tisdag 2 oktober 2012

Idrott för nöjes skull


Idrott för nöjes skull. Det är SUS devis, det är till och med vårt motto. Men vad innebär Idrott för nöjes skull? För de flesta som idrottar handlar åtminstone en del om att vinna. Olika mycket för olika människor, visst, men den som tycker att det helt kvittar om man vinner eller förlorar är inte så rolig att ha i sitt lag. Däremot finns det andra parametrar som också bidrar till att uppfylla Idrott för nöjes skull.

Kamratskap är en sådan och SUS-andan är både uppskattad, berömd och intakt, åtminstone under de tio år jag varit i föreningen. Att alla får vara med, åtminstone i princip, är också en grundbult, inte minst när det är ont om folk – ett varje säsong återkommande dilemma.

Efter dessa långa omvägar har jag tänkt att komma till min poäng, nämligen följande: Jag tycker att det är helt okay att de som är lite bättre spelar lite mer – det är som sagt roligare för alla att vinna. Att de som spelar centralt också har mer tid för att få kontinuitet där det kanske är som viktigast är också okay för min del. Att däremot folk kommer till match och sedan bara får spela 20-25 minuter är inte okay i min bok.

Det har hänt tidigare och näst senast, mot Storkyrkopojkarna var det verkligen påtagligt - det ropades en hel del ”BYT!” från bänken, en avbytarna fick stå sig stela. Att tempot var lågt är ingen ursäkt att inte byta – driv istället upp tempot, ta fler löpningar och byt sedan.

Antingen får Fyrklövern deklarera klart och tydligt: Det är de som är bäst som ska spela, övriga bara fylla ut när spelarna i startelvan är trötta. Annars får samtliga spelare titta sig i spegeln och tänka på att står det tre, fyra avbytare på bänken ska man nog byta när man spelat 15-20 minuter.

Jag talar inte främst i egen sak men SUS är ett lag och vi spelar fotboll tillsammans och börjar vi inte byta när det finns gott om avbytare får antingen fyrklövern peka med hela handen och direkt på plats bestämma bytena, eller så kommer det snart inte finnas några av avbytare att byta av med.

#17 Sauter

12 kommentarer:

Axel sa...

Intressant fråga och ett bra samtalsämne på "Sauter-ölen" efter matchen på fredag också.

Vart är det vi ska styra kosan förresten? Finns det någon bar i närheten av ÖIP?

Sporttyckaren sa...

Det sjukaste med Sauter-ölen är att själva Sautern måste frånvara. Utan egen förskyllan är det svensexe-arla-morgon dagen efter och de två kan inte rimligen kombineras. Illa, jag, vet, men sånt är livet ibland.

Davas sa...

Tennstopet? Då kan man lämna svettiga tröjor på vägen. Inte direkt ö-malm, dock.

Synd, Sauter!

Davas sa...

Axel, borde vi undersöka vilken färg Spottarna spelar i? Inte de som kör röd-svart-randigt? Det vore ju fint om de körde i vita ställ.

Johan seidefors sa...

Högt i tak här på STJD. Det gillar vi. Känner dock inte igen situationen Sauter pratar om i sitt inlägg, vilket givetvis inte betyder att det inte är sant. Min känsla är att alla utom mittbackarna byter hyfsat regelbundet (de får inte byta!), vissa mer vissa mindre. Och, har vi inte rullande byten? Sist in först ut, typ, inom respektive lagdel, just för att förhindra att någon blir sittande? Ingen går före i kön, väl?

Jag sitter gärna några minuter till per match och jag tycker att det är superviktigt att alla som är med känner att de är lika mycket SUS som alla andra.

STJD

Davas sa...

Ser rätt orangea ut: www.facebook.com/pages/Akademiska-Spotlight/221691384508838

Axel sa...

Sauter: Synd att du fått förhinder!
Davas: Jag kan ju mejla dom å fråga om dom har nått bortaställ? Annars såg jag ett gäng gamla blåa tröjor på vinden häromveckan, de ska väl ändå vädras snart i A-B-matchen. Tennstopet låter trevligt men vad säger Dan och RZL, våra krog konnässörer?
Johan: Bra skrivet. Men vissa matcher kan det rulla bättre tror jag. Jag hoppas verkligen alla SUSare känner sig uppskattade av Fyrklövern, annars har vi misslyckats.

Davas sa...

Axel: har du en mailadress? Deras Facebook var inte uppdaterad sen i maj. När de ledde serien. Fattar inte att de kan ha lett serien. Började inte deras säsong med svidande set-siffror mot den röda maskinen?

Axel sa...

Nu har jag mejlat dom, får se vad de svarar. Alla kontaktmejladresser finns på stff.se.

Axel sa...

Dom spelar, som Davas redan noterat, i vita shorts och orangea tröjor så det borde funka med vår rödsvarta kollektion. Jag kan ju ha med de blå som back-up.

Davas sa...

Det verkar väl lite överdrivet, Axel? Då får vi ju kånka runt med extratröjor på stan om kvällen. De blå västarna, de är inte tio till antalet?

Axel sa...

Jag minns inte, får leta på vinden.