onsdag 28 november 2007

CHOCKDOKTRINEN

Kolla på den här rebusen och se ironin: H6A = HUGGSEXA
.
Vet inte om det beror på att jag är mitt inne i Naomi Kleins nya bok eller om jag bara sett "Trollkarlen från OZ" lite för många gånger, men när jag ser den nya serieindelningen känns det som att någon sitter bakom skynket och drar i trådarna och samtidigt får oss att titta åt fel håll. Marknaden styrs som bekant av tillgång och efterfrågan. Här har vi en massa tillgång (till division H6A) men ingen som helst efterfrågan. Eller? Vem tjänar på att gamla fina SUS IF tvingas norrut i dubbelbemärkelse?
.
Svaret för alla SUS-trogna är givet. Det mörkblå ultraliberala superotäcka UPPFLYTTNINGSSPÖKET såklart, som nu antagit den abstrakta formen av STFF!

(uppflyttningsspöket?)

SUS är för attraktivt för att hålla till i de nedre regionerna. Klubbens varumärke, renomé och naturliga tillgångar måste tydligen exploateras, av den simpla anledningen att de finns. Vi har blivit bekväma och kanske inte förstått vad vi sitter på: Trojkan, Fyrklövern, Publikmatchen, Axl Cam, STJD, SUS Nytt, Merchandise, Lill-Emil och 40-års historia!

Alla vi som lyssnade på Kåldolmar och Kalsipper under slutet av 70-talet vet att vi måste kämpa mot de elaka kungarna från västerlandet (aka Marknaden/Uppflyttningsspöket/STFF) innan vi tvingas tillbaka ned i gruvorna (som här alltså, om det var otydligt, tjänar som metafor för "divison 6"). De vill ta det vi har. Äga det som inte har något pris. Rasera det vi i SUS-familjen tillsammans byggt upp under flera generationer.

Kan inte någon bara starta en namnlista eller något?

10 kommentarer:

Axel sa...

Det är en skrämmande bild du målar upp JS. Kåldolmar och Kalsipper framkallar svårartad ångest här, kan jag rapportera. Om någon visar var jag ska skriva mitt namn...

Björn sa...

underbart inlägg JS, men säger som Axel - det är en skrämmande bild som målas upp. Kåldolmar... det var en riktigt otäck historia när man var liten, kommer ihåg Lumor som var riktigt ruskig.

Björn sa...

rätt otäck bild på Milton också...

Johan seidefors sa...

haha - jag undrade vem som skulle identifiera uppflyttningsspöket.
det är fö helt underbart att jag mindre än en timme efter inlägget skrevs kan läsa inte mindre än två kommentarer. älskar sus och stjd.

Björn sa...

det är tur att man får användning av sin utbildning nån gång...

Axel sa...

Håller med JS, det är skönt att stjd lever. Så man kan ägna sig åt lite livsbejakande bloggande medans man slökollar CL.

Daniel sa...

Givetvis har vi, exempelvis med inlägg som detta, klivit rakt in i det mediala strålkastarljuset. In i det ljus som kan leda oss till pengar, makt och berömmelse men som lika gärna kan släckas och förvisa oss till en plats i de eviga skuggorna, lika bortglömda som en gammal disktrasa.

Men SUS står rustat för kamp. Vare sig vår motståndare heter STFF, Milton, Stockholms stads bokning (mer om det i separat inlägg) eller Tudor Arms.

SirMoose sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SirMoose sa...

Frihet är slaveri
Krig är fred
Okunnighet är styrka

Hellre vargen än lumor!

Anonym sa...

Messa gärna om nån vet var man kan få tag på serien. Jag tror det är den här man har haft hemska mardrömmar om när man var liten. Och kanske sitter det kvar. När jag läste det om "Lumor" som förstenade folk idag, så fattade jag att det inte var nåt jag drömt ihop själv. Jag var för liten för att fatta programmet. Skulle fan stämma svt.