torsdag 7 maj 2009

DAGENS SPELARE SUS IF 2009: DAVID SKÖLD

type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340">

STJD kommentar från läktaren: Well Im just outa school - Like Im real real cool - Gotta dance like a fool - Got the message that I gotta be - A wild one - Ooh yeah Im a wild one


Därför spelar jag i SUS:
Danne erbjöd mig en plats i laget omkring 1998. Vi pluggade tillsammans, och hade pratat en del fotboll under några års tid -- och av någon anledning även en hel del stretching. I något märkligt samförstånd brukade vi påtala att man måste vara väldigt nog med stretchingen så fort vi sågs på någon föreläsning i mekanik eller ekonomi. Och så brukade vi försöka dra oss till minnes grusdrabbningarna mellan Väsby IK och Reymers i Sankt Erikscupen 1992, och sedan U19-mötena på Vilundavallen och Zinken året därpå. Med tanke på att Danne var offensiv och jag defensiv borde vi nästan ha känt igen varandra där vi gick tillsammans på KTH. Men så tydliga minnen lyckades vi aldrig riktigt frammana. Antagligen för att Thomas, som spelade i Reymers 76-lag med en Just Do It-keps på huvudet med avklippt skärm, helt brukade dominera minnesbilderna. Vi i Väsby tyckte att han var helt oanständig.

Vill även minnas att Danne släpade med sig Linus till en studentvecka i Åre på vintern 97 eller 98. Vi delade stuga. Linus och Danne lagade After Eight-marinerade ostbågar till efterrätt. Och vi skojade hejdlöst om en av Dannes och mina kurskamrater som åberopat att hans pappa minsann var revisor på en av våra ekonomiövningar på KTH, och han -- som son i familjen -- därför minsann hade koll på kontoplanen och skattesatserna. Han var trätråkig, och jag är rädd att vi ibland skojade lite väl högljutt om det hela.

Under de där åren hade jag alltså etablerat ganska god kontakt med några av de som jobbade hårt på återväxten i SUS. Och det banade vägen för debut mot Drina, på en grusplan i Spångatrakten. Kan det ha varit på hösten 98?

Nu har jag precis börjat jobba en del i Lund. Och den vanligaste frågan mina kollegor ställer, är huruvida jag nu ska ta mitt pick och pack och flytta ner till Skåne på riktigt. Jag bortförklarar mig alltid med samma harang. -- Nej förstår du, jag har visserligen inga barn eller ens ett stadigt förhållande. Men jag har ett fotbollslag. Det kan tyckas futtigt. Men då har man liksom inte fattat vad som gör tillvaron meningsfull. -- Hitta ett nytt fotbollslag i Skåne? Det är inte så det funkar, säger jag.

Målsättning 2009
       • Personlig målsättning, säsongen 09: Jag tror jag ska ta fasta på Dannes och min gamla käpphäst om noggrannare stretching. Undrar just om lite ökad smidighet inte kunde vara en god väg framåt. Bli lite mer avslappnad i axlar underben.
       • I år ska jag göra mål, minst: Gärna sju.
       • Antal assist: Mer än tio.
       • Antal gula/röda kort: Fem gula, åtminstone.

En titt i kristallkulan
       • Årets genombrott: Jag ser framför mig att Anders plötsligt vinner skytteligan. Han kanske iofs redan har brutit igenom...
       • Årets glädjespridare: Tobbe. Han plockar ju fram så oerhört märkliga finter emellanåt. Mot Westis i årets första träningsmatch drog han sex-sju man helt på egen hand med början strax utanför straffområdet, och skickade sedan bollen i Stolpen. Matchens prestation, utan jämförelse.
       • Årets skyttekung: Anders, alltså.
       • Årets assistkung: Emil, från sin nya mittfältsposition.
       • Årets buse: Om Målis-Jonas spelar ute saknar han helt konkurrens.
       • Gör Håkan comeback: Är Jimmy Åkesson rasist?

Uppladdningsinfo – egna val 24 timmar innan match:
       • Vin hemma, Drink på Stureplan eller Öl på Söder: Jag har börjat gå på Tranan igen, men öl på Söder är ju väldigt kul det med.
       • Pizza, Kebab eller Hamburgare: Malmö-falafel.
       • Bryggkaffe, snabbkaffe eller Espresso: Dubbel Espresso
       • Frukostmackan, frukostbuffén eller ingen frukost: Frukostmackan har vaknat till nytt liv i min tillvaro, mycket tack var en vansinnigt god smörgås jag åt upprepade gånger på en resa till Tyskland härförleden. Undrar just om tysken kokar sin skinka. Tjock är den i alla fall. På ett bra sätt.

Diverse
       • Till Hagen tar jag bilen, tunnelbanan eller en skön promenad/cykel: Alltid cykel.
       • Min relation till Tanto: Med Väsbys 76-lag besökte vi Tanto emellanåt. Vi tyckte att planen var förbannat liten, och var alltid rörande överens om att Reymers aldrig skulle ha en chans mot oss på fullvuxen plan ute i Väsby. Att vi trodde att Reymers var så dåliga kanske hade att göra med att de jublade så högljutt i omklädningsrummet efter att vi spelat oavgjort, 1 - 1. Det fick matchen att verkligen kännas som ett nederlag. Dessutom var det ju det här med Thomas och hans huvudbonad. Hela hans stil, och framförallt den där larviga mössan, retade gallfeber på hela vårt lag. Så mitt tydligaste minne är att vi var ganska glada att äntligen åka därifrån. Jävla skitplan. Jävla pajas.
       • Bör SUS IF/Fyrklövern utöka sin publiksatsning genom att arrangera en "Friends and Family-dag" (med insamlingsbössor) i samband med Tanto-matchen: Lätt något för SUS supporterförening att ta tag i!
       • Vill du skriva på SUS TILLS JAG DÖR: Ja, när andan faller på.


Speak Your Mind, ordet är fritt: 
Håkans comeback i säsongspremiären var helt enastående. Hoppas att vi får se mer av den varan under resten av säsongen. Det kan bli ett oerhört värdefullt komplement till vår målvaktstrojka, och dessutom höja kvaliteten på oss som spelar ute. Ingen är så bra på att säga vad han tycker om medspelarnas insatser som Håkan. Man får helt enkelt veta när man kan göra bättre ifrån sig, sälja sig lite mindre lätt, gå in med kroppen och inte bara dutta med ena foten. Han har öga för sådant, och vet att tala sin tankar

7 kommentarer:

Björn sa...

underbar presentation. Davas måste skriva mer på STJD, får hoppas andan faller på i Lund, eller nån annanstans.

SirMoose sa...

Det lustiga med returmatchen mellan Reymers och Väsby ute på Vilunda var att Reymers vann med 1-0. Jag hade 39´ feber och mindes efter matchen egentligen bara avsparken. Thomas - en Reymerslegend på bara de sämsta grunderna.

De remikex-gratinerade ostbågarna med vanlijglass borde vara en självklarhet i var kokboksförfattares register.

Axel sa...

Intressanta noteringar från Davas, som alltid. Kopplingen till Essien är självklar, varför har ingen nämnt det förut? Ända skillnaden är att Skölden är bättre.

max sa...

Fantastisk läsning och härligt att läsa utläggen som här högst relevanta.

Få förunnat att kunna skriva så bra att man ser personen framför sig berättandes det skrivna ordet för en. Utan att det ska bli platt så är Davas text som en bra talbok fast tvärtom om ni fattar vad jag menar.

måljonas sa...

Visst har Essien lärt sig en del av Davas spelstil - men är han inte också SUSkt lik RZL?

Håkan sa...

Davas, (förutsatt att du inte är ironisk) jag blir alldeles rörd om dina fina ord.

INGEN kan kämpa som Davas och gå in i närkamper så skoningslöst med risk för både eget och motståndares hälsa!

Kör så det ryker!

Davas sa...

Jag är naturligtvis gravallvarlig. Och fäller faktiskt en liten tår jag med.