lördag 23 augusti 2014

SUS vs. Spik: 1-0


Sus vann som vanligt, och vår gamla favoritdomare (han med hästsvansen – inte Reijo) tog en lagbild. JS var också med, och spelade fint. Men han gick någon gång i andra.

Det började inte särskilt bra det här. 

Först hade Axel varit på förbundet och fixat nya spelarleg, och det var ju strålande. Framåt mitten av veckan hade han dessutom hunnit lämna över dem till en pytt-i-panna, i hällregnet på Tennstopet. Stormen drog förbi, och även där såg det till slut ljust ut. Lamin och Micke klickade dessutom “ja” på bokat, och Chrille ställde sin handskar till förfogande, eller hur det nu var. Utmärkt! Axel fyllde till och med i en spelartrupp på fogis-sidan, bara för mig att skriva ut. För du har väl tillgång till printer, Davas?

Inga problem! Kan nån kan väl Canon 3300i, med färgpatroner i svart, cyan, gul och magenta. Sätter fram den om fredag, så att jag inte glömmer några papper. Allt är alltså redan avgjort. 

Men kom lördag, dags att printa. Och färgpatronen är på väg att ta slut. Kan vara helt slut. Blir rekommenderad att byta ut den innan utskrift. För den som nöjer sig med en blekgrå kopia finns dock inget alternativ. Uppmaningen är i själva verket tvingande lag. Funderar på om man kanske kunde skriva ut den i någon blå nyans. Eller kanske Fi-rosa. För domaren skulle det nog duga. Vi spelar ju ändå i Kärrtorp. Men det där lär kräva Photoshop. Phew. Hade ju tänkt att sticka till mormor i Blackeberg innan match. Och hämta barnvagn i Stora Mossen. Och klockan är ju snart två. Kan man kanske sätta den på RZL, och bara få den i svart? 

En kvart i fyra på Kärrtorp har mormor lämnats därhän. Och när jag packar upp väskan inser jag att det även gäller mina shorts. Tröjorna är med, extra benskydd och strumpor likaså. Två par handskar, och dubbla Select Samba. RZL har redan signerat papprena, och pratat med domaren. Han kunde nog leda SUS. Själv tvingas jag trava in i omklädningsrummet bredvid, och fråga om någon barmhärtig själ kan tänka sig att låna ut ett par svettiga byxor. Något lag, vet ej vilket, har precis samlat på sig sin trettionde eller kanske till och med trettioförsta poäng för säsongen. Leder sin serie och möter Karlberg nästa, har jag för mig. Och jag har sån tur att där finns en trevlig ung man som är beredd att gå mig till viljes, om jag bara ser till att lämna tillbaks dem. De är till och med svarta. Märket ProTouch. Sitter bra. Men svettiga är de, och lite kalla. Den inre upphängningen i bomull snarare än mesh.

Linde är dessutom förkyld. Ja, det är nog Jujje också, men han tar ipren, så det är ingen fara.

Så börjar det. Men vi är tretton, med fina kvaliteter på varje plats. Jujje och jag tar mittlåset, RZL, Micke och Max turas om på kanterna. JS och HH på mittmitt, Lamin, Erik och Öster på ytterplatserna. Björn och Simon längst fram. Till skillnad från i våras börjar vi med elva, och har till och med två på bänken. Det gör att Spik trycks tillbaka från första stund. Vi spelar omkring. En bra bit in i första chippar Lamin till Björn, som sätter ettan. Det är snyggt hela vägen, har jag för mig. Börjar nog med att RZL vinner en nickduell på sin vänsterkant. Kanske att någon av HH eller JS spelar ut den på kanten. Sedan är saken all. 

SUS hade flera sådana sekvenser: fina hela vägen. 

Jan Koller stövlar på i motståndarlaget. Men så värst farligt blir det inte. Någon spelar i svarta knickers. Målvakten tar sig för vaden, och tar en tiominuters timeout. Känner efter. Bestämmer sig för att spela vidare trots allt. Kastar ut bollen till en medspelare, och segnar ner i akuta vadsmärtor. Hur kunde han inte känt detta under sin långa rehabilitering undrar alla, inte bara SUS. 

Blir Spik bättre i andra, eller är det ljuset och vinden som vänt? Jujje och jag får lite mer att göra i mitten längst bak. En del är nog självförvållat. Vissa verkar finna det lite lustigt att det skapas dramatik. Chrille drar en fin bakåtpass i bröstet på åttan. Det är en ämlig utspark, eller vad man nu kallar de där rensningarna. Men sådana bjuder vi ju alla på. Och det farliga skottet blir till en fint och ett inspel, mot Koller. Men Chrille glänser igen. Tar naturligtvis nubb och stubb. Någon säger dock att Jujje är bäst på plan. JS går hem när dramatiken lagt sig, ungefär. Och HH står vid sidan och matar Måns. Han äter ju egentligen klockan fem. Öster tar över mitten som om ingenting har hänt.

Spiks målvaktsbyte gör att inte siffrorna rinner iväg. Han räddar frilägen från Björn, boxar skott från Lamin, och vet tydligen var stolparna står. Tror även han hamrar bort nått skott från Öster, och kanske Simon. Sedan borde det så klart ha varit straff också. Så han har även domarn med sig. Minns jag rätt är det den ordinarie målvakten med vaden som släppte en förbi sig. Jag kan ha fel, men SUS vinner i alla fall välförtjänt med 1-0.

Under matchen har ProTouch-shortsen blivit varma igen, riktigt sköna att ha på sig. Och han som lånat ut dem – Johan verkar han heta, fyller snart 27 – har skickat trevligt sms, och önskat lycka till. Tror han kommer spela i SUS den dan han trappar ned.

6 kommentarer:

Björn sa...

Härligt och se Jannes segernäve!

Axel sa...

Vilken matchrapport!!!!!!!!!! Davas borde få Nobelpriset. Otroligt skön seger också.

Henrik Hallberg sa...

Fantastisk rapport! Jag vill passa på att rikta ett extra tack till RZL, Öster och Micke (kanske någon mer) som med gott mod gav Måns lite uppmärksamhet vid avbytarbänken när det behövdes som mest.

Björn sa...

Härlig rapport Davas!

Johan seidefors sa...

Bra SUS. Jag gick efter ca 65 min, när det kändes kassaskåpssäkert. Vår frisparksvariant får lite för lite uppmärksamhet - hela försvaret bortkollrat på ett vis som inte synts till sedan -94.

Axel sa...

Sen vill jag veta vad som egentligen fick JS att gå i 67e? Jag menar det kan ju va kul att spela klart en match även om det är helt säkert att man kommer vinna.