söndag 27 maj 2007

HUR KÄNNS DET, DAVID SAUTER?

David Sauter var något av matchens man mot Kronoberg. SUS TILLS JAG DÖR tog chansen att ställa några frågor.


Som utespelare kan man uppfatta en match på ett sätt, och från sidan på ett annat - hur upplevde du matchen mot Kronis från ditt perspektiv?
Som målvakt är det ju vissa saker som blir jobbigare, till exempel vet man ju aldrig om det var nära att vi gjorde mål annat än på medspelarnas reaktioner. Fast å andra sidan får man ju en rätt juste överblick över själva spelet. Och här tycker jag att SUS dominerade större delen av matchen. Vi hade en schackning i mitten av första, och andra halvlek var inte fullt lika bra som den första men samtidigt kändes det som vi hade kontroll på matchen. Kanske lite för mycket efter 4-0 då ju inte många var sugna på att jobba hem…

Vad är egentligen roligast, att vara målvakt eller utespelare?

Att stå i mål är ju kul eftersom man är med hela tiden och ständigt i en central roll, fram för allt då om man vill skrika, gapa och styra och ställa. Och det vill man ju. Samtidigt är det svårt att slå känslan när man får in en perfekt tackling, läst spelet perfekt eller till och med – i sällsynta fall för egen del då – får göra mål. Måste nog säga att ute är roligare än målvakt men hemma är roligare än ute om det gäller var festen ska vara…

SUS har bara släppt in 8 mål (varav 3 mot Tudor), på 6 matcher, hur ser du på försvarets insatser hittills i år?
Magnifik. Det finns många ord som i sportkretsar blivit kraftigt devalverande men just magnifik tycker jag har kvar sin lyster. Liksom SUS defensiv. Mittbacksspelet är som vanligt förstklassigt och det verkar inte spela någon större roll vem i kadern av ytterbackar som sätts in så är det ändå ordentligt tilltäppt där bak. Får man plussa för enskilda spelare? Ok, tack så mycket. Måste säga att Danne Lepps riviga (på tal om överanvända klyschor, men ändå) ytterbacksspel är vackert, nästan poetiskt. Dessutom får man inte glömma bort det enorma jobb som Skölden lägger ner i defensiven från sin mittfältsposition, det förenklar försvarsspelet väldigt mycket.

Enligt flera ledande SUS'are är du ruskigt lik Zambrotta till utseendet - försöker du även spela på ett liknande sätt, dvs. offensivt?

Inte som målvakt då, HAHAHAHA. Nej men ärligt så försöker jag se det så här: Eftersom jag haft sådan tur att jag är lik en kille som spelar som jag skulle vilja spela så är det ju bara att försöka göra som honom. Så svaret på din fråga är ja. Och jag har hört att han tänker ungefär likadant.

Till sist - hur känns det?
Har precis spelat en korpenmatch på gärdet i strålande solsken, vi vann den också och så vann mitt hattricklag Södra Malmens IF (alltså ett virtuellt fotbollsspel på nätet). Lägg dessa små efterrätter till huvudmåltiden som var segern på Hagen mot Kronis så förstår du nog själv att läget är prima, om än något trött.

3 kommentarer:

Axel sa...

Otroligt matig och underhållande intervju. Det är en enorm styrka att ha David Sauter i laget som hoppar in i målet och blir matchens lirare. Så många kvalitéer i det här laget så man baxnar.

Daniel sa...

...och att kvaliteerna sträcker sig även utanför planen...

Jag menar: Vilka utsökta frågor. Vilka geniala svar. Vackert!

max sa...

Jag vill absolut inte ta plats från david men han nämner en korpmatch på gärdet..

Jag var med och för första gången i år så var jag med i målprotokollet igen, på fredag ska jag vara det för SUS.