onsdag 17 februari 2016

Grattis Davas!

Idag fyller Davas år. Utan Davas stannar SUS! Eller SUS rör sig åtminstone betydligt mindre/långsammare. Efter att ha sett Davas framfart på en fotbollsplan känner man lite som tanten inne på Katz Delikatessen i När Harry mötte Sally efter Meg Ryans fejkorgasmscen:

 "I'll have what (s)he's having".

Davas fysik är helt enorm, han springer och springer och springer och springer, ja det är helt otroligt alltså. Tillsammans med hans vårdslöshet och goda humör så hör det till hans främsta egenskaper på fotbollsplanen, tycker jag. Jag minns med stolthet hur han på egen hand fick Sampierdaranese att koka över fullständigt i senaste mötet, efter några väl valda räder. Och det här med humöret. Jag minns ett citat av Horace Engdahl: "en intellektuells första plikt är att vara på gott humör". Det här har Davas uppenbarligen tagit fasta på. Samtidigt är han förstås alltid lite kritisk, lite motvals och han går alltid sin egen väg. Och förresten: Han har ett hårt skott också. 

Stort grattis Davas! Du är bäst!


5 kommentarer:

SirMoose sa...

Han är hård också!

Har två extra minnesvärda sekvenser. Den trevliga är den monstruösa- och legendariska överkörningen av en kille i Tudor. En helt sensationell mangling som givetvis väckte domarens uppmärksamhet. Davas fråga "blir det rött?" tog nog som tur var udden av domarens direkta reaktion och istället nöjde han sig med ett gult och en lätt förmaning om att det kanske är bra att Davas lugnar sig lite.

Det andra minnet är mer smärtsamt. Kom i samband med ett stiligt inlägg i full fart från högerkanten, på Hagen ner mot sjukhuset. Om inte minnet sviker mig var det Håkan Hockey som mötte inlägget med mål som följd. Dessvärre gick Davas knä i alla riktningar utom den naturliga och jag utgick från att hans fotbollskarriär var över där och då. Han var ju inte purung. Men det är nog lätt över tio år sedan och hans form är fortfarande i stigande så han är hårdare än jag trodde.

Axel sa...

Fantastiska och talande Davasminnen det där. Han är benhård.

Björn sa...

Klassiska minnen. Grattis Davas!

Davas sa...

Tack! Jag var på Operakällaren, och missade visst att läsa bloggen igår.

Axel sa...

Låter som ett värdigt firande, bra!