torsdag 29 mars 2007

Storkyrkoflickorna och pojkarna - en historik

Här följer en kort historik baserad på mina minnen av SFP. Allt för att förbereda SUS-medlemmar inför matchen på lördag:

Föreningen Storkyrkopojkarna är en underförening till Gamla Stans-föreningen Mäster Olofsgården. Föreningen har anor bak till 30-talet. Bland övriga verksamheter märks bl a scouterna som återkommande besökare av SUS TILLS JAG DÖR redan fått bildbevis på. Innan fotbollssektionen drog igång kring 1980 hade man främst ägnat sig åt handboll, pingis och bowling.
Jag, Max och David Sauter började våra fotbollskarriärer i SFP eller SP som det hette från början. Vi gick ju alla i Storkyrkoskolan i Gamla Stan som utgjorde rekryteringsunderlaget för SP. P-76 startade ca -83 skulle jag tro. Max var ju 75a men han och Micke Gräs (som också var 75a) fick dispens för att spela med P-76 eftersom det saknades folk. Detta var något som vissa motståndarlag kunde klaga på innan match men aldrig efter. Minns att vi också hade tjejer med ibland för att dryga ut spelartruppen. Min farsa var lagledare under de första åren. Vi tränade på en gräsplätt ute på Skeppsholmen:
Vi hade problem med Kanada-gässen som sket på planen. Hemmaplan var Tantos sjumannagrus. Vi vistades under nästan hela vår existens som lag på lägsta placeringen i lägsta divisionen. Jag tror det gick två säsonger innan vi gjorde vårt första mål. Dessförinnan hade vi dock tagit vår första poäng genom en heroisk försvarsinsats som gav 0-0. Jag själv stod i mål rätt mycket under de första åren. David Sauter tog sedan över det uppdraget under de senare säsongerna. Minns att Micke oftast spelade framåt och att Max var kantspelare, detta är dock mycket dunkla minnen. De som var intresserade att fortsätta med fotboll i p-76 värvades över till Brinkens IF när det blev dags att börja spela på 11-mannaplan. Detta erbjudande inkluderade inte våra 75or men jag och David fortsatte vår karriär i Brinken några år.

När P-76 bildades fanns det redan en tradition i klubben av att prestera lite knackigt i seriespelet. P-71orna hade en lång svit utan att göra mål i S:t Eriks-cupen och uppmärksammades med ett stort uppslag i Expressen med anledning av detta. Den barmhärtiga journalisten valde en vinkel om att det inte var så konstigt eftersom det inte fanns någon fotbollsplan i Gamla Stan. Med i det laget var bl a Göran Persson som idag är SFPs lagledare och kapten.

Samtidigt med P-71 bildades ett F-71 lag som bl a min syster spelade i. Detta bör ha varit omkring 1980. De var dom som efter ett strängt formulerat kravbrev till styrelsen lyckades ändra klubbens namn från SP till SFP. Jag minns än idag att det innehöll formuleringen "Vi är mäkta förgrymmade över ert kvinnoförtryck". Även F-71-laget levde ju länge med en motgångsförbannelse. Först någon gång när de var ca14-15år vände trenden, delvis pga en ny tränare. Det var min dåvarande fritidsledare som långt senare blev fotbollsexpert på Kanal 5, Pierre Jonsson som förde F-71orna till en serieseger. Damlaget som bildades ur F-71orna fortsatte bara några år in på nittiotalet innan det somnade in.

P-74 var ett lag som anfördes av David Lundberg, på den tiden kallad "Nalle" (av för mig okänd anledning). Hans pappa tränade laget och om jag minns rätt så var dom mer framgångsrika en de andra SFP-lagen, mycket pga David L som redan då var en skickligt dribbler och skytt. Åtminstone en spelare till i det laget figurerar fortfarande i SFP-tröjan och det är Matte som brukar lira bredvid David L på topp.

Stommen i dagens SP kommer från P-71 laget och kretsen kring Göran Persson. Men, historien om SFP från 90-talet och framåt känner jag inte särskilt väl. Statistiken från våra inbördes möten återfinns i Björns Hörna. Många internetanvändare är annars otåliga på SPs egen hemsida som är under konstruktion:


SUS TILLS JAG DÖR avvaktar också mejlsvar från Göran Persson, Mr SFP himself, mannen som borde kunna klubbens historia bättre än någon annan. Den mentala förberedelsen inför årets första utomhusmatch fortsätter...

24 kommentarer:

Daniel sa...

Skulle gärna skriva något liknande om Reymers som ju också tillfört en hel del spelare till SUS. Tyvärr kommer jag inte ihåg mycket mer än 1-0 vinsten mot nått inofficiellt landslag från Australien i Gothia i början av 90-talet. Överlåter därför en sådan redogörelse till Linus...

Spelare i SUS med förflutet i Reymers är t.ex:
Linus, KP, Dan, Johan, Daniel och Christoffer (och så Skölden som alltid drömde om att få vara med...)

SirMoose sa...

Jag och Danne åt kebab på Palmyra idag för att bulka upp och snacka ihop oss inför matchen.

Jag ska försöka få ihop något om Reymers bidrag till klubben. Men detta känns dessvärre inte lika aktuellt som SP/SF eftersom vi inte möter RIK lika ofta som vi möte SP/SF.

För övrigt har även Jonte och Max förflutet i Reymers samt "gamligar" som Örjan, Pappa-Elghorn, Lasse Hallon och de beryktade Bröderna Ferm, vars son spelat med flera i dagens SUS.

Anonym sa...

Ser även ut som om vi blir 15 st nu på lördag. Bäddar för en jämn match. Vad har ni förresten för mål i serien o år? Div 7 ser ju oerhört tuff ut i år med er, National, Tudor och Stockholm Bois som alla verkar riktigt bra.

/SP

Johan seidefors sa...

Hej SP, älskar att du/ni är här och kollar läget. Serien blir jämn - men vi räknar med att vinna ganska enkelt... och sedan tacka nej till division 6.

Axel sa...

Kul att SP kollar in SUS TILLS JAG DÖR. Det kommer bli en riktig höjdarmatch känner jag på mig. Två lag som specialstuderat varann. Inget har lämnats åt slumpen. Startelvorna hålls hemliga in i det sista. Dessutom har fyrklövern ett ess i ärmen som kan komma att bli vår trumf resten av säsongen...

Daniel sa...

The ace of spades!

Anonym sa...

don´t forget the joker...

max sa...

Minns att vi fick glass när vi vann en match, det var inte så ofta kan jag tillägga. Ett år (egentligen flera år) var det så tunt med segrar att vi även fick glass efter en WO vinst. Det var nog första gången och enda gången jag varit glad efter en WO-vinst.

Många glada minnen från SP-tiden. Minns att Axels syrra fungerade som tränare för oss en ganska lång tid.

Jag flyttade efter SP-tiden på mig till Reymers som Linus redan påpekat, efter det blev det ett långt uppehåll och en kort sejour i Dunder UTD innan jag hittade hem till SUS via Linus och Vivo Mariahallen. Allt via en match jag fick "spela" som lnjeman hela matchen.

Jag längtar till på lördag!

Axel sa...

Kul det där med glassen! Ett genidrag av den som kom på glassregeln som ju lät så generös men som i praktiken var så billig att efterleva. Har för mig att Ivan Bergströms farsa Henry tog över efter min farsa som lagledare och att han ibland hade en back läsk i bilen som delades ut oavsett vilka resultat vi presterade.

Anonym sa...

vilken story, gör ju att man blir sugen på att berätta historien om Östansbo IS -73:or, som till skillnad mot SP vann i stort sett varje match - utan glass...

men intresset kanske på bloggen är något begränsat av att få veta mer om P-A, Freddan, Alex, Kivi, Jonny Cash, loje Danne, mfl

Ingen annan ÖISare förutom mig har lirat i SUS men Alex, Kivi och Magnus var med på några sommarträningar för ett antal år sen...

Daniel sa...

Jag tycker fotbollshistorik om alla spelare, vare sig det handlar om Östansbo IS eller Reymersholms IK, är superintressant. Man får en sån härlig bild av sina medspelare. Den där loje Danne verkar t.ex. vara en kul typ.

Glassregeln vore kul i SUS.

Björn sa...

håller med dig om det Danne, kanske skulle man ta och få ihop några rader...börjar med en liten historia om loje Danne...

loje Danne är en trevlig kille, som idag bor i Karlstad. Namnet loje Danne kom till av att han som person var rätt lugn av sig - på gränsen till loj i vissa lägen.

På fotbollsplanen, där han spelade libero (ja ÖIS hade libero!), gav sig det också uttryck...tex kunde han emellanåt stå rejält bakåtlutad och skicka iväg höga luftpastejer istället för vårdade uppspel. Det fanns också en period när han fick ett antal kronor (5?) i nick per match från tränaren vilket inte var en speciellt dyr historia för Lasse (som var polis).

En annan episod var när vi spelade sista matchen som P15 eller möjligen P14. För en gångs skull var inte serien avgjord inför sista matchen och vårt möte borta mot Falu BS skulle avgöra serien. Vid seger skulle vi vinna men vid annat resultat skulle Tunabro (Runes gamla klubb!) ta hem segern. Tunabro, med en galen tränare vid namn Skärström(?) hade också ett stort antal spelare på plats för att heja på Falu BS.

Nåväl, har rätt svaga minnen från matchen i stort men kommer ihåg att vi ledde med 2-1 med kanske 5-10 minuter kvar när Falu BS kvitterar (är inte helt otänkbart att det var på en tavla från vår målvakt Jomen). Alla Tunabrospelare på läktaren jublar förstås och börjar hoppas på en serieseger (ÖIS vann alltid serien på den här tiden) men efter en enorm forcering får vi in ett mål i slutskedet, kanske t.o.m på övertid. Tunabrospelarna gråter förstås blod men vi ÖIS:are jublar som galningar och bildar nån form av hög/samling på planen...mitt i detta segerjubel ställer loje Danne en avspänd fråga "vad står det egentligen?"

Som sagt, han kunde vara lite loj ibland den gode Danne...

Axel sa...

Låter otroligt lojt. Så loj spelare har jag nog aldrig spelat med.

max sa...

Axels farsa var lagledare ve som yog över efter vet jag inte men jag minns att Michel Gafgos farsa hjälpte till ett tag och att han hade en avn som var grymt skitig inuti och att han ofta bjöd på läsk.

En annan klassiker var när Markus spelade i laget och hans farsa tog över efter att de andra tröttnat och Markus vägrade spela om han inte fick läsk innan träningen. Många träningar satt Markus kvar i bilen och väntade tills träningen var slut och det var dags att åka hem. markus lillsyrra var en gnällig liten unge minns jag.

Björn sa...

jo, men han var samtidigt en otroligt bollskicklig och hård libero. Luftpastejerna kom oftast till i avslagna lägen av matcherna, antingen när vi ledde stort eller om det gick trögt... och om det gick trögt och Danne började med det kunde man visserligen känna en lätt uppgivenhet sprida sig i laget...

Anonym sa...

Det var en kille som var 77a som var med, han hette kanske Martin. Ett av våra få mål kom till så att han fick en fotbollsutspark i bakhuvudet så att den studsade i mål. Han grinade och var otröstlig medans vi andra jublade. Jag tror aldrig han riktigt hämtade sig från chocken utan slutade med fotboll kort därefter. Han tyckte väl priset var för högt.

max sa...

Minns också honom..

Minns att jag blev lite irriterad på träningen efteråt när han skröt om han hade gjort mål.

Det borde jag unnat honom men tyvärr så gjorde jag inte det. Men det var en väldigt kul händelse iaf.

Axel sa...

Det var som fan, jag hade glömt att han t om skröt om sin bravad i efterhand. Det var en rejäl svängning i stämningsläge han åstadkom i jämförelse med den omedelbara reaktionen. Har för mig att han bröt matchen och grät hela vägen hem pga huvudvärk.

När värken gick över kunde han iofs glädja sig åt skytteligasegern.

max sa...

Allt det du säger stämmer om hansd gråtande och hans avbrott och det var det som var anledingen till min irritation för hans skryt.

Anonym sa...

Fick många gamla klassiska minnesbilder i mitt huvud när jag läste bloggen och inläggen... Minns att jag tränade SP:s P-76 lag en kortare tid, bl a i Södermalmsskolan. Redan då siade Frida och jag att Axel skulle kunna bli riktigt vass på fotboll. Skönt att se att Axels takter sitter i. Glassregeln instiftades i P-71 laget av Robbans farsa (Berra) om jag inte missminner mig helt. Berra blev ju inte direkt ruinerad... Kändes skönt att ni spelade oavgjort mot SP....
/ En gammal 71:a som egentligen är 72:a

Anonym sa...

Kul att du läser STJD Fredrik! Jag minns dina tränarinsatser mycket väl! Mycket fysträning och väldigt lite spel med boll... Väldigt kul när man minns tillbaka på den där tiden. Fotbollslägren på David Lundbergs landställe skulle förtjäna en egen essä bara dom. Ses!

max sa...

Va kul med en gammal tränare som tittar in!

Mycket fys. var det ja, mycket hoppa plint och annat i Storkyrkoskolans minigympasal.

Hade man tur så fick man avsluta med skott mot antingen mål bestående av de mindre gröna mattorna eller den stora röda. De var de mål som fanns att tillgå.

Tycker mig ha sett Fredrik många gånger på söder kring mariatorget med innebandyklubba men aldrig vågat kolla om det var han..

Sporttyckaren sa...

Imponerande Axel! Bara två små noteringar: vi slutade aldrig sist i serien (den absolut lägsta som fanns), det var alltdi något lag som var sämre eller drog sig ur. För det andra vill jag, som målvakt, poängtera att vi aldrig förlorade tvåsiffrigt trots att vi i genomsnitt förlorade alla matcher utom en per säsong.

Till sist: coolt att pjärsan på ditt fritids, som ju var berömd långt utanför ditt fritidshems väggar är samma pierre som figurerar på tv och som jag åtminstoner delat arbetslokal med under en kort period. världen är för allt i världen inte särskilt stor!

Axel sa...

Du har säkert rätt om det där David. Man tenderar att spä på om misären i efterhand. Men vi hade ju väldigt kul trots de knapra resultaten!