söndag 20 maj 2007

KONTROVERSIELL FRÅGESTÄLLNING SKAKAR SUS TILLS JAG DÖR


"SUS står fritt från alla politiska och kommersiella intressen. Hej och hå. Tyvärr. Inte en sponsor så långt ögat ser".

Detta något motsägelsefulla yttrande från vår historiebeskrivning ger egentligen ingen vägledningen i frågan SUS TILLS JAG DÖR nu ska ställa till er besökare: Ska vi ta steget fullt ut och tillåta annonsering på sidan?

Det som diskuteras är Googles eget annonssysten - Google AdWords. Det hela går ut på att ju fler som klickar på de annonser som läggs upp, detso mer pengar går till sidan annonserna ligger på. I ärlighetens namn vet redaktionen idag inte hur mycket som kan inbringas, förmodligen pratar vi jordnötter, men det kan vara intressant att testa nu när SUS TILLS JAG DÖR har ca 3 500 besök per månad... and counting.

Kort sagt gäller förljande:

Negativt: 1. det är fult. 2. man lovar att inte fuska, dvs. själv klicka på annonserna.
Positivt: 1. det genererar (möjligen) pengar till klubben. 2. det är enkelt att ta bort om det visar sig meningslöst.

-- -- -- -- --

Wikipedias ord om ämnet:
Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende. Oftast är avsändaren ett företag, och mottagaren en konsument. Konsumenten kan vara en enskild person eller ett annat företag.
Avsikten med reklam är ofta att
marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med slutmålet att öka försäljningen av dessa, och därmed öka företagets inkomster.


Reklamen är nära besläktad med propaganda och i vissa länder använder man det sistnämnda som beteckning för båda.

10 kommentarer:

Axel sa...

Jag säger KÖR

Daniel sa...

KÖR!

Anonym sa...

Jag ser ogärna att våra otroligt snygga tröjor blir språkrör för tveksamma organisationer. Bättre då att plocka in miljonerna genom STJD. Såg att Barca resonerat likadant och släppt in reklam (bilmärken, läskeblask mm) på sin sajt (http://www.fcbarcelona.com).

Kör på!

Davas sa...

Spännande

Davas sa...

Äsch, det där gick för snabbt. Jag menar: Spännande. Det skulle naturligtvis vara sensationellt om STJD kunde dubbla klubbens omsättning genom lite AdWords. Är bara lite rädd att Google snuvar oss på det mesta av konfekten. Man vet ju hur det här med mellanhänder fungerar. Men å andra sidan kan jag inte tänka mig att någon annan skulle ge oss mer deg kvar i byttan.

Förresten är jag nyfiken på hur Google ska hålla koll på fusket. Börjar de tvivla på att mitt intresse är äkta när jag från samma IP-adress smyger in på, säg, Stadiums hemsida var och varannan dag? Och det här med att lova att inte fuska, innebär det också att jag som hyfsat ointresserad av reklam-banners i allmänhet, och dessutom hyfsat nära redaktionen, inte alls får klicka på våra annonser Även om de ser riktigt saftiga ut? Det låter ju helt orimligt.

Man kan vidare fråga sig var gränsen i så fall går för vem som räknas som fuskare. Är en långtidsskadad spelare som nummer 8, som dessutom knappt gjort ett inlägg på bloggen de senaste månaderna, berättigad att surfa iväg från vår blogg? Eller vår man på Canal Plus?

Det verkar lite snårigt, men som sagt, väldigt spännande. Jag känner dessutom att det här med att klicka på reklam-banners känns som ett allt mer eftersatt intresse, som man nog borde utveckla åtminstone något...

Jag ser pengar. Kör.

SirMoose sa...

Om Barca har reklam på sin sida tycker jag att det ger klartecken till oss också. Om det kan generera något till klubben utan att vi blir helt kommersialliserade är det inget att snacka om.

Enda faran är väl om marknadens starka krafter kommer att försöka ta över SUS, så som de gjort med landsortslag som Färjestad och deras lila tröjor.

SUS och STJD har en själ, det får vi aldrig glömma!

max sa...

Är för pengar men tror inte detta ger så mycket därför gillar jag att det är enkelt att ta bort om det inte fungerar.

Ge det en chans.

Angående lila tröjor så tyckte sponsorn till Karlstadslaget att färgen förknippades mer med laget än med kaffet och förra säsongen så spelade laget i svart och vitt. Helt naturligt då klubbfärgerna är grön, vitt och rött. Så kan det gå när man säljer sig till marknaden. Ibland tar klubben över sponsorn.

Johan seidefors sa...

Jag gillar hur David tänker... och utan att uppmuntra till någonting kan man konstatera att om annonserna är attraktiva (dvs. genererar klick) så är det bara till godo för SUS.

Anonym sa...

Kunde inte hålla mig. Var tvungen att klicka på fotbollskanallänken. Har det trillat in några kulor?

Anonym sa...

Kör så det ryker. Är det något problem så ta bort helt enkelt.

Tycker för övrigt att den hårt arbetande benknäckande innermittfältaren inte har särskilt bra koll på hur mycket inlägg olika personer producerar...