söndag 3 februari 2013

The Brännkyrkahallen (lilla) Nightshift.








Axels undermedvetna har onekligen lyckats nosa upp någonting lika intressant som skamligt, när han redan till förmiddagskaffet mentalt förbereder sig på en natt utan speciellt mycket sömn. Att flera SUSare har problem med sömnen efter söndagskvällens hårda pass i Brännkyrkahallen (lilla) är lika känt som outtalat. STJD säger: vi måste #prataomdet. För vi är inte ensamma! 

Wikipedia ger förvånansvärt få svar, men vi har hittat spår av svar hos systerpublikationen Fighter Magazine, Nordens Ledande Magasin för Kampsport, där följande tråd ger vägledning: 

Hej alla.

Jag är en 37-åring som tränar MMA på amatörnivå. Har inga ambitioner att tävla. Tycker bara att d är skitkul att träna o sparra. Jag varvar sporadiskt med renodlade pass BJJ, boxning och thaiboxning. Kör 3-4 pass/vecka. Efter ett träningspass känner jag mig hög och euforisk. Förmodligen beror detta på endorfiner och adrenalin. (Jag använder inga droger)
Men sen kan jag få jävligt svårt att sova. Kan vara vaken ett helt dygn efter ett träningspass. Och sova dåligt flera dygn efteråt. Ibland kan det gå en vecka utan att jag hinner träna. Då sover jag utmärkt.
Nån som känner igen sig? Vet något? Några teorier?
MVH Per

Svaren:

Karatefighter92 undrar: Varvar du ner efter träningen?

Capone skriver: Oftast brukar jag inte kunna sova direkt efter träningen eftersom kroppen inte hunnit varva ner.

När jag vaknar på nätterna och svettas onormalt mycket och har svårt att somna om så brukar det betyda att jag lyckats överträna mig IGEN...

Oftast har jag svårt att somna när jag ligger och tänker på fighting eftersom jag då oftast spänner mig och kan därför inte koppla av och somna.

Min rekomendation är att försöka göra avslappningsövningar och tänka på något rogivande ifall du har svårt att somna pga att du spänner dig.

Sebaots något förnumstiga kommentar: Du ökar produktionen av stresshormoner när du tränar. När kvällen kommer ska nivåerna i en naturlig kropp ha peakat redan och vara på botten så du blir sömnig. Träning höjer nivåerna och därför blir det svårt att sova. Överträning är sen ett tillstånd som kan uppstå efter längre tid av sånt beteende och du får mer eller mindre konstant hög nivå av stresshormon, vilket leder till sömnlöshet. Kroppen är nämligen smart och anpassar sina hormonnivåer efter ditt beteende.

Nope har ett konkret tips: Sover du riktigt dåligt kanske du ska gå till en doktor. Annars kanske en cd skiva kan hjälpa http://www.mindfulnesscenter.se. Jag kan rekommendera kroppsscaningsskivan. Den finns på adlibris.

Sen så är det ju inte så bra att träna för sent på kvällen.

--

Vi på STJD fastnade för det här med avslappningsövningar och mindfulness, som möjligen skulle kunna vara vägledande i utvecklingen av Slow Football. Ligger svaret rent av framför våra fötter? De sömnlösa timmarna är kroppens sätt att ge oss möjlighet att reflektera och ”ta in” träningen, dvs. inte bara kort och gott minnas de olika momenten och ögonblicken, utan verkligen att återuppleva känslan ur olika perspektiv – och lära oss någon om oss själva. Hur det virvlande dammet träffar ljuset när Jonte prickar ventilationsrören med ett välriktat utkast. Hur luktade det när Nico väggspelade med Leppen? Hur reagerade kroppen när temperaturen i hallen höjdes en halv grad efter en halvtimmes intensiv tvånudd? Hur smakade svetten på Chrilles tröja när tacklingen sattes in?

Det finns inga svar – men låt oss ta rygg på Axel (#roligkille) och spela i nuet som aldrig förut ikväll.  Härliga SUS. Sov gott. 


1 kommentar:

Axel sa...

Hahaha, jo jag preppar för en riktigt lång natt inatt. Tänkte surfa vidare på adrenalinvågorna efter träningen och se Super Bowl XLVII. Lika bra när man ändå är vaken.

Kan annars just rekommendera Mindfulness Appen. Den är bra.