I slutet av maj gjorde fyrklövern ett tappert försök att initiera ett samarbete med lagets främsta material-leverantör, Puma. Vi vet ju alla vid det här laget att SUS nya matchställ är snyggast i Sverige, och vi trodde att ett företag som Puma kunde se vissa möjlighter i ett samarbete med vår anrika klubb och i internet-mediesammanhang ytterst inflytelserika klubb. Det verkar dock som att SUS har större inblickar i vilken kraft sådant som “viral marketing” kan ha, än Pumas egen marknadsföringsavdelning. Vi har nämligen mötts med kompakt tystnad. Eller så kanske samarbetet måste dryftas på ett ett av företagets strategiska möten, som säkert bara äger rum kvartalsvis. Oavsett, väljer STJD att nu publicera den propå som skickades till Puma efter den solklara vinsten mot Kronis härförleden. Bara Gud vet vad om det kan leda vidare.
From: XXXX.YYYY@stjd.com
Subject: Samarbeta med SUS IF, en av Sveriges populäraste klubbar?
Date: söndag 27 maj 2007 23.19.26 GMT+02:00
To: ZZZZZ@puma.com
Hej ZZZZ,
Jag skriver till dig med anledning av att det fotbollslag jag spelar för, SUS IF, införskaffade nya matchställ inför säsongen 2007. Naturligtvis valde vi ett Puma-ställ, närmare bestämt v5.06-tröjor i brandrött och vitt, svarta kortbyxor av modell Vencida, och röd-vita v3.06-strumpor. Vi köpte all utrustning av Stadium Team-sales i Sickla, och tillsammans med Djurgården är SUS IF det enda Team-sales-lag som låtit sy upp sina tröjor med klubbemblemet broderat över vänster bröst. Av de lag som valt Puma, är vi helt ensamma om att ha valt brodyr (minns att Djurgården spelar i Adidas-ställ).
Detta har blivit en veritabel succé. Med de nya matchställen har laget gått en ny vår till mötes. Ännu efter sex spelade omgångar är de nya ställen obesegrade. Ja, med dem har vi till och med vunnit de fem matcher vi spelat. Den enda förlusten i år skedde i våra gamla blå reservställ (som tillverkades av Adidas för något drygt decennium sedan). Och alla spelare i laget fullkomligt älskar den brandröda färgen, den härliga skärningen på tröjorna, och hur vårt broderade klubb-emblem spelar med tröjornas övriga brodyr-detaljer. Det enda vi är lite missnöjda med, är att Stadium fogat in en liten Stadium-logotyp över höger bröst, något de inte meddelade oss att de skulle göra då vi la vår beställning. Vår målsättning har nämligen varit att hålla de vackra tröjorna fria från slafsiga reklam-banners och annat som inte på ett delikat sätt bygger vidare på Pumas överlägsna design.
Haussen runt de nya ställen har inte blivit mindre av att vi kommit att inse att vår klubb antagligen har de läckraste Puma-ställen i Svergie. Visst tycks Puma vara lite av årets tröj-fabrikant i årets upplaga av Allsvenskan. Men jämfört med exempelvis Kalmar FFs reklam-späckade Puma-skjortor, eller för den delen Trelleborgs FFs, anser vi våra egna ställ vara oerhört mycket mer attraktiva, och nog även ligga mer i linje med vad ni på Puma sett framför er då ni formgett årets kollektion. Det, tack vare få störande element som samsas om uppmärksamheten med de snyggt broderade pumorna som skuttar under kragen, och mot överärmen till.
“Hauss” är nog inte heller att ta i. Ytterligare en del i lagets nytändning inför innevarande säsong, är den välbesökta klubb-blogg som startades i början av året. Bloggen — som heter “SUS tills jag dör”, och återfinns på www.susfotboll.blogspot.com, och innehåller en otalig mängd texter, bilder och videoklipp på laget, på tröjorna och på intill-liggande fenomen — ligger i skrivande stund på 16:e plats på Bloggtoppen (under kategori sport), men var uppe på 12 plats så sent som 18 maj. (På måndag morgon har den säkert halkat ned några pinnhål på grund av Bloggtoppens sätt att föra sin statistik, men den har för vana att snabbt ta sig upp igen.)
I dessa tider då guerilla-marknadsföring är begreppet på allas läppar, och vägen till konsumentens gunst ofta sägs gå via gräsrotsverksamhet på nätet (inte sällan genom olika populära bloggar), ser vi möjligheter till ett samarbete. Som ni förstår behöver vi nya blåa bortaställ. Som ni kan se på vår blogg har vi antagligen redan de snyggaste och mest påkostade Puma-ställen i Sverige. Genom ett samarbete med er, ser vi dels en möjlighet för oss att också få landets läckraste bortaställ. Men dels ser vi också en möjlighet för Puma att ständigt omnämnas i än fler superlativer än som redan görs (och som har gjorts sedan de nya tröjorna först kom på tal någon gång i mitten av februari) på en av fotboll-Sveriges allra mest populära bloggar.
Vi ser möjligheterna till en “vinna-vinna-situation”, där SUS IF inte bara kan bli Sveriges ljudligaste och spelskickligaste division sju-klubb, utan också Sveriges allra mest välekiperade på planen — alla kategorier.
Skulle ni vara intresserade, är det inte omöjligt att vi till och med är beredda att återgå till blåa tröjor vid hemma-drabbningar och mot lag som inte annars stoltserar i blått. Ty ett sådant ställ skulle ju tveklöst bli helt utan störande Stadium-reklam. Och det skulle vara värt ganska mycket för oss.
Med hopp om ett vidare samarbete, vänliga hälsningar,
/ Xxxx Yyyy, lagledningen i SUS IF
3 kommentarer:
Hur kan man INTE svara på ett sånt mail. Jag har redan kontaktat Adidas marknadsavdelning för att se vad dem säger. Inte för att vi vill byta till Adiddas, men för att sätta lite press på Puma!
Man blir orolig för PUMA. Hur ska det gå för dom när dom inte kan känna igen en succé ens när dom får den serveras "on a toast" som man säger. Bra jobb Davas!
Fruktansvärt välformulert. Inväntar svar, det vore ju närmast patetiskt om de inte tog sig tid att svara.
Skicka en kommentar