lördag 26 maj 2007

Kronoberg - SUS 1-4 (0-2)

Äntligen var sommaren här. Många i truppen verkade också ha varit ute och njutit i solskenet för bara kvarten innan match var många fortfarande inte klara för uppvärmning, Med tio minuter kvar spelades lite lojt tvåmål - sedan var det bara köra igång.

Denna dag spelades full omgång i division 7D på Stadshagen och för oss var uppgiften att ta oss an Kronoberg. Häktet har ett brokigt lag med en oändlig mängd spelartyper i truppen. Där fanns t.ex. den lille tekniske, den långa mittbacken, den kraftfulle mittmittfältaren, den gänglige anfallaren och den dribblingsglade mittbacken. De hade det också svårt att få ihop det till en helhet. De kom upp i några anfall men det var oftast som resultat av soloprestationer som vi hade ganska bra koll på. Nå ja, nog talat om motståndet.


Vår startelva...
Sauter
Janne, David, Jojje, Dan
Russell, Davas, Johan, Russel (Björn)
Emil, Daniel (Max)

... hade nog behövt en ordentlig uppladdning för var vi lite sega inledningsvis. Kronoberg hade några anfall och vi hittade inte riktigt rätt. Därför var det skönt när vi tog ledningen. Emil fick bollen centralt en bit in på offensiv planhalva och kunde vända upp och slå en väl avvägd passning till mig på djupet till höger om straffområdet. Jag vände in i plan, och sköt ett, om jag får säga det själv, mycket välplacerat skott som satt högt upp vid närmsta stolpen.

Vi spelade annars ganska slarvigt i hettan på konstgräset. Det var många lätta felpass och konstiga beslut och varje gång de fick en möjlighet berodde det på ett misstag från vår sida. Vår defensiv var dock mycket bra så varje gång Kronis erövrat bollen tog vi tillbaka den - bara för att ge bort den igen. Och så där höll det på. När vi väl fick fram ett par passningar i rad och kunde kontrollera bollen blev det oftast farligt. Som när Sköld for fram som en furie på högerkanten, han gjorde bl.a. en slå-bollen-på-ena-sidan-motståndaren-springa-på-andra-sidan, hela vägen ner till kortlinjen där han slog in den till Emil. Efter att ha tagit emot bollen stod Emil med ryggen mot mål. Björn kom i en löpning in från vänster men var markerad så efter att ha valt bort det alternativet kunde Emil vända om på en femöring och dra bollen ribba in. Ännu ett snyggt mål på ett fint anfall. 2-0 blev också halvtidsresultat.


Halvtid: representanter för tre lagdelar samsas om en flaska vatten. Fint.

I andra halvlek fortsatte vårt ganska dåliga spel men nu var det väl främst p.g.a. av värmen kombinerat med få avbytare samt att vi märkte att det räckte. Det är ju lite av ett suskt kännetecken att för det mesta inte spela bättre än vad som krävs. Denna nonchalans kan straffa sig men jag har en känsla av att det framför allt bryter ned motståndet mentalt. 3-0 kom i alla fall till slut efter att jag fått bollen till vänster och slog ett tidigt inlägg som deras mittback med långa ben var den enda som nådde. Som tur var styrde han bollen i en perfekt båge över målvakten och in i mål. Vi skulle även hinna med att göra 4-0 som var en repris av 6-0 målet mot BoIS förra veckan. Denna gång var det dock jag som kom runt på vänsterkanten, skar in mot mål och hittade Emil snett-inåt-bakåt. Förra veckan var det tvärt om. Emil fick bra träff och målvakten var återigen chanslös.

Sauter gjorde en stark insats i vårt mål och räddade bl.a. ett stenhårt närskott och visade stora målvaktskunskaper i några tilltrasslade situationer framför mål. Tyvärr fick han inte hålla nollan. I matchens sista anfall kom Kronis i princip fyra mot två och lyckades till slut överlista Sauter. Trist.

Sauter gjorde en kanonmatch! Och SUS-andan, dvs. att ställa upp för laget när det krävs, gav oss åter en seger!

Vi var nog alla överens efter det att slutsignalen ljudit att detta var en skitmatch från vår sida. Trots det slog vi alltså Kronoberg med mycket klara 4-1.

Såväl National som Tudor vann sina matcher mot Atlas respektive Panama så vi ligger fortfarande tvåa i tabellen. En poäng efter Tudor och en före National.

8 kommentarer:

max sa...

Bra rapport och bra match Danne!

Davas sa...

Heja SUS, och heja Danne!

Björn sa...

bra rapport Danne, jobbig match idag men skönt med seger...snygga mål av både Danne och Emil!

Johan seidefors sa...

Håller med Max. Bra Danne! Om man spontant får dela ut ett par dojjor så går de till dig, Emil, backlinjen och Sauter. Mittfältet - med mig själv i sptesen - gjorde ingen speciellt glad igår.

*skäms för att jag är gammal och dålig*

Daniel sa...

Hur var det nu med ONÖDIGT självkritiska kommentarer Johan?

Axel sa...

Tack grabbar för segern. Kändes extremt konstigt att inte vara med igår men jag fick mig en ordentlig dos av kärlek mellan män iallafall. Helt underbart!

SirMoose sa...

Även om vi kanske inte presterade vår bästa fotboll tycker jag att det var en riktigt bra seger. En av alla dessa matcher i lunken som kan vara så svåra att ladda till. Samtidigt vet vi att alla alltid vill slå oss och därför kommer mer peppade än någonsin till våra möten. Därför är det starkt att med 13 man gå ut och ta en säker seger i hettan.

Enda minuset är väl att Sauter inte fick hålla nollan trots en mycket bra insats.

Jag missade delar första halvlek på grund av företagsgolf. Givetvis inte OK, även om jag initialt tackat nej till matchen, men jag vill dock poängtera att jag vann tävlingen och gjorde det i SUS namn. Hoppas det ger mig lite upprättelse.

max sa...

Inför matchen så pratade jag med Norrtull.

De frågade om det var dags att hänga av Kronis från toppstriden. Deras tes var att de inte mött något av topplagen ännu.

Jag svarade att så var givetvis vår förhoppning men att vi var lite kort om folk och ofta har tuffa matcher mot Kronis.

Glädjen hos Norrtull var påtaglig och kommentarer som:

"Så går det när man snackar för mycket"

"Nu när det går bra så prioriterar visst era spelare inte lika mycket"

Min konklusion är att de andra lagen retar sig på oss då vi är lite bättre och att vi vet om det men framförallt vi är inte sena att framföra det på denna blogg.