söndag 14 januari 2007

SUS-andan - hur viktig är den för dig?

(inte alla spelare passar in från dag 1)


Vikten av att scouta spelare innan de erbjuds kontrakt har aldrig varit viktigare, speciellt inte för SUS IF. Som konstaterats i tidigare inlägg så har SUS idag en trupp på ca 20-22 spelare, vilket är helt fenomenalt. Och viktigt av ett par självklara anledningar:

1: det ökar möjligheten att alltid ha ett bra alternativ på samtliga positioner
2: det gör det definitivt enklare för den nytillträdda kommittén att få ihop fullt lag även under hösten

Förmodligen är det en ganska unik sammansättning av talang, spelglädje, kamratskap och vinnarskalle som gör det så speciellt och roligt att spela i SUS. Den här mixen bygger givetvis på att SUS, precis som Arsenal eller Man U, lyckats behålla en grundstomme i ganska många år nu… och samtidigt undan för undan fyllt på med unga (nåja) spelare som passar in på helt rätt sätt. Spelare med rätt karaktär som någon på SvFF förmodligen skulle ha sagt.

Detta angående ett mail från Russel:

En annan fråga.Gällande nyvärvning.
Jag har en vän som spelat back i Hammarby o Djurgården U16 o U19 vadjag förstått - har spelat i div 6:an på senare år - men som Jojje ochmig själv numera satsat mer på en karriär i krogbranschen.Han är intresserad av att spela med SUS IF...Är ni intresserade återkom, så skickar jag ner honom på träning..

SUS TILLS JAG DÖR har i dagsläget flera redaktörer, så den här åsikten är min egen. Jag tycker att fördelen med inomhusträningen är att vi får möjlighet att testa hur nya spelare/kompisar passar in i LAGET. Jag har själv tagit med ett par kompisar som varit sugna på att börja lira, men som efter ett par träningar känt att det av olika anledningar inte fungerat… och sökt sig vidare. Ingen stor grej. Andra spelare har kommit in och tagit en självklar plats i laget på bara ett par månader.

I dagsläget behöver vi kanske inga spelare, men självklart kan man ta med en polare om man känner att han skulle kunna passa in i laget. Det kostar ingenting och kan i bästa fall vara nästa Christoffer Elghorn!

I slutändan är det trots allt upp till Kommittén, som fram emot vårkanten ska påbörja arbetet med att ta ut ett lag. Ett lag med 16 spelare, vilket förmodligen innebär att några kommer att få stå över redan från början. Inte illa för Division 7.

Vad tycker ni:
Är det lätt eller svårt att komma in i SUS-andan? Ska fler in eller har vi tillräckligt med spelare?

4 kommentarer:

Sporttyckaren sa...

Jag måste säga att jag tycker att det ska vara fritt fram att ta med folk på träningarna Sedan blir det ju, som Johan skrev, nästan självsanerande både socialt och fotbollsmässigt.

Dessutom är det ju värt att beakta att det är näst intill omöjligt att komma in i laget under säsongen eftersom vi inte har några träningar alls då så jag säger: Välkommen alla nya.

PS. För övrigt kan ju vi som tar med nytt folk "försanera" lite och inte ta med folk som är knäppa/galna/riktigt urusla. Hittills känns det som om det fungerat rikitgt bra.

Daniel sa...

AMEN!

Anonym sa...

Håller i princip med. Måste dock lägga till att med tanke på att vi är så många i truppen borde vi vara mer selektiva i rekryteringen än vad som ibland varit fallet på senare år. I min värld ska man minst tillhöra topp-10 om det ska vara värt för SUS att ta in en ny spelare, eller?

För övrigt har jag pajjat knät, förmodligen menisken vilket innebär att min inomhussäsong även det här året blir bristfällig. Önskar att jag kunde dra en Mange ("tre veckor"), men det blir nog längre än så. Vi ses på Hagen!

max sa...

Håller med Sauter och daniel.