fredag 8 augusti 2008

Mr 10 000 utvecklar ämnet, och adderar den personliga touch som STJD uppskattar så mycket

23 år gammal vallfärdade jag och en kompis till Skottland för att..
jag vet inte, kröka och se Skottland. När vi kom dig insåg vi att det enda vi visste om landet var.... Connor McLeod. På vårt flådiga hotell i Edinburgh fick vi reda på att klanen McLeod finns på riktigt.
Perfekt, vi ska dit. Målsättningen var att en av oss skulle gifta in oss i klanen, och därför en dag ärva slottet och namnet på något sätt.



McLeods marker är på ön Isle of Skye utanför Skottlands västkust.
Efter några nätter med dryckesstopp började vi närma oss. Vi var fortfarande på fastlandet, i grannklanen McRae's område när vi kom runt ett hörn och plötsligt ser slottet nedan. Vafalls!! Det är ju McLeods slott i filmen! Visar nu sig att Hollywood, helt utan respekt för klangränser, helt sonika tyckte att grannen hade ett coolare slott (in all fairness, Eileen Donan som McRaes slott heter anses vara ett av de vackraste i landet) men ändå!

De riktiga McLeodarnas slott ute på Ilse of Skye heter dock Dunvegan, och är maffigt det med. Ligger på en stenhård ö previs vid vattnet.
Bara det. Bild nedan. Vi åkte dit, lyckades inte hitta några döttrar, och retirerade tilbaka till ett hotell i McRae-land.



Historien slutade med att jag blev uppraggad av en McRae dotter, men inte visste att hon var det förrens hon hade lämnat. Så nära att jag kunde kallat Eileen Donan mitt hem..

2 kommentarer:

Axel sa...

Det här var den tändvätska vi behövde innan söndag. UNDERBART!

Björn sa...

Det känns att höstpremiären närmar sig, mer inlägg Johan!