måndag 21 januari 2013

SUSPOD S02E03: Jag är nyfiken - orange

12 kommentarer:

Davas sa...

Oklart om det är philos eller agape som kännetecknar Axels relation till duschcremen det talas om mot slutet. Tror faktiskt han beskriver det som philos när allt kommer omkring, men att han egentligen är ute efter den senare varianten, en helt villkorslös kärlek, helt utan förbehåll. Eller är det endast SUS förunnat – tills jag dör, och vidare mot evigheten?

Undrar också om inte trögheten som omnämns är den bästa översättningen av "slow" vi snubblat på än så länge?

Unknown sa...

Kul att få så mycket airtime på Stockholms skönaste fotbollssida.

Eftersom ni glömde fråga och lät nyfikna kan jag reda ut mina många namn här:

Der Bomber: En hyllning till fotbollshistoriens kanske mest utpräglade målskytt. Rätt dålig teknik, men målsinne som ingen annan. Var lite mer relevant på den tiden jag var någorlunda fruktad forward.

Boss/Mister/Il Presidente: Olika titlar för att understryka för laget vem som bestämmer.

Bud: Det de flesta faktiskt kallar mig, förkortning för Budda. Buddis är bara min hotmail-adress, det är ingen som kallar mig egentligen.

Niklas: Mitt riktiga tilltalsnamn. Även grund till mitt sparsamt använda Oranje-alter ego Nick Van Tasten.

Slutligen vill jag förtydliga att Jonker inte är vår lagkapten, han heter Martin och har inget holländskt påbrå. Jonker är en tystlåten, hård och när det behövs elak mittback.

Axel sa...

Buddis: Tack för dina förtydliganden. En reflektion är att din röst påminde en del om SUS egen RZLs (v g lyssna SUSPOD 4: Skruva den som RZL). Det var hursomhelst ett stort nöje att gaffla med dig on air. Hoppas det kan stimulera andra motståndarlag att vilja framträda i SUSPOD!

Davas: Inför FF känner jag nog mest storge(στοργή) om jag ska vara ärlig. Inför Club Mate får jag väl erkänna att det mest handlar om éros (έρως) och inför SUS är det naturligtvis en galen hybrid av agape och philos som gäller och inget annat.

Men du menar inte på allvar att slow football ska översättas till "trög fotboll"?!?!?!? Du har ju uppenbarligen inte hajjat nånting! Hjälp mig nån! Danne, säg åt Davas!

Daniel sa...

Ja, det är ju lite frustrerande att Davas, som ju ändå ska vara en starkt påläst filosof vad jag förstått, vägrar ta in detta med Slow Football. Feltolkningen att det handlar om att spela långsamt eller trögt och att det är ett resultat av att man inte kan spela snabbt har varit återkommande här på bloggen och i podden.

Jag kan bara rekommendera att läsa Johans text igen, fast tänk bort rubriken och i synnerhet ordet "slow" som du verkar fastnat i. Ta dig tid, bearbeta texten, läs "mellan raderna" så att säga...

Har fortfarande inte lyssnat podden, tidpunkten måste väljas med omsorg, men är redan nu galet laddad. Der Bomber som gäst!!!

Axel sa...

Tack Danne, jag blev så frustrerad att jag inte kunde tänka klart för en stund.

Davas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Davas sa...

Att det ska vara så förbannat svårt för er att släppa kopplingen mellan "slow" och ett aller annat tempo på fotbollsplanen. Alla som lyssnat på senaste avsnittet vet ju att Axel likställer det tröga med en slags konservatism. Att inte låta sig luras av alla hysteriska tillrop där ute. Att ta det lugnt och bli vid sin läst. Inte vända kappan efter vinden, och inte springa på var eviga boll. Att välja sina duster med omsorg, och idrotta just för nöjets skull. Pröva en yttersida, som man just alltid velat göra. Ta ett byte. Vara klubben trogen. SUS tills jag dör, liksom.

Axel sa...

Väl skrivet Chateaubriand! Du visar att det nog inte var så illa som jag först befarade dvs att det fanns mycket mer tanke bakom än jag först uppfattade. Men din naiva användning av ordet tröghet var för mig djupt problematisk, även om du nu i efterhand framgångsrikt laddar upp ordet med ädlare konnotationer.

Daniel sa...

Har ju inte lyssnat. Men oavsett bör alla läsa inlägget om Slow Football Movement många gånger. Och så en gång till...

Adam Oranje sa...

Härligt att Bud/Der Bomber kunde hålla masken när sponsringen kom på tal. Envisa rykten gör nämligen gällande att Oranje har en deal på gång med Dubbeldusch som överträffar allt som tidigare skådats i Division 7. Där Family Fresh är en duschtvål så är Dubbeldusch en duschtvål OCH hårschampo i samma produkt. Svåröverträffat.

Axel sa...

Vafan?! Dubbeldusch, Family Fresh's ända naturliga fiende. Nu är det krig.

Davas sa...

Dubbeldush doftar faktiskt inte särskilt gott.

Blir inga roliga möten om den där affärsuppgörelsen går i lås. Nästan i klass med matcherna mot Essinge för några år sedan, när en av de unga snubbarna på mitten bar sura strumpor. Vill minnas att han gick fri nästan hela matchen. Eller kan det ha varit i Norrtull han spelade?