tisdag 27 mars 2007

Sus Gott!

En mycket intressant fråga kom upp under gårdagens årsmöte och det var frågan om uttalet av klubbens namn. Den stora majoriteten av spelarna i klubben vet nog inte hur namnet ska uttalas. Det vore en stor tragedi och utslag av skrämmande ignorans och historielöshet om vi inte snabbt gör något åt detta. Många av dagens spelare (däribland jag själv) har haft för vana att uttala SUS som om man talade om ett sådant sus som ibland går genom publiken på stadshagens läktare. Men, detta uttal skulle knappast få en SUS-veteran att lystra till. Det korrekta uttalet är istället [su'ss] som är en kortvariant av verbet sussa. Många tänker säkert på Gunnar Höglunds film "Suss Gott" från 1956 med en ung Barbro "Lill-Babs" Svensson i en av rollerna. Varför uttalet av klubbnamnet är så förstod jag inte riktigt, och frågan är om det finns någon rimlig förklaring. Vad som kunde konstateras på årsmötet var dock att detta är det korrekta uttalet som bör föras ut till alla verksamma i föreningen.


På bilden ses en skolklass som undervisas i hur SUS ska uttalas.

6 kommentarer:

Anonym sa...

skönt att få information om detta, men nog borde någon veteran med minnet i behåll kunna ha en förklaring till detta uttal?

Måste själv erkänna att jag ända sedan -99 uttalat klubbnamnet på fel sätt...

SirMoose sa...

Själv är jag uppfödd i en familj med gamla anor i klubben och djupa rötter till den. Vi har alltid uttalat namnet SUS, som i sus i publiken. Den nya generationen har nästan alltid använt sig av detta uttal så jag är kluven hur jag ser på detta. Är det dags för ett uttal som funnits med länge och som dominerar i nutid eller ska vi gå tillbaka till det gamla vars ursprung trots allt saknar ordentlig förklaring?

Johan seidefors sa...

Vem mailar Horrace?

Axel sa...

Jag snackar med Horace, jag känner honom lite.

Axel sa...

Annars föreslår jag att vi testar det nygamla uttalet ett tag. Vi kan liksom smaka på det lite. Kanske spela någon match och sen se hur det känns, se hur vi spelar. Nånting måste ju ändras från förra säsongen då vi harvade i nedre delen av övre delen av tabellen.

Daniel sa...

Ingemar säger SUS [su'ss].
Ingemar är ordförande.
Det heter således SUS [su'ss].

Men det vore intressant med ett svar även från Horrace, Axel.

Nu är det dags att sus gott!