måndag 11 maj 2009

Björns paradis

Förstå vad mycket diskussionsunderlag Wolfram|Alpha kommer att generera för STJD. Björn kommer att sitta dag ut och dag in och fundera ut de mest udda statistiska frågor. Han kommer att skicka iväg dem, och med ljusets hastighet kommer han antagligen få någon sorts svar. Som vi alla sedan kommer att behöva grubbla över och dubbelkolla, dividera. Och det enda man med säkerhet vet är att vi kommer att fortsätta raljera. För svaren kommer ju i slutändan visa det vi redan visste: SUS leder.

5 kommentarer:

Davas sa...

Tänk bara denna: Hur många gånger har SUS slagit Kronis?

Axel sa...

Jag begriper inte så mycket av det här Wolfram|Alpha men jag undrar lite vad som hänt efter att jag mejlade alla uppgifter om sus-spelare som Björn efterfrågade för någon månad sedan då han satt och jobbade på den slutgiltiga statistiska analysen av SUS'09. Du undanhåller inte STJDs läsare dina resultat hoppas jag Björn!

Davas sa...

Om jag förstått det rätt ställer man WA en fråga, och baserat på allsköns information som finns lagrad i de databaser som kopplats mot the interweb, beräknas ett svar.

Exempel:

Björn: Hur många gånger har SUS vunnit mot Kronis?
WA: 21.

Björn: Hur många gånger har Kronis vunnit mot SUS?
WA: 1.

Björn: Hur många mål har Danne G gjort i SUS-tröjan?
WA: 96.

Björn: Hur många röda kort har jag själv tilldelats av domare som haft alla hästar i stallet?
WA: 0.

Och så vidare.

Kanske kommer WA rent av att generera en liten statistikmapp kring Dannes prestationer och Björns olika bus, med lite olika sätt att räkna, kanske uppdelat över de divisioner och lokala serier som de härjat omkring i. Vi får se, jag är ingen betatestare, så jag har ännu inte kunnat prova.

Björn sa...

nja, jag känner mig lite tveksam. Tror mer på att fråga den excelfil som finns gömd nånstans i min hemdator med matchstatistik från bla SUS 10 senaste säsonger. och som sagt ett antal uppgifter om spelarna i SUS från de åren.

Davas sa...

För övrigt: Grattis Axel!