söndag 13 mars 2016

SUS IF - Sthlm Snipers 3-2 (0-2)


Mål
1-2 Erik G (unassisted)
2-2 DD (unassisted)
3-2 Anton (unassisted)

Hallberg kallade det unassisted och det lät coolt.

Referat
Senast SUS lyckades vinna mot Snipers, i juni 2013, så var det med 3-2 efter underläge 0-2. Det börjar bli en trevlig vana. Men vi tar det från början. Matchen börjar maximalt olyckligt med 1-0 till Snipers efter ca 1 minuts spel. SUS var kanske lite yrvaket, men spelade ganska snart in sig i matchen genom resolut närkampsspel. Snipers gjorde dock efter ca en kvart 2-0 på sin andra målchans för matchen, det kändes orättvist. SUS gnetade på iallafall, RZL hade en boll i virket t ex. Resultatet stod sig dock till pausvilan. Där diskuterade vi de problem vi hade defensivt och kom fram till att vi i denna match, för att på ett effektivare sätt stoppa deras anfallsspel, skulle spela 4-2-3-1. Davas och Hallberg som sittande mittfältare och Erik G, Pihl och Anton som offensiva bakom Björn ensam på topp. Faktum är att lagledningen (Axel och Davas) redan innan match diskuterat just den formationen, och våra noggranna förberedelser skulle visa sig bära frukt. SUS förändrade spelsystem blev en sanslös succé. Snipers anfallsspel raderades och SUS kom i anfallsvåg efter anfallsvåg. Gripenholm bröt måltorkan med ett mål som kanske kan liknas vid Zlatans bicicleta mot England. Skillnaden var bara att det här var mer som ett löst volleyskott, att Erik var rättvänd och att målvakten inte var så väldigt långt ute, ja det var rätt mycket som skiljer när man tänker efter. Hursomhelst var målet synnerligen rättvist och SUS ångade vidare. I paus sa jag till David Domeij (killen fyller femti i år, det MÅSTE vi uppmärksamma här btw, när är det? Nån som vet? Jag borde iofs lätt kunna kolla det själv... 18 nov! Då har vi tid att planera), jo jag sa i paus till honom att han såg precis lika bra ut som han alltid gjort och att han säkert skulle sätta en balja i andra. Och det gjorde han! 2-2 tillkom efter en hörna från höger (alltså den höger som ligger till höger...ping Jonathan) slagen av Hallberg men som studsade runt lite innan David stötte in bollen på volley. Då var det säkert minst tjugo minuter kvar av matchen, dvs gott om tid att avgöra för SUS. En halvlek kan ofta ha flera olika ansikten men den hör halvleken hade bara ett, och det var SUS. Snipers hade kanske två avslut varav ett var en nick som hade kunnat bli farlig om den inte gått till typ inkast. Resten var SUS som låg på. Det blev slutligen Anton som gjorde sitt första mål utomhus i SUS-tröjan. Han dök upp till vänster i straffområdet efter ett inspel från höger där bollen nog studsar på någon motståndare innan Anton behärskat bredsidade in segermålet. Efter det låg SUS på för att utöka ledningen men siffrorna stannade på 3-2.

Vad ska man säga om Snipers då. Jo, offensivt hade dom några duktiga avslutare, och dom är ju alltid trevliga att möta. Men i andra såg dom trötta ut, kanske för att SUS gjorde dom trötta, vi säger det.

Matchen, eller snarare allt utom matchen, sändes på Periscope @AxelHaglund. In och kolla på det innan det raderas (tas bort inom 24h) så får du nog en känsla av att SUS 2016 kommer bli bra.

/A

14 kommentarer:

Davas sa...

Jag fick med mig den nya lådan för svetttjugan hem. Fin låda, måste jag säga!

Axel sa...

Jag kom på fler kul grejer som man skulle kunna rapportera om. Det var t ex kul att domaren var en 17-årig tjej som var en av de bättre domare vi någonsin haft, väldigt proffsig. Även i betydelsen att hon var den i särklass dyraste domaren vi haft.

Davas sa...

Undrar om inte domaren ändå var uppemot tjugo? Hon hade sådan pondus.

Simon Öhrlin sa...

Lysande Periscopesändning och grattis till vinsten!

Simon Öhrlin sa...

Lysande Periscopesändning och grattis till vinsten!

Anonym sa...

Fick vi kvitto på domaravgiften?
Presenterade hon sig med namn?
Visade hon domarlegitimationen?
Är vi blåsta?
/Pihl

erik sa...

Jag är definitivt blåst. Kom hem 420 kr fattigare. Men hon var bra - extra kul att hon skickade deras kille som legat skadad av planen och sen vinkade in honom. Mycket seriöst.

Axel sa...

Pihl, svaret på dina frågor är Ja (jag ska leta fram det idag), Ja (har dock glömt vad hon hette), Nej, och slutligen JA! Jag hade kontakt med Snipers igårkväll och hennes taxa låg tydligen ca 150 spänn över maxtaxa. Jag ska leta upp kvittot idag så får vi se hur vi går vidare. Det visade sig också att min och Snipers lagledares värdering av hennes insats skiljde sig åt där jag tyckte att hon var över medel och han tyckte att hon var medioker. Hursomhelst, ni som så generöst hjälpte till med cash, ni är ihågkomna och kan dröja med svettjugor framöver.

Axel sa...

Erik, du kan spela 20 matcher utan att lägga någon svettjuga! Du kan spela samtliga matcher fram till säsongsfinalen i oktober!

Axel sa...

Jag har inte hittat kvittot än, men är säker på att hon gav oss ett. Ligger det i burken som du tog med hem Davas?

SirMoose sa...

Stark seger!

Bekymras dock av att det ser ut att ha varit många som spelat i långbyxor. Bortsett från Björn, som ju fått dispens, borde ingen ha det.

Davas sa...

Axels långbyxor såg faktiskt ganska proffsiga ut. Men det behövdes absolut inte.

Axel sa...

Vi som har en lite mer stillastående spelstil tyckte kanske att det var lite kallt Davas, men tack för berömet av byxorna. Jag hade nog tänkt att ta av dom men det såg så bra ut att jag avstod av estetiska skäl primärt.

Björn sa...

Samma skäl som för mig då Axel...