fredag 8 februari 2008

1968

Den uppmärksammade STJD-artikel När bildades SUS egentligen? har inte gått spårlöst förbi. Klubbens sekreterare Anders Elghorn gav ett skarpt svar på tal i sin skriftliga kommentar 1 februari:

Här sätts hedern på prov. Dahlman skulle vända sig i sin grav om det inte vore för att han lever. Vad är problemet? Att vi måste ha 40-årsfest i år igen? Nä, grabbar, lita på ärliga blå ögon och på skrivna protokoll istället för på någon Janne Josefsson-wannabe som gått vilse i fotbollsförbundets byråkrati. ”FOGIS!” Ni hör väl själva hur det låter. Vad gjorde jag före 1985? SUS själ är äldre än historien. Livet är här och nu, åt historien ska vi binda vackra kransar.

/Sekr

PS Och du, Axel. ”Vad hände 1968?” frågar du. Oj, oj, oj, då hände det grejer. DS.

Det var ord och inga visor och en bekräftelse på att ämnet var känsligt. Anders har naturligtvis rätt i att artikeln var spekulativ, insinuant och respektlös i tonen, något som artikelförfattaren idag ångrar. Men den sanningstörstande STJD-redaktionen kunde inte få ro. För att få ett slut på spekulationerna tog Ordförande Ingemar på sig att gå till botten med det hela och det verkar som att sökandet nu har givit resultat. Jag kan avslöja så mycket som att Ludde på Förbundet engagerats i frågan och på STJD-redaktionen ligger nu ett exemplar av STFFs årsberättelse 1968.




Några ytterligare källor måste kontrolleras men inom kort kommer STJD publicera en artikel om vad som egentligen hände med SUS IF 1968!

7 kommentarer:

Johan seidefors sa...

äkta sus.

Johan seidefors sa...

och by the way axel - SUS TILLS JAG DÖR är oberoende och ber aldrig om ursäkt. ALDRIG! om man inte absolut måste.

Axel sa...

Ber om ursäkt chefred (hoppsan, igen!) Jag kände mig tvingad att göra vissa medgivanden, för sämjans skull, för SUS skull. Men du har rätt STJDs oberoende ställning är viktigast. Det blir bara så svårt när man sitter på fler stolar samtidigt. Jag kände mig så upprymd av det digra materialet jag fått av Ingemar att jag kände att jag kunde kosta på mig en diplomatisk hållning gentemot sekreterarn. Snart kommer dock sanningen - svart på vitt.

Anonym sa...

Det här flumåret '68 undrar man ju lite över... Ska vi inte ta fram en blommig-paisley 40 års tröja speciellt för denna säsong ???

RZL

Anonym sa...

ps. Jag trodde SUS var ett 'arbetar'lag (industrifylla och öl-o-macka med spö efter matchen...)

Är vi alltså ett hippielag a la Dugarry fyllt av medelklassbohemer o hasch romantik?

RZL

Axel sa...

Jag vill se SUS som ett gäng arbetarsöner som trots väldigt enkla bakgrundsförhållanden lyckas bra i livet, eftersom talangen och den rätta inställningen finns där.

Av nån anledning ser jag Kvarteret Korpen framför mig.

Vi får inte glömma att 1968 också var året som gav oss myten, mannen och SWSLC-ledaren RZL!

Daniel sa...

Underbart att STJD kommit till punkten där själva ursprunget, the big bang, synas i sömmarna.

"Ludde på förbundet" - bara en sån grej..

-68, vilket år!