måndag 31 mars 2008

SUS - National Stockholm 1-4. Matchrapport

Det lätta, efter helgens stortorsk, hade varit att skriva ned SUS fullständigt och ge upp säsongen på förhand... men det hade samtidigt varit väldigt osuskt. SUS kommer alltid igen!

Matchen började med att lagets nye coach (!) Axel beordrade nytt spelsystem, från det traditionella 4-4-2 till ett modernare 3-5-2. Två ord som får, åtminstone mig, att tänka på våra hatmotsåndare genom åren: coach & spelsystem (här måste understrykas att undertecknad absolut inte kritiserar eller förlöjligar Fyrklövern eller Axels insats- tvärtom är det imponerande att se engagemanget och viljan. Utan Fyrklövern stannar SUS, det vet alla). Hur som helst - SUS startade strålande. Hög press och massor av spelglädje. Bra passningsspel. 1-0 kom till efter en kollektiv högpress, av sorten man vanligtvis bara ser i samband med collegebasketens slutspel . Vi låg på och till sist snappade Russell upp en svag rensning och lyfte på behärskat Pato-vis in bollen. Allt väl.

För min egen del linkade jag av planen efter ett motlägg, där jag på allvar först trodde att jag brutit foten. Sen släppte det och matchen fullföljdes. Imorse däremot var min fot plötsligt en svullen klump, som värkte utav helvete. Så här i efterhand skulle den ha lindats direkt efteråt. Nu blev det istället vårdscentralen och sjukskrivning. Fan vad gammal jag är.

Därefter blev vi avslöjade. Anfallen blev löjligt lättästa (väldigt långa, snabba och raka bollar) och i försvarsspelet hamnade framförallt mittfältet helt fel. De tog sig enkelt igenom, mitt i planen, och 1-1 kom inte som någon större chock. Inte heller 1-2 strax efter.

I halvtid bytte vi tillbaka till 4-4-2, men då var vi å andra sidan redan trötta. De var helt enkelt bättre än oss den här gången och målen ramlade in allt eftersom. Vi hade några halvchanser och till och med ett visst tryck på slutet... men men. Davas drog på sig en varning och tog ledningen i busligan. Fan!

Vi får ta det här för vad det var: årets första utomhusmatch. SUS kommer alltid igen!

Krossa Atletico Husby!

/JS

--

ps. BHGD går till Janne som gjorde det mycket bra på sin backplats.

5 kommentarer:

Axel sa...

Jag håller med om att 3-5-2 var lite överambitiöst. Men det var värdefullt att få prova det ändå. Det märktes på många att det var första utematchen i år. På lördag får vi stärka självförtroendet igen mot SFP. SUS kommer naturligtvis tillbaka!!!

Daniel sa...

Bra rapport. Jag tycker vi tog lite för lätt på uppgiften. All vår bollkänsla till trots måste vi faktiskt också gå in ordentligt i närkamper och slita hela laget för att vinna mot ett lag som FKNS. Det gjorde vi inte igår. De rann igenom hela vårt lag alldeles för lätt.

SFP - det blir grejer det!

max sa...

Bara en rättelse som jag tror att skribenten gillar.

Jag snackade bort mitt gula kort med god hjälp av mina motspelare.

Max står fortfarande på noll gula.

Björn sa...

bra rapport och bra insats av Axel som coach! insatsen på plan var något sämre, lite väl många bortslagna bollar och alldeles för korta anfall...

ser förresten ut som jag kan vara med på lördag - hoppas på spel.

Anonym sa...

Krossa Atletico Husby såg jag i slutet av inlägget...

Hur ser vi på den matchen och vad är komentarerna och åsikterna om den matchen..

Vem vinner??