fredag 3 maj 2013

Sexskyttets historia

Förra veckans målfyrverkeri utlöste en febril aktivitet då frågan om SUS tidigare sexskjutande spelare engagerade susare i sociala medier och mejlboxar. Vi saknar utrymme att återge allt som framkommit, men innan nya rekord slås kan det vara på sin plats med en sammanfattning.

På 1980- och 90-talet spelade en viss Per Samuelsson forward i SUS. Smeknamnet Pelle Sixshooter fick han efter en match där han satte sex mål. Han jobbar/jobbade som ortoped på Danderyds sjukhus och han opererade alltså höfterna på en av SUS IFs grundare Hasse "Lelle Printer" Dahlman. Bildmaterial från detta ses i "SUS TILLS JAG DÖR"-bannern högst upp här på sidan där Lelle lattjar med en höftprotes. Pelle skolades senare om till mittback, men det var alltså efter dom sex målen i samma match. Meningarna går isär rörande vem som assisterade till målen. Ordförande Ingemar hävdar att han själv nog stod för alla assist, även om han öppnar för möjligheten att Anders bidrog med någon enstaka. Anders i sin tur avfärdar Ingemars assistteori i sin helhet, dock utan att komma med någon egen. Vilka som stod för motståndet i denna historiska SUS-match är fortfarande höljt i dunkel, men Ingemar har erbjudit sig att leta vidare i arkiven. Matchreferatet ska enligt Anders ha skrivits av Björne Halldén, Jontes farsa, som alltså var den som först sjösatte smeknamnet "Pelle Sixshooter".

Mitt i diskussionen seglade även Lasse Hallons namn upp som eventuellt en ytterligare Sixshooter i SUS-tröjan. Efter att vi gått till källan (Lasse Hallon) dementerades dock denna uppgift, Här handlade det om blygsamma fem mål i en match mot ett lag kallat Armeniska, som enligt uppgift hade halva laget borta för att de var på begravning. Det här exemplifierar måhända den skoningslöshet med vilken SUS tar sig an sina motståndare. När matchen blåses igång förbyts den akademiskt gemytliga stämningen och en kompromisslös jakt med dopamin som dirigent börjar, oavsett motstånd och oavsett ställning i matchen.

Det är i det här perspektivet vi ska se Amirs bedrift från förra veckan alltså. Han borde verkligen ha satt den där straffen för att bli ensam rekordinnehavare på sju mål. Jaja, ny match väntar lördag kl 14.00 på Stadshagen, plan 1.


/A



4 kommentarer:

Björn sa...

Mer old school! Med det här i perspektiv känns mina matcher med fyra mål lite lojare...

Johan seidefors sa...

Spännande. Tror att jag har haft sex gula kort i minst en match under åren. Trist att vi har haft så dåliga dommare så att endast något enstaka faktiskt delats ut.

Amir sa...

Hoppas på straff i morgon! :)

Axel sa...

Johan har nog helt rätt här. Domarna har verkligen snålat med osten genom åren. En snabb titt i Fogis visar också på det märkliga förhållande att Johan bara har ett enda bestraffningsärende i STFFs arkiv. Jag tänker naturligtvis på:

B:15:2010:42118 Johan Seidefors Bestraffningsärende 2010-06-15.

Har för mig att det var mkt snack inblandat vilket förstås inte smäller så högt heller.

Straffet, om jag minns rätt, blev en veckas avstängning i i juli, mitt i serieuppehållet.

Två namn till finns i arkivet, dels Ettan från 1999, tyvärr minns jag inte alls omständigheterna.

Sen är det en Torbjörn Becker från 1996, före min tid. Får rota vidare i det. Var han Johans föregångare kanske?