onsdag 15 augusti 2007

MEA CULPA... typ.

STJD publicerar här ett öppet brev från en förorättad läsare (redaktionens replik neden).

Signaturen "Jonte" skriver upprört:

Jag kräver upprättelse å familjens vägnar!!!
Elgen???
Det var min farsa som instiftade detta 1983 och det stavas "GULD-DOJJAN" (ja, versaler). Det var SUS IF-nytts tävling om årets nyttigaste spelare. Ursprungliga Regler: "Efter varje match röstar minst två personer, som varit närvarande på tre spelare, utan inbördes ordning. Det handlar inte om vem som är bäst, utan i vilken grad han "överträffat sig själv."Enligt instiftaren gick tävlingen "helt i den nya individualismens tecken" eftersom det var tillåtet att rösta på sig själv.
--

STJD replik:

Att konceptet "GULD-DOJJAN" åter tas till heder borde kanske ses som belöning nog kan man tycka. Men eftersom att så inte verkar vara fallet är en förklaring på sin plats.

Anledningen till att just Elgen tillfrågades kommer sig av att han vid minst ett tillfälle tillrättavisat den dåvarande chefredaktören för SUS NYTT Jonas Dahlqvist - i precis detta ärende. Ingenstans i tidigare inlägg står det att Elgen instiftat priset, eller för den sakens skull drivit frågan. Däremot är Elgen förhållandevis aktiv på STJD och kan i dessa dagar betraktas som något av klubbens ideologiska ledare. Eller?

Det viktiga i frågan är naturligtvis att dojja från och med nu stavas med två stycken "j" och att prefixet "guld" läggs till. Dessutom ska upphovsmannen och hans familj fåupprättelse. STJD delar efter varje match ut "BJÖRN HALLDÉNS GULD-DOJJA" enligt den nya femgradiga skala som känns mer "2007". Och "helt i den nya individualismens tecken" tar vi dessutom bort själva röstningen och undertecknad redaktör kommer agera enväldigt.

/SUS TILLS JAG DÖR

6 kommentarer:

Daniel sa...

BJÖRN HALLDÉNS GULD-DOJJA - helt otroligt pampigt!

Anonym sa...

Jag kommer göra allt jag kan på fotbollsplan för att få åtminstone en BJÖRN HALLDÉNS GULD-DOJJA.

Anonym sa...

Klart alla kommer kämpa järnet för en sån utmärkelse! Mycket rimligt namn.

SirMoose sa...

Storstilat!

Jonte sa...

Äntligen kan jag sova... Jag är nöjd!

Jonas Dahlquist sa...

Så här förstod jag det hela (under min tid som chefredaktör för SUS-nytt):

Dojjan stavas med två "j". Någon anledning till detta finns egentligen inte, själv tycker jag nog att det stavas med ETT "j", men om SUS tycker att det stavas med två "j" så stavas det med två "j".

Dessutom är det superviktigt att dojjan tilldelas någon som höjer sin egen prestation - jämfört med sig själv, så att säga. Om Thierry Henry hade dykt upp i SUS-tröja och gjort sju mål mot FKNS så hade han ändå inte fått en dojja, eftersom hans nivå är högre än så.

Själv fick jag en dojja en gång, men jag minns inte varför.