söndag 15 mars 2015

Bakom kulisserna, bakom segern

Bakom varje SUS-seger och bakom varje matchrapport döljer det sig naturligtvis alltid många rafflande små historier som också hade kunnat lyftas fram. Frågan är dock om det någonsin blir mer fängslande än när dessa små vardagsepisoder handlar om bortglömda shorts, som aldrig riktigt kommit ut ur garderoben. Kanske minns någon den barmhärtige spelaren i ett omklädningsrum vid Kärrtorops IP förra året som lånade ut ett par svettiga svarta till mig inför segern mot SPIK. Ja, han som sedan svor ed på att låna ut sina shorts till mig i all framtid, helt villkorslöst, eftersom jag var flott nog att omnämna dem i efterföljande matchrapport, tvätta dem med grummes äppeldoftande såpa, och lämna igen dem utanför hans port tillsammans med två stavar Lakritsal. Om jag inte berättade det då, kan jag meddela att han verkade oförställt glad och tacksam över gesten. Och det var ju natuligtvis jag med. SUS vann ju, som ni minns, med 1-0, och de där shortsen hade nog viss del i att vi spikade igen. 

En olycka kommer dock sällan ensam, skulle det visa sig idag; ett par kvarglömda shorts i garderoben, blir ofta två. Innan match, bakom kulisserna utspelade sig följande diskussion fyrklövern emellan:



Efter Dan Lepps skadeglada tillrop från Skåne har jag skridit till verket. Det hinner nämligen gå några minuter. Så jag ringer mina bröder, som bor i närheten. Först Olle, i Norra Ängby. Han svarar inte. Då istället Håkan "Hockey" Folin i Södra Ängby. Det är ju ändå där vi befinner oss, RZL och jag, efter att vi hoppat av tuben en station för tidigt.




Tack för lånet, Håkan!

5 kommentarer:

Axel sa...

"Tröjansvarig saknade shorts" skriver Sportbladet

Axel sa...

Davas visar prov på imponerande problemlösaregenskaper under tidspress, precis som på planen. Älskar att Håkan skjutsade! Han var ju tillfrågad om att stå men kunde inte pga helt trasiga knän men nu fick han ändå involveras i SUS seger.

Axel sa...

Plus för Hassen Khemiri-referensen också, måste jag tillägga.

Axel sa...

Den här episoden känns också lite som en Raymond Carver-novell.

Axel sa...

Det här är min femte kommentar till det här inlägget.