänker jag inte uttala mig om, det blir bara fel. Däremot kan jag göra en egen topp 5-lista:


1. Lasse Granqvist, Canal+/Radiosporten - han är satt på den här planeten för att göra sport i radio/TV.
2. Henrik Strömblad, Viasat - sjukt rolig humor och väldigt, väldigt påläst.
3. Jacob Hård, SVT - jag tror inte att man kan förstå hur mycket friidrott den här mannen kan. Är dessutom Bo A Orm.
4. Tommy Åström, Kanal 5 - ett unikum vad gäller ishockey och friidrott. Helt klart en coming man.
5. Jesper Hussfelt, Canal+ - den mannen älskar verkligen fotboll.

2. Din egen karriär i SUS ligger förvärvande på is… planerar du en comeback? Kommer du i så fall att kräva tillbaka nummer 7?

Vad menar du? Har inte nummer sju "pensionerats" efter mina insatser!? Det trodde jag... Ärligt talat så är karriären nog över för min del. Dels beroende på att jag jobbar helger och kvällar, och dels beroende på att jag är för jävla dålig. Ni minns väl att jag gjorde cirka 40-50 matcher för SUS utan att göra ett enda mål? Jag var anfallare.

3.
Vilken är den roligaste matchen du kommenterat, och varför?

Utan tvekan Tottenham-Arsenal på White Hart Lane den 13 november 2004. Det var min första match "on-site" som kommentator i England. Jag var rätt nervös, och det blev inte bättre att jag fick platsen bredvid fransmännens bolag. De hade Gerard Houllier och Emmanuel Petit som experter. Jag höll på att skita på mig. Spurs gjorde 1-0 genom Naybet, Henry kvitterade precis innan paus och matchen var hyfsad så långt, men i 2:a halvlek exploderade samtliga 22 spelare samtidigt och bjöd på stor underhållning. Nio olika målskyttar i matchen, publiken bara stod och skrek rakt ut som om det vore ett väckelsemöte. När Ljungberg gjorde 4-2 till Arsenal vände sig Houllier mot mig och garvade och ville göra en high-five. Det var helt sjukt. Sen har jag gjort Chelsea-Arsenal, Man Utd-Man City och den sista matchen på Highbury (Arsenal-Wigan 4-2, hat-trick av Henry och Andreas Johansson blev utvisad 15 sekunder efter att han blev inbytt) som också har varit bra. Alla matcher på Anfield är också speciella. Sämsta matchen jag kommenterat är Gefle-Landskrona 0-0 på Strömvallen. Ola Andersson var expertkommentator, och 20 minuter in i 2:a halvlek sa han: "...fortsätter det så här så dör fotbollen i Sverige".

4. Du kommenterade bråket mellan Lehman och Drogba med att säga att det var den sämsta skådespelarinsatsen sedan ”Reine och Mimmi i fjällen” vilket var väldigt roligt. Hur länge hade du sparat den karamellen?

Det sjuka är att den kom helt naturligt (som Zlatan brukar säga om sina finter). Den var inte planerad för fem öre, även om det kanske lät så. Ännu sjukare är att jag aldrig har sett "Reine och Mimmi i fjällen", men jag har läst recensionerna. Helvete vad många SMS jag fick efter den matchen.

5.
Bästa SUS-minnet?

Vann vi inte division 8 där nån gång när jag var med? Det måste ju ha varit roligt! Annars minns jag inte något som sticker ut mer än något annat. Jag tyckte nog hela den eran när jag var med var rolig. Vilka profiler!! Rune! Anders! Max! Janne! Ettan! Milko (som motionssprang en mil på söndag morgon för att sedan komma på att vi hade match, det var inga avbytare där och han fick springa upp och ner på ytterbacken i ytterligare 90 minuter)! Det var tider det.
Tillsammans med Kennet Andersson på en match med Juventus på Stadio delle Alpi i Turin. Zlatan gjorde mål.

5 kommentarer:

Supporter-Lisa sa...

Johan!

Nästa gång du inte kan sova kan du fundera på hur du ska uppmärksamma de där som står bredvid planen på Stadshagen och hejar.

Jag tycker om att fylla i listor.

/Minsting-Elgen (än så länge)

Anonym sa...

Jag tycker "någon" på Canal+ borde göra ett inslag om SUS IF - 40 år...

Johan seidefors sa...

Lisa, maila mig så får du vara officiell taleskvinna för SUS ULTRAS

Supporter-Lisa sa...

Jag är för övrigt galet avundsjuk på att Dahlqvist fått sitta så nära Kenneth. Jag var extremt kär i honom hösten 1994. Skickade brev med bild - det sas att det var lättare att få svar om man skickade med bild...

Brevet måste ha kommit bort på posten.

Daniel sa...

"En gammal SUS'are svarar på frågor" är en lika klockren programpunkt på bloggen som dagens spelare. Jag tror att vi under reportageseriens gång kommer uppleva ett mycket mer utvilat gäng SUS-spelare.