onsdag 14 mars 2007

Dr Haglunds Knäspecial #1

Det finns dom som hävdar att knäskador och fotboll är samma sak. Det är naturligtvis inte sant men med tanke på den senaste tidens knäskador i SUS IF så kan man börja undra. Inom loppet av någon månad har vi noterat knäskador på Daniel Garmén och Håkan Folin samt även Jonas Dahlquist, SUS IFs geniförklarade Canal+ kommentator. Detta har gjort det nödvändigt för denna spalt att ta steget från papperstidingen SUS-nytt in till SUS TILLS JAG DÖR för att reda ut begreppen och svara på frågor kring knäskador. Genom att avisera en fråga i kommentatorsfältet kan läsare av STJD ha möjlighet att på interaktivt sätt påverka innehållet i denna spalt.

Som inledning presenteras nedan en anatomisk skiss över knäleden sedd framifrån och med muskulaturen avlägsnad:


ACL står för främre korsbandet (Anterior Cruciate Ligament) och PCL står för bakre korsbandet (Posterior Cruciate Ligament). För att förstå knäskador är det fundamentalt att kunna anatomin.

I nästa Knäspecial tittar vi närmare på korsbandsskador. Hur de uppkommer och hur de kan åtgärdas.

9 kommentarer:

Elgen sa...

Jag brukar inte ha ont i knäna, trots 40 års kutande efter olika bollar, doktor Haglund, men efter din inledande knäspecial MED BILD har jag fått en molande värk i laterala miniscus.
Hur förklarar du det?
En som aldrig frågat för

Axel sa...

Bra första fråga Elgen! Svaret på din fråga faller sannolikt under området psykosomatik, ett område som jag har stort personligt intresse i och som jag ämnar återvända till i kommande spalt. Så håll ut och följ STJD!

Anonym sa...

intressant spalt Axel, ser fram emot fortsättning!

Jojje sa...

Kan vi inte få se en bild på Dr Haglund in action ??

Johan seidefors sa...

jojje - du hittar bilder på www.greysanatomy.com

Anonym sa...

jag skulle gärna läsa ett avsnitt om "ont i hälen", något jag drabbats av med jämna mellanrum de senaste 12 åren... alltid på höger fot vilket gör att jag misstänker någon form av snedbelastning.

Axel sa...

Intressant fråga! Utan att ha undersökt din häl ger jag mig på en gissning - kan det röra sig om hälsporre? mer går att läsa på http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3386

Anonym sa...

skulle mycket väl kunna vara hälsporre, eller åtminstone förstadiet till det...

Axel sa...

Du hör nog till den här riskgruppen för hälsporre: - Personer med okorrigerad felställning i foten (överpronation). Om du får mycket besvär kan ett särkilt inlägg för att korrigera överpronation vara en god investerering.