torsdag 2 april 2009

Lasse Richt - röster från Derby

Lagbild från BK Derbys trupp i allsvenskan, Lasse trea från vänster på övre raden.
Lasses mål från nedan nämnda match mot ärkerivalen SAAB.

Vi avbryter här intervjun med Lasse för att skaffa oss en bredare bild av vår gamle vänsterforward. Vi tyckte att han var ett jäkligt duktig kille men hur objektiva är egentligen vi!? För att få svar på detta vände sig STJD till BK Derbys supporterklubb "Silverrävarna" och möttes med öppna armar. Helt klart är att Lasse inte är glömd och att hans tid i klubben gjorde stort avtryck.

"Tjenare Linus,
som du märkt finns det inte mycket ute på nätet om Lasses "gamla bravader".

Jag har inte så mycket statistik egentligen, men det du söker om allsvenskan grejar jag. Vill du veta mera kan det vara värt att försöka med vår officiella sida http://www.derby.se/fotboll/ eller (kanske ännu bättre) Derbys supporterklubb "Silverrävarna". Länk finns på nämnd sida.

Det är ingen tvekan om att Lasse Richt tillhör våra absolut största lirare. Han gjorde fyra kanonsäsonger, han kom från Rimforsa IF1975 och såldes två år efter vi åkt ur allsvenskan, 1979.

Ett personligt minne är att han gjorde ett oerhört viktigt mål mot våra största lokalrivaler SAAB inför 7100 pers på Folkungavallen 1976. Då var jag så glad att jag grät. "Hatet" satt djupt mot "tjänstemannagänget" SAAB.

Två omgångar efteråt sänker han förresten Sandviken genom att göra bägge målen i en 2-0 match. Det var en ren seriefinal och det var nog omkring då man verkligen började förstå att det faktiskt KUNDE bära ända till allsvenskan. Och det gjorde det ju också!

Sedermera i allsvenskan dröjde det till 21:a omgången innan Lasse nätade. Då sköt han båda i vår 2-0 seger mot IFK Sundsvall hemma. Han gjorde sedan ytterliggare två mål i allsvenskan, ett mot IFK Göteborg (förlust 1-4 i Götet) och ett mot Kalmar FF (också borta, också förlust 2-4).

Kan också berätta att Lasse spelade SAMTLIGA (26) matcher i allsvenskan.

Är rädd för att det är ungefär allt jag vet. Lasse var en av killarna som var "tvungna" att säljas som en följd av våra ekonomiska svårigheter efter besöket i högsta serien. Klubben skakades också av fusionsplaner och det var allmänt turbulent. Men det är en annan historia. Minns inte vilken klubb vi sålde honom till, vilket irriterar mig. Det borde jag komma ihåg... (Vi tror att det kan ha varit till Sandviken. anm STDJ)

Bifogar några halvtaskiga foton, men det är tyvärr de enda jag har. Hoppas ni får någon nytta av ovanstående och jag vill passa på att önska lycka till med både intervjuserien, bloggandet och klubben.

MVH / Matz Peterson
BK Derby, Svenska Fans"

2 kommentarer:

Johan seidefors sa...

Linus for president!

Ettan sa...

Legofrisyrer dominerade verkligen på 70-talet. Underbart att se!

F.ö. har jag inside info på att Lagrell tycker att Raul är bättre än Torres i dagsläget.