torsdag 3 april 2008

SUS TILLS JAG DÖR TAR TEMPEN PÅ MOTSTÅNDET I DIVISION H6A



Del 2: Ljungbackens IF

Ljungbackens IF är precis som SUS nyuppflyttade i Division 6. På sin hemsida tippar de hela serien, med SUS som 8'a. Framför bl.a. Atlas, men bakom Westermalm, Tudor och Ljungbacken. Som segrare har de Sollentuna United.
SUS anses ha varit en förening på dekis (nu jävlar!) och känns "inte övermäktiga", men klubben får trots allt lite respekt för förra årets resultat. De verkar helt ha missat vår ambition att till varje pris undvika uppflyttning - vilket onekeligen är till vår fördel när det blir dags att mötas.

SUS TILLS JAG DÖR får upfattningen att Ljungbackens IF är en seriös förening, om än lite pretentiös. Dvs. exakt den typen av motstånd som SUS brukar reta ihjäl sig på. Samtidigt känns de grymt charmiga - fan också.

Nico, som svarat på frågorna för Ljungbacken, avslutar bl.a. med ett stycke som STJD-redaktionen anser vara ett sensationellt påhopp på IF Elpe, som också är uppflyttade till sexan. Värt att hålla koll på. Så här skriver Nico:
Jag vill passa på att utfärda en varning Anledningen till att Elpe vann division h7a var att de efter alla förluster skickade in anmälningar mot deras övermän angående felaktigt registrerade spelare. Detta gjorde att Elpe vände noll poäng till 12 poäng och +12 i målskillnad i efterhand. Jag kan inte nog poängtera vikten att hålla ordning på papprerna och verkligen se till att alla spelare är korrekt registrerade för klubben för jag kan garantera att Elpe kommer skicka in anmälningar mot er om de misstänker att ni har någon oregistrerad spelare och vinner över dem. Detta är också anledningen till att jag tippar Elpe sist i serien då de hade kommit på en medioker sjätteplats i division h7a utan protesterna. Du får gärna viderbefodra denna varning till de övriga klubbarna.

Ord och inga visor, som det heter!

SUS TILLS JAG DÖR frågar Nico:

1. SUS har under de senaste 10 åren haft två målsättningar: 1. att inte träna, och 2. att inte gå upp, vilket vi lyckats bra med. Flera gånger har det varit nära och vi har tvingats förlora på slutet för att undvika uppflyttning. Förra året tvångsuppflyttades vi dock när seriesystemet gjordes om. Min fråga - vilka, tycker du, är de största skillnaderna mellan sjuan och sexan?

Ja, på fråga ett måste jag erkänna att även vi är nykomlingar i sexan för första gången så vad den egentliga skillnaden är kan jag inte riktigt svara på. Vi har dock matchat en del mot lag i sexan och även hört av andra lag kring vad den stora skillnaden egentligen är och vi är ense med vad vi hört: fysiken. Det vi väntar oss är ett lite högre tempo, men framförallt tuffare och hårdare spel. Men som sagt så vet vi nog egentligen inte mer än er.

2. Ljungbacken verkar vara en ung ambitiös klubb med höga målsättningar, ungefär som en entusiastisk 20-åring, medan SUS är mer som en erfaren cynisk 45 gubbjävel som vet hur det ligger till. Vad har ni för ungefärlig snittålder i truppen?

Ljungbacken startades av ett kompisgäng födda 1984. Efter det tillkom tre spelare födda 1986 och numera är det ungefär hälften födda 1984 och hälften 1986. Så vår snittålder ligger strax över 23.

3. Skulle du säga att ni spelar bättre mot yngre motstånd eller äldre?

Det är svårt att säga vilket motstånd vi passar bäst mot, det handlar nog mer om spelstilen. Vi är ett passningsskickligt lag som gillar att försöka spela riktig fotboll vilket gör att vi ofta är bollskickligare än våra motståndare. Detta gör att äldre och tyngre lag som rycker sönder tempot i matchen och maler på med långa bollar kan störa oss mer än ett bollskickligt lag med utpräglat passningsspel. Oandra sidan brukar äldre lag ha väldigt svårt att hålla uppe vårt tempo när vi väl sätter fart vilket gör att jag trots allt svarar att äldre motstånd passar oss bättre. (fan, reds anmärkning).

4. Ni tippar er själva 4'a i serien – varför så blygsamma?
Anledningen till att jag tippar Ljungbackens IF som 4:a är att jag tror vi har en ganska tuff division. I fjol förlorade vi inte en enda match mot något av de fyra främsta lagen och vi vann fem av de åtta mötena vilket tydligt indikerar att Ljungbacken klarar sig bra i en högre division. Vår försäsongsmatch mot Torstens Lärljungar, fjolårets överlägsna serievinnare i H6A, slutade 3-3 och förstärker bara intrycket. Vi har dock mött bland annat Täby City som slutade 5:a i H6A när vi båda spelade i division 7. Täby City var redan då ett riktigt vasst lag som lekte hem divisionen vilket indikerar att det finns en viss klyfta mellan division sju och division sex. Jag tror att Sollentuna United och Atletico Husby håller en klass som överstiger division 6 och jag vet att Elpe inte håller division 6 klass. Jag tror dock att kamperna om plats 3-9 är vidöppna och jag tror inte det kommer skilja mer än 10 poäng mellan just plats 3 och 9.

5. Till sist – tippa mötena med SUS i serien.

Jag tippar Ljungbackenvinst i båda matcherna. 3-0 hemma och 4-1 borta.

Tack för svaren och lycka till i serien!
/JS

3 kommentarer:

SirMoose sa...

Vilken fantastisk sågning av ELPE. Bland det hårdaste jag läst någonsin. Kanske nästan så att jag är sugen på att gå och se deras match.

Daniel sa...

Tycker vi åker och kollar Ljungsbacken-ELPE. Kan bli en skön fight...

Om det stämmer om ELPE verkar det vara Westis-klass på dom - fy satan!

Anonym sa...

Jag fattar inte det här med Sollentuna United ... ligger inte de i division 2?