tisdag 19 juni 2007

Halvtidsanalys

Halvtid i seriespelet och dags att analysera.



Sedan tredjedelsanalysen gjordes efter de sex första matcherna har allt gått käpprätt utför resultatmässigt. För den vane SUS-supportern kom det dock inte som en fullständig överraskning, SUS brukar ha en nedgång i samband med sommarmatcherna. Men många hade hoppats att Det Nya SUS hade kastat av sig den förbannelsen. En engagerad fyrklöver och en självuppoffrande SUS TILLS JAG DÖR-redaktion till trots kan man konstatera att historiens kraft inte ska underskattas. I praktiken har truppen endast genomgått en minimal förändring från förra säsongen i och med att Ove försvann och ersattes med Tobias. I övrigt har det mest verkat som att truppen blivit ett år äldre sedan förra året, på gott och ont. För den objektiva bedömmaren är det nog omöjligt att inte se en kopplingen mellan de tre sista matchernas måltorka och introduktionen av reklam på STJD och lanseringen av SUS-merchandise. Har vinstintressena fått SUS att tappa gnistan?

I den allmänna bedrövelsen efter FKNS-matchen är det lätt att missa det som är positivt, men vid närmre betraktelse så finns även glada utropstecken. Emil har kommit igång fint i målskyttet, Danne fortsätter att leverera mål och assist i en aldrig sinande ström och Stefan har kommit tillbaka och visat att han ännu kan trolla bort motståndare på mittfälltet. Nico och Lyckstedt har gjort det väldigt bra på ytterbacksplats. Och Jojje och Domeij dammade på bra mot FKNS, inget snack om saken. Sett över säsongen hittills så är valet av Johan som lagkapten hittills en succé, även om han tog kortet lite väl tidigt i matchen mot Atlas. Överhuvudtaget ser spelarmaterialet i SUS väldigt starkt ut över lag. När det klickar beror det snarare på bristande organisation och disciplin. Sammantaget finns det god anledning att se ljust inför fortsättningen. De nya tröjorna är fortfarande obesegrade på Stadshagen. Och andraplatsen är fortfarande inom räckhåll.


Skytteligan
Namn, Mål+Assist=Totalt
Emil 7+2=9
Björn 6+1=7
Daniel 5+8=13
Axel 4+3=7
Jojje 2+0=2
Dan L 1+2=3
Linus 1+2=3
Tobias 1+2=3
Jonas Ly 1+0=1
Davas 0+2=2
Johan 0+2=2
Aaron 0+1=1
David D 0+1=1
Nico 0+1=1

Som Johan så klokt konstaterar så bör vi börja tänka till igen när nästa match närmar sig och se om det finns fler stenar att vända på. Varför, t ex, har Johan inte satt några frisparkar i år? Varför har de vanligtvis pålitliga målskyttarna Mange och Max inte tagit några poäng alls? Och varför är Axel så fruktansvärt illa tränad?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Behövs en Kristian "Sammy Lee" Russell i mittfältet??? ...vem gick på kändisfest innan National Sthlm matchen? I'm intrigued...

Russell

Axel sa...

Jag undrar också!! Själv slarvade jag rejält kvällen innan men jag såg inga kändisar på den festen.

Davas sa...

Jag var på ADGs disputationsfest. Och jag har bestämt för mig att även Stefan och Aaron var där. Men ingen Maxim. Han har verkligen gått under jorden.

Anonym sa...

Det jag inte förstår är att Davas, Stefan och Aaron är på samma disputationsfest utan att det omedelbart förevigas i ord och bild på STJD? Klockrenare "SUS på stan" får man leta efter.

Anonym sa...

Galet bra med 13p halvvägs. Big ups för Danne!

/Max

Anonym sa...

Min egen patetiska insats vågar jag inte ens nämna då det då verkar som man fiskar efter sympati när det enda ujag förtjänar är förakt eller kanske medlidande.

Ursäkta känslosmmanbrottet men jag bryr ju mig en del om det här.

/Max

Axel sa...

Av mig får du medlidande Max, inte förakt! Det kommer lossna för dig för du kämpar hårt och det betalar sig alltid.

max sa...

Tack Axel..

Ska springa en hel del i sommar är tanken så att man orkar lite mer i höstmatcherna.