lördag 4 juni 2011

vem behöver droger när det finns hjärnskakning?



när jag vaknar ser jag ett grönt plastgräs genom ett flimrigt prisma av färger.
jag ligger ner och ovanför mig hör jag ett myller av uppretade röster.
sen minns jag att jag leds av planen och att någon häller vatten i mitt ansikte.
jag har en stark längtan efter att lägga mig ner å vila.
(tydligen placerade jag mig själv i fosterställning just framför Kronis bänk.)
nästa gång jag återfår medvetandet är matchen slut och jag sitter på vår avbytarbänk.
då har det gått 30 minuter sen smällen och jag minns ingenting.
jag ser mig omkring och känner inte igen mig.
det är som om jag inte varit på stadshagen förut.
jag fattar inte var jag är någonstans, vet inte hur jag kommit dit och jag frågar coach åt vilket
håll omklädningsrummen ligger. jag får inte ihop pusselbitarna.
mitt närminne är utraderat timmar bakåt i tiden.
orienteringen i tid och rum är helt borta.
flummigt.

när världens finaste coach promenerar mig bort mot st görans akutmottagning
börjar små detaljer komma tillbaka.
vi väntar på en bår och ser en blodig man som slagits ner med en skyffel få hjälp.
jag undersöks och känner mig lite corny när jag ombeds rynka pannan och fylla mina
kinder med luft.
sen väntar vi.

efter två timmar rullas jag iväg på britsen och nu är det dags för röret.
en helt vanlig fredagkväll i juni skiktröntgas min hjärna på st görans sjukhus i stockholm.
jag stirrar på en småprickig lysrörsarmatur i taket och tänker på att jag måste hålla huvudet stilla.
där inne surrar det som i ett flygplan.
sen väntar vi.
klockan 23 kör världens finaste coach mig hem.
han offrade en pick nick på långholmen för min och SUS skull.
av den planerade fredagsmiddan på balkongen med vänner blev det inget.

under natten måste jag väckas varannan timme för att kontrollera att jag mår bra.
idag är huvudvärken borta men
vad var det som hände egentligen?

8 kommentarer:

Axel sa...

Suverän inifrånskildring av en skakad hjärna.

Anonym sa...

Djävligt ful tackling från min vinkel.
Dessutom hörde jag tydligt vad mannen i fråga sa till Jojje momentet innan "oj vad ont du ska få.."
Osportsligt helt enkelt.
Hoppas Leppen återhämtar sig inför nästa match..

RZL

max sa...

Killen som fick deras andra röda kort tyckte inte att smällen var ngt. Undrar hur man mår som människa om man agerar och tänker som honom?

Gsus sa...

Jag hade helt fri sikt från min plats mellan stolparna och tyckte inte heller att det såg fult ut. Visst, det var en rejäl bröstvärmare, men knappast fult med arbåge, händer, dobbar eller annat. Dock så kan det ju ibland ta illa om man inte är beredd på en rejäl tryckare eller landar olyckligt efter densamma.

Hur som, skönt att er lirare mår bättre!

Johan seidefors sa...

Skönt att Dan mår bättre. Klart det var en onödigt hård och dåligt planerad tackling (10 sekunder efter det första gula), men det var förmodligen mer otur än elakhet dom gjorde att den tog så illa. Hoppas man i alla fall. Och tänk när vi har Davas på plan i returen, håll i hatten.

Johan seidefors sa...

Och Axel - vilken insats! Årets SUSare redan idag.

Axel sa...

Jag tror inte heller att killen ville skada Dan, men det var rätt vårdslöst gjort. Dan sa att han hade vaga minnen av att någon kom fram efter matchen ifrån Kronis för att se hur det var med honom. Det var en fin gest.

max sa...

Nummer 13 var framme under matchen och kollade att Dan var Ok.. han verkade dock lite spak när dan frågade honom om vilken match som spelades och vem den killen var.