tisdag 27 januari 2009

DAGENS SPELARE, SUS IF 2009: LINUS ELGHORN



STJD:s kommentar från läktaren: Linus = ledarskap. Se hur han inte ger upp trots ett nesligt baklängsemål. Istället manar han på styrkorna och driver framåt. Linus är inte rädd för en och annan djupledslöpning och tar gärna på sig rollen som framspelare. En klassig kille helt enkelt.

Därför spelar jag i SUS: För att jag får. Jag tror att alla vill spela i SUS, men bara ett fåtal av oss är så priviligierade.

Målsättning 2009
Personlig målsättning, säsongen 09: Att spela minst sju matcher, att göra minst ett mål samt bli en bra pappa.
I år ska jag göra mål, minst: 1
Antal assist: 2, om jag fortfarande får slå några hörnor
Antal gula/röda kort: 2 gula

En titt i kristalkulan
Årets genombrott: En Mange utan skadeproblem, eller Nick-Chrille om han får spela på topp.
Årets glädjespridare: Jojje, den mannen kan inte vara på dåligt humör. Jonas Lundberg som startar Exil-SUS:are och blir nominerade till Årets-Bloggare.
Årets skyttekung: Emil, först att göra mer än 20 mål sedan Elgen.
Årets assistkung: Danne delar med Emil
Årets buse: Johan, om inte Max hinner komma tillbaka i bra form
Gör Håkan comeback: Ja, om inte annat som matchvärd. Kanske som coach som kan tjaffsa med Essinges trevliga dam.

Uppladdningsinfo – egna val 24 timmar innan match:
Vin hemma, Drink på Stureplan eller Öl på Söder: Vin hemma
Pizza, Kebab eller Hamburgare: Svårt, det finns ju pizza från La Casa och kebab från Palmyra.
Bryggkaffe, snabbkaffe eller Espresso: Varm choklad, gärna med marsmallows
Frukostmackan, frukostbuffén eller ingen frukost: Frukostbuffén

Diverse
Till Hagen tar jag bilen, tunnelbanan eller en skön promenad/cykel: Går eller tar cykeln och värmer upp med den underbara Stockholmsutsikten från Västerbron.
Min relation till Tanto: Underbar. Jag spelade mitt livs första match där, med Reymers P74 som hade tunt med folk. Kan ha varit fem bast. Sen hade jag arenan som hemmaplan fram till sexton års ålder då vi flyttade till Zinken. Lärde känna Danne på grusplanen och bara det gör Tanto till något att minnas.
Bör SUS IF/Fyrklövern utöka sin publiksatsning genom att arrangera en "Friends and Family-dag" (med insamlingsbössor) i samband med Tanto-matchen: Ja, alla till Tanto och säkra SUS framtid!
Vill du skriva på SUS TILLS JAG DÖR: Ja och det gör jag med jämna mellanrum. Längtar till nästa gång jag träffar en SUS:are på stan så att jag kan lägga upp det på STJD.

Ordet är fritt (speak your mind):
När jag började spela i SUS, 1995, var det en klubb på väg utför. 1997 var jag, Max och Danne med på 30-års festen som skulle bli SUS avsked till fotbollen. Men vi ungtuppar tog klubben vidare och vid 40-års jubiléet här om året var klubben lika stor som någonsin. Mest anmärkningsvärt med detta är att tre av oss idag aktiva kom i kontakt med SUS redan på 70-talet då våra pappor spelade i laget. Vi latjade boll bredvid plan, drack Loranga i paus och hängde med de stora grabbarna i omklädningsrummet där de baddade sina blödande knän med aceton, utan att visa en min av hur satans ont det gjorde. Det var där och då jag gjorde valet som för alltid skulle förändra mitt liv. Jag skulle bli SUS:are!

Det är detta som ger mig framtidstro. Många i laget ynglar av sig på ett imponerande sätt och om vi på samma sätt som våra pappor tar med våra barn till matcherna kommer SUS leva i ytterligare minst en generation. Närmst i tid är Jannes grabbar, därefter Ordförandens pöjk och så kommer Jontes gäng. Så boka upp "Friends och Family-dagen" på Tanto, eller Hagen för den delen, så kommer SUS även leva en bra bit in på nästa sekel.

4 kommentarer:

Daniel sa...

Kunde inte bli en bättre start på Dagens Spelare 2009. Linus är SUS!

Anonym sa...

Tydligen dags att borja blogga. Where do I sign up?

SirMoose sa...

Vilken härlig spelsekvens jag får vara med på. Var över halva planen en gång och då slår jag bort hörnan.

Axel sa...

Mäktig Dagens Spelare!

JS, invitera Lundberg som skribent om han inte redan är det.