tisdag 9 juni 2009

SUS seriesegrare

Att SUS kommer ta hem serien säsongen 2009 är väl i praktiken redan klart. Frågorna som återstår är hur det där målrekordet kommer att se ut vid seriens slut samt när SUS egentligen tog hem en serieseger senast. En koll i arkivet och ett samtal till Bengtsson på stff ger svaret som STJD redan tidigare varit på spåret. Nämligen att SUS under säsongen 2000 i den förhistoriska division 8 lekte (nåja) hem seriesegern efter 12 segrar, en oavgjord och tre förluster. Två av förlusterna kom mot klassiska rivalerna Björnligan medan den tredje kom mot Wasasönerna FF, som idag verkar ha lagt ner verksamheten.

Övrigt att komma ihåg från guldsäsongen är Axels klassiska bakfyllestraff mot serietvåan Legolas på Kristinebergs grus i en match som slutade 2-2. Forna tråklaget Badboll förnekade sig inte utan lämnade WO i sista seriematchen mot oss. Ett par veckor senare avslutades säsongen på en onsdag (!) med A mot B och ett stort antal shotsbrickor på finkrog (Crazy Horse red. anm).

Serietabellen nedan är rätt skön läsning, och om knappt fyra månader får vi se denna syn igen.


Elgens rapport nedan visar rätt tydligt att SUS tar sina seriesegrar med ungefär 10 års mellanrum. Innebär alltså att dagens trupp borde kunna ta hem åtminstone en serieseger till efter årets guld.
Rapport från Elgen:
1982 vann vi sjuan.1989 vann vi åttan.Det är vad jag minns från forntiden.Åkt ur har vi gjort lite då och då.Trots att uppflyttningsspöket varje år grinat oss i ansiktet.

13 kommentarer:

Johan seidefors sa...

Säsongen 2000, då SUS senast vann, snittade laget 3.18 mål per match.

Hittills i år snittar SUS 4,8 mål per match och lyckas man hålla det så gör SUS 86 mål i år... och krossar därmed - antar vi - målrekordet.

Johan seidefors sa...

Det var fö också undertecknads första säsong med SUS... och i den där grusmatchen mot Legolas (eller om det var mot Dovas samma år) så knoppade jag in en kasse... vilket så vitt jag minns inte hänt sedan dess.

SirMoose sa...

Barca gjorde 105 mål i år. Det var de bäst i Europa på. Kanske något att satsa på. Skillnaden mellan oss och Barca är dock att vi sprider målskyttet bättre. I Barca gjorde Eto´o, Messi och Henry nästan 70% av lagets mål. Så beroende är inte SUS av sina lirare.

Johans debut i klassiska matchen mot Kantarell bör nämnas när man tittar tillbaka på säsongen 2000.

Vem kan ha vunnit skytteligan?

Axel sa...

Jag minns säsongen 2000 som om det var rätt länge sen.

Bra jobbat Björn med researchen. Av allt att döma så har vi möjlighet att skriva lite historia här i år. Stålbaden ute i Täby, Lidingö och Husby förra året formade SUS till det mentalt starkaste laget som jag sett under den period i klubbens historia som jag överblickar. Det jag är mest stolt över är att vi gjort den här resan utan att bli mer ödmjuka, utan tvärtom bara säkrare och säkrare på vår egen överlägsenhet. Och nu ÄR vi fullständigt överlägsna, oslagbara etc.

max sa...

Jag har för mig att jag vann skytteligan på 10 eller 11 mål.

Jonte sa...

Noterbart är att undertecknad finns med på två av dessa seriesegrares lagbilder; 1982 och 2000. Detta utan att ha spelat någon match. Troligen ett inofficiellt rekord.

Daniel sa...

http://susfotboll.blogspot.com/2007/04/2000-ssongen-sus-if-lmnade-8an.html

Björn sa...

snyggt Danne!

Björn sa...

appropå stålbad skulle jag nog vilja säga att hela säsongen förra året var ett enda stort stålbad där SUS doppades rätt djupt en gång i veckan. Onekligen gjorde det oss gott och förhoppningsvis tar vi fler poäng nästa gång vi är i sexan, dvs nästa år.

Johan seidefors sa...

vadå förhoppningsvis? vi kommer att vinna! lätt!

Axel sa...

Det har ju blivit alltmer uppenbart att förra säsongen berodde på en lång rad tråkiga sammanträffanden:
1. Jag blev skadad på försäsongen och missade första halvan av säsongen. Det visade sig förödande och SUS spelade sämre än på många år.
2. Vi hamnade i en exempellöst hård sexa, där samtliga lag snarare hörde hemma i div 5 och tränade 2-3ggr/v. Dom hade ju fan materialförvaltare och målvaktstränare i dom där lagen.

Om vi bara hamnar i en vanlig sexa och slipper dom där trista långa bortamatcherna så vinner vi förmodligen allt då också.

Björn sa...

OK då, slipper vi möta lag med materialförvaltare och målvaktstränare kan jag hålla med om att vi kommer vinna sexan också!

De där trista bortamatcherna borde vara punkt 3. Till en match fanns ju inte ens vägen till planen utritad på kartan.

max sa...

Var det mot Wasasönerna jag drog av mig shortsen? Var det bara två missade frilägen?

Skönt att jag hade rätt med att jag vann skytteligan iaf, kanske får man chansen på topp igen på fredag nu när det är så många backar? :)