måndag 1 april 2013

Matchrapport: SUS IF - IFK Bergshamra 2-0 (2-0)



Mål:
1-0 Amir (Elias)
2-0 Amir (Kristoffer)


Fin dag för fotboll. Sus trupp drabbades denna gång av sena avhopp pga sjukdom, men Jojje klev fram och trollade fram en tolfte spelare i elfte timmen. Det var inte vem som helst han fick med sig heller. Elias, som han hette, gjorde det fantastiskt bra på topp; ung, kvick och bra med boll. Ett ständigt orosmoln för motståndarna. Honom ser vi gärna mer av!

Med Janne som enda man på bänken blev orken återigen den faktor som hade störst betydelse för matchens utveckling. Chrille gjorde det väldigt bra i mål, han tog allt helt enkelt, och han var inte sysslolös, Bergshamra hade kanske tolv hörnor totalt t ex. Backlinjen var en fröjd, Juan och José som mittlås, ja vad ska man säga - Asombroso! Skogö och Max på varsin ytterbacksplats, ja ni hajar, kanterna var stängda. På mitten gjorde Davas en heroisk match, han spelade nästan hela tiden trots en rätt avancerad influensasjukdom och hans bronkiella hostljud gav mig rätt dåligt samvete eftersom det var jag som nästan tvingade med honom. Han spelade dock helt ljuvligt mittmittspel, med underbar tajming när han bryter och stör motståndarna hela tiden, oförtrutet. Jag som spelade bredvid kunde ibland stanna upp bara för att beundra honom, och för att jag kände att jag ville lära mig att göra likadant. Jag tänkte att min goda kondition skulle passa för mittmittspel men om man inte riktigt vet hur man gör är man inte till så stor nytta tyvärr. På vänsterkanten hade Tip-tap allt som oftast lekstuga och det var bara tillfälligheter som gjorde att han inte noterades i målprotokollet. Nyförvärvet Erik, eller Gripen som han snart började kallas, hade tydligen lirat med Chrille och Jojje i Vallentuna en gång i tiden så allting kändes ju väldigt rätt på en gång. Gripen lirade bra på sin högerkant, tog ett stort defensivt ansvar och fick in några vassa inspel o inlägg. På topp excellerade Amir som vanligt. Likheterna med Dan "mr 100%" Corneliussom är slående. Det första var ett fint samarbete med Elias som tar emot och serverar Amir en boll till höger in i straffområdet, Amir lägger den lite till rätta och pang! kliniskt avslut vid bortre stolpen. Då hade det gått ca 5 minuter och man kände att ja, det blir en bra dag det här. Efter kanske en halvtimme nätar Amir igen, på liknande sätt. Vi kontret snabt etter corner. Elias passade til Kristoffer og han passade vidare til Amir som gjorde mål alene med keeper. Janne gjorde finfina inhopp på topp, såg precis lika bra ut som alltid, och han kunde berätta att han hållit igång en hel del t ex med boxning (!). Ser fram emot att se Janne mycket i år!

Bergshamra då? Jo, det var ett väldigt trevligt lag, soft inställning å sådär. När domarn uteblev (snubben ringde efteråt och sa att han hade ont i ljumsken och att han skickat nån annan som ju uppenbarligen inte alls kom, lite svagt hanterat kan jag tycka) så turades dom om att döma och det var ju väldigt schysst gjort. Dom spelade bra, gjorde bra motstånd och dom kommer nog göra det bra i H7C. Dom hade spelare med en historia i Oranje, oklart dock varför dom lämnat Oranje. Det, och mycket annat, skulle man vilja rota vidare i vid tillfälle.

Sammanfattningsvis en solid insats. Nu vet vi att vi håller hög klass i år, men för att bli en segermaskin á la 2009 bör vi nog ha minst 14 spelare i truppen varje match, och en av dom ska gärna vara mr 100%.


/F

15 kommentarer:

Axel sa...

Kanske ingen som tror på matchrapporten idag men allt är sant!

Björn sa...

Härligt sus!

Anonym sa...

Hej Axel och tack för ett trevlig motstånd/referat. Jag är spelaren med historik i Oranje där Bud, Adam och gänget tog mig under sina beskyddande vingar. Spelade för Oranje i två-tre år, innan jag för nåt år sedan bytte till IFK Bergshamra. Bytet berodde främst pga flytt kombinerat med småbarnsliv. Gästspelar ibland (så ofta jag hinner) med Oranje. Tack återigen för motstånd och välskrivet referat. Beundrar er och Oranjes engagemang.

Anonym sa...

// Niclas Mattsson (32# i Oranje om jag inte missminner mig) #10 idag - bara en sån sak är väl förklaring ;-)

Axel sa...

Javisst ja Oranje laborerar med höga tröjnummer ibland usch! Tack för fina ord, tar gärna en träningsmatch igen nångång

Anonym sa...

Elias nya Theis ???


RZL

Axel sa...

En del likheter men också skillnader...

Amir sa...

Elias verkar vara en lagspelare... ;)

Anonym sa...


Amir's andra:
Vi kontret snabt etter corner. Elias passade til mig og jag passade vidare til Amir som gjorde mål alene med keeper.

Var en bra match!
Kristoffer

Axel sa...

Javisst, nu minns jag, väldigt snygg omställning från vår sida.

Davas sa...

Gillar nysvenskan som #10 bjuder på: "Bytet berodde främst pga flytt kombinerat med småbarnsliv." Just den här kreativa förklaringsprincipen, med ett något överflödigt och illasittande "pga" instoppat i syntaxen, behandlades i SR Språket härom veckan. Kan vara värt att lyssna på för den nyfikne. Gissar dock att #10 redan tillgodogjort sig den analysen, och framfröallt ägnar sig åt att bjuda på lite initierad humor här ovan. Kul, säger jag!

Henrik Hallberg sa...

"Vi kontret snabt etter corner. Elias passade til mig og jag passade vidare til Amir som gjorde mål alene med keeper"

Ren och skär poesi!

Axel sa...

Den språkliga spänsten på STJD når nya höjder, jag reagerade också positivt på det där användandet av "pga", känns fräscht, känns 2013.

Och Kristoffer (eller norrmannen som Chrille envisas med att säga) har fått mig att börja älska det norska språket. Det är ju som svenska fast fyndigt hela tiden. Underbart!

Axel sa...

Förövrigt torskade Oranje mot Bergshamra häromveckan. Lustigt

Unknown sa...

Förra året var vi kungar på försäsongen, så alla serierivaler såg oss som sin överlägset svåraste motståndare och gjorde förstås sitt livs match mot oss, vilket resulterade i fyra vårförluster.

I år tänkte vi prova ett nytt koncept. Vi förlorar medvetet alla försäsongsmatcher med uddamålet, gör att alla motståndare underskattar oss (lite som 2009 när jag "råkade" skänka bort ett par mål i Svass-cupen när SUS var och scoutade)och sen blir det defilering mot seriesegern.

Ni får se på söndag igen, då tänkte vi spela 1-2 mot Skönadals BK.