söndag 18 mars 2007

Om SUS IF - Musiken

Jag tänkte här följa Johans inslagna väg och försöka gå lite på djupet i analysen av "Dagens Spelare"-svaren. Med utgångspunkt i vad spelarna valt för favoritartist/grupp sammanställde jag en samlingskiva. Jag tog mig helt enkelt friheten att välja vilken låt som skulle representera respektive artist/spelare. För att få plats på en 80 min CD var jag till slut tvungen att stryka min egen låt för att musiken skulle få plats. Jag gillar slutresultatet, en minst sagt dynamisk sammanställning:



1. Jag inleder med Johans favoriter Shout Out Louds och en låt från deras skiva "Howl Howl Gaff Gaff". En ivrig och energisk låt som driver på och tänder omgivningen som en Johan Seidefors i praktform.
2. Nästa låt blir "En Vän Med En Bil", med Mål-Jonas göteborsbroder Håkan Hellström. Låttiteln är passande eftersom Jonas många gånger ställt upp och skjutsat trötta SUSare i samband med träningar och matcher.
3. Jonas Lyckstedts bidrag är Regina Spektor och förstaspåret på hennes fantastiska skiva "Begin to Hope" från förra året. Ett optimalt bidrag som ju mer jag tänker på det kompletterar de övriga innehållet på samlingen helt perfekt.
4. Håkan valde efter lite tvekan MJB och det gjorde han ju helt rätt i. Om Håkan fick vara skadefri skulle han ha goda chanser att bli MVP han med.
5. Fortsätter med Kristian Rs protegé Lil' Kim som rappar stenhårt om XXX över ett snuskigt tungt beat från 1996. Jiggaman gästar med Russellsk pondus i luftrummet.
6. "När Danne dribblar av sin back för 17’de gången en solig eftermiddag i juni så känns det precis som en Ludacris-refräng. Det svänger, gungar och gurglar, allt i overkligt högt men fullständigt kontrollerat tempo. Njutbart och livsfarligt som Hennessey och Red Bull – om ni förstår vad jag menar?"
7. "Headhunter" med Front 242 får representera Linus spelstil. Tungt, målmedvetet och kanske lite kantigt men med en otrolig schvung. Lika resolut och träffsäkert som när han skjuter utanför straffområdet.
8. Jonte väljer Smashing Pumpkins och jag deras hit "1979". Målvakter är ju alltid lite utanför och S Ps dystopiska men svidande vackra mörkerrock är ett logiskt val av kulturarbetaren Jonte.
9. Ziggy Stardust med Bowie är en lika självklar klassiker i alla musikälskares skivsamlig som David Domeij är en självklar klassiker i SUS startelva.
10. Jag glömmer aldrig när Björn fick göra en nyinspelning av den här Cure-låten på sin svensexa och faktiskt lyckades överträffa originalet. Inte.
11. Här kommer K-P in i bilden och säger Halt! med en tysk synt/metal-dänga av Rammstein.
12. Lagets ungtupp Emil får följa upp med tung Breaking Benjamin-låt som visar var skåpet ska stå.
13. Nick-Krille visar sin breda kompetens med att välja Counting Crows och Dr Dre. Han kan ju som bekant både spela målvakt, back och mittfältare och ingen vore väl förvånad om det visade sig att han behärskade att spela forward också, han brukar ju näta med pannan. Jag tog en C C-låt från -93.
14. Janne väljer Judas Priest och det känns jäv-ligt bra om jag ska vara ärlig. Den här låten och sen pumpar adrenalinet.
15. Max är den enda i laget som inte kunde kläcka ur sig en artist/grupp. Han skriver hårdrock och det översätter iallafall jag till Iron Maiden. Number Of The Beast brukar gå hem.
16. Sir Douglas Quintets garagerock-klassiker "She's About A Mover" blir Sköldens bidrag och det passar bra för lagets i särklass rörligaste spelare.
17. Sauter plockar Tom Petty, i min bok förbjuden frukt, men oj vad gott det smakar! Jag vill lära mig att flyga!
18. Jojje skriver att han gillar singer/songwriters och det är modigt i ett sånt här sammanhang. Men mod är något som Jojje har gott om, det vet alla som sett honom på en fotbollsplan på kollisionskurs med motståndarnas anfallare. Hård på plan men mjuk vi sidan av. Underbart!
19. Stefan gillar Timo Räisinen och jag kunde inte hålla mig från att välja "Bollen Måste Dö", Timos låt om fotbollslandslaget. Den är lite fånig men fin iallafall.
20. Avslutar med Leppens favorit Jan Johansson och en låten från hans klassiska skiva "Jazz på Svenska" från 1962. Fem år senare föddes SUS IF.



Skivan kommer göras tillgänglig för intresserade.

14 kommentarer:

Johan seidefors sa...

FLÄMT!

Anonym sa...

Fantastiskt!

Daniel sa...

Det är så kungligt att jag smäller av!!!

Anonym sa...

Grym skiva!

En samlingsskiva till 40-årskalaset känns rätt aktuellt. Kanske kan vi få hjälp med ett grymt skivomslag också...jag ska höra mig för imorgon...

SirMoose sa...

Detta är inte bara bra, det är intelligent och framåtsträvande på samma gång. Lysande!

Daniel sa...

Jag har nu lyssnat igenom "SUS IF - Musiken" och kan säga att det blir inte bättre än så.

Jag älskar SUS!

Jobbar på att den ska bli tillgänglig för fler...

Axel sa...

Kul att ni gillar det. Sammanställandet var ett rent nöje. Det känns som att man tagit ett litet steg till i sökandet efter lagets själ. Jag har aldrig hört en liknande samling för, vi är nog unika.

Johan seidefors sa...

det enklaste är att axel lägger upp den som i-mix på i-tunes, sen är det bara att köpa hem den.

/skivbolagsrepresentanten

Anonym sa...

Johans förslag låter bra, det borde innebära pengar till SUS...

max sa...

Ja för vi ska ju givetvis inte bränna ner låtarna och distribuera.

Anonym sa...

Jag ska se vad jag kan göra. Några spår på skivan kommer från annat håll än itunes music store (Mina egna CD-skivor, legala downloads från artisters Myspace-sida etc). Vill dock ogärna kompromissa med kvalitén på låturvalet och utbudet på music store är ju inget vidare.

Daniel sa...

Dessutom bör vi kanske vänta lite till samtliga spelare skickat in sin spelarprofil så spellistan blir komplett. Vi ger Magnus, Aaron och Nico några dagar till...

Anonym sa...

...och Ove

Daniel sa...

...och Ove. Sorry.

Axel, kan du inte lägga till din egen låt och en liten beskrivning här på bloggen iaf.