måndag 2 april 2007

SUS Nya Lagkapten svarar på frågor i exklusiv intervju!


I samband med helgens träningsmatch lanserades SUS IFs nya lagkapten. Efter intensiva diskussioner inom fyrklövern enades vi om att det var Johan vi helst ville ha som kapten för det nya SUS. Valet var egentligen enkelt; ingen kan sätta sig i respekt hos motståndarna på samma sätt som Johan. Han kan på egen hand få ett helt motståndarlag ur balans med sitt resoluta mittfältsspel. Dessutom driver han på lagmedlemmar och visar med sitt agerande att ingenting är viktigare än vinst. SUS TILLS JAG DÖR passade på att ställa några frågor till den nya lagkaptenen Johan Seidefors.

1. Hur känns det att ha fått fyrklöverns fulla förtroende som lagkapten i
år?

Svar: Givetvis smickrande, men samtidigt är jag en aning chockerad och konfunerad. Är utnämning smart eller vansinnig - framtiden får utvisa. Hade jag haft starkare karaktär hade jag kanske sagt som Groucho Marx: I refuse to join any club that would have me as a member.

2. Kom det hela som en överraskning eller har du bara gått och väntat på frågan?
Svar: Det var ingeting annat än en kupp. Att vänta tills två av fyrklöverns fyra blad hade mig ensam i en bil, med händerna på ratten, var inte bara smart - det var det enda sättet det hade kunnat fungera på.

3. Hur kändes första matchen ur kaptenssynpunkt?
Svar: Så där. Givetvis smickrande när motståndet singlar ut mig som gnälligast på planen, men å andra sidan är jag en 32 årig pappa... så det finns mycket att jobba med, om man säger så.

4. Nämn någon känd lagkapten som du har som förebild om du har någon?
Svar: Ingen med samma temprament kanske, men jag älskar ju Stevie Wonder i Liverpool, så han är min förebild.


5. Du har tidigare erfarenheter som lagkapten, berätta kort om dom?
Svar: En halv säsong i Reymers U-19 (har jag för mig), som slutade med att jag på Lidingö IP fick rött kort för andra matchen i rad, slet av mig tröjan, skrek hemskheter åt domaren och stormade därifrån. Det var faktiskt den sista matchen jag gjorde för det laget innan jag flyttade utomlands. (har faktiskt aldrig funderat på om händelserna kan ha varit relaterade...) En rätt risig avslutning med andra ord.

6. En SUS-back slår i ostört läge en enkel bredsidepassning rakt i gapet på en motståndsanfallare men gör själv inga ansatser att reparera skadan utan står och tittar på när anfallaren enkelt får göra 0-3. Vad gör du? a) skäller ut medspelaren, b) skäller ut hela laget, c) skäller ut motståndarna d) byter ut och lämnar arenan e) tar av dig bindeln och slutar som kapten f)
spelar vidare utan att bry dig.
Svar:Med tanke på att jag aldrig sett detta hända så är det svårt att svara på frågan. Vi är SUS och vi spelar offensivt med små marginaler... så misstag kommer att göras. Men känslan är att vi känner ansvar för varann och gör vårt bästa för att inte svika laget - det är en del av att vara SUS - vilket automatiskt innebär att man med alla medel försöker reparera sina misstag. Jag är högst medveten om att jag är rätt gnällig på planen... men om det är någon tröst så hänger graden av surhet nästan alltid ihop med hur det går för mig personligen. Så om någon råkar få en ilsken kommentar skriken åt sitt håll under match, så ska man tolka det som att jag gör en riktig skitmatch. Och givetvis skrika tillbaka.

7. Beskriv din stil som lagkapten med 3 ord.
Svar: Verbal, Spontan & Obeveklig

SUS TILLS JAG DÖR tackar för svaren. Det kommer garanterat bli spännande att följa SUS anno 2007 med Johan som anförare!

11 kommentarer:

Daniel sa...

Det känns så rätt!

max sa...

Jag gillar att ha Johan som kapten. I like it, I like it, I like it!

Ser fram emot Johans arga tillrop emot motståndare som gnäller lika den i lördags.

"Vaddå det är väl ge och ta som gäller"

efter att Nick-chrille manglat en motståndare.

Axel sa...

Gillar Johans svar på fråga 6 som för övrigt var en skitdålig fråga. Han räddar situationen med att definiera SUS och visar på samma gång varför han ska vara SUS-kapten. Är sedan lite självrannsakande också - vilket inte alls behövs. Vi vill inte att Johan ska ändra sitt sätt att vara, bara att han ska vara vår kapten. Det känns jävligt rätt det här!

Anonym sa...

Ska en kapten vara en sån som sparkar ner sin motståndare? hånar honom tills han börjar grina? trycker ner honom långt ner i skosulorna med hotfulla kommentarer? säger att det där var väl inget samtidigt som han borstar bort gruset från ens rygg?
I så fall är Johan helt rätt!

Som han själv skulle sagt: säg inget till mamma för då...

Johan seidefors sa...

torka tårarna för fan, det där var ju 25 år sen!

Daniel sa...

Han borstade ju bort gruset...

Anonym sa...

Visst gjorde han det men det var för at tingen skulle se vad han gjort.

Anonym sa...

Johan är hård och orättvis. Ännu mer bevis på att han är helt rätt!
Börjar samtidigt ana varför värvningskampanjen går sisodär.

Daniel sa...

Jag försvarar bara beteendet i hans roll som lagkapten, inte som storebror.

SirMoose sa...

Jag var med Johans sista match som kapten i Reymers. En härlig uppvisning!

Men jag har för mig att hans mest minnesvärda var borta mot Väsby samma dag som JAS störtade. Han gjorde en ganska dålig filmning i straffområdet och det var uppenbart att det inte var något. Men Johan valde att ställa sig och skrika på domaren, som då pallrade sig iväg till den vrålade nr:5. Johans kommentar, efter att ha fått det första gula, blev då "Är du blind eller fattar du ingenting. Det var ju för faan straff. Du är ju helt dum i huvudet." Vi förlorade...

Men efter att ha läst intervjun förstår jag nu att det hängde ihop med att han var missnöjd med sin egen insats, inte domarens.

Anonym sa...

Har för mig att pappan var lagkapten i typ 6 år.
Det var å andra sidan Kim Källströms pappa också. Utan jämförelser i övrigt. Med Micke K alltså.
Stevie Wonder måste ha spelat i Liverpools Goalball-lag. Stort.

Prawitz