onsdag 31 januari 2007

DAGENS SPELARE: JONTE HALLDÉN

- den går in i krysset, målvakten är helt borta
- flämt, han vänder i luften…
- … och tar den!

Jag vet inte hur det är med er, men jag tycker att Jonte väldigt ofta påminner om Gordon Stewart just genom att när det ser som mest hopplöst ut dyka upp ur tomma intet och göra fullständigt omöjliga räddningar. Han är också fenomenal på frilägen och straffar.

Som skådespelare och regissör är det inte konstigt att det blev målvaktsrollen för Jonte. Som lagets siste utpost styr han mycket av spelet genom att dirigera backlinjen och mittfältet, ofta med kommentarer av typen: bra tänkt! när man precis slagit bort ännu en passning.

Många (alla) kallar honom för Jånte… vilket jag tycker är fel. Jonte ska det vara.

En anekdot som säger mycket om hur Jonte är som person utspelade sig när vi var små. Om den är sann eller inte vet jag faktiskt inte – men jag väljer att tro det. Det var inför en omgång av klassikern ”allsvenskan”, dvs. leken där man slår tre straffar på varann etc., som deltagarna skulle välja lag:

- jag är örgryte, sa nån
- och jag är aik så någon annan.
Jonte tänkte efter så det knakade
- ok, i så fall är jag Boktipset!


Personliga fakta
Namn: Jonte Halldén
Ålder: 32
Födelsestad: Stockholm
Yrke: Teaterdirektör / Kulturpedagog
Familj: Fru, tre barn
Stadsdel: Liljeholmen

Fotbollsrelaterat
Kom till SUS år: 2000
Värvad av: Linus
Position i laget: Målvakt
(Favorit-)Nummer på tröjan: 1
Favoritlag i Sverige förutom SUS: Hammarby
Favoritlag internationellt: Lyon för närvarande, Aston Villa mer latent
Favoritspelare i världen: José Monteiro de Macedo
Favoritspelare i SUS: Linus
- motivering: Det är min kusin, ju....

Välj
Stan eller landet: Stan
Radiosporten eller TV-sporten: Radiosporten
Hemmakväll eller utekväll: Hemmakväll
Zlatan eller Henke: Henke
Kim eller Anders: Kim
Jonas Dahlqvist eller Lasse Granqvist: Jonas Dahlqvist

Favoriter
Favoritartist/grupp: Smashing Pumpkins
Bästa film: Nattbuss 807
Bästa TV-serie: Dexter
Bästa bok/tidning: Gentlemen
Bästa sajt:
www.teaterverket.se
Bästa blogg:
www.susfotboll.blogspot.com

Jag rekommenderar:
Föreställningen "VD" på TeaterVerket. Premiär 10 februari. Mer info här:
http://www.teaterverket.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte många som har chansen att välja sin egen film som favoritfilm! Grattis til det...

Thomas Seidefors

Johan seidefors sa...

Nattbuss 807 - en klassisker.

Daniel sa...

Bra smak vad gäller litteratur har han iaf...

1990hinshaw@gmail.com sa...

Jenny you på Jenny you på blillpä blil...jeg coh ettt en på blill på.