måndag 12 augusti 2013

The irony of verbal abuse- A story about Snipers

Det var länge sedan jag skrev ett inlägg här på STJD men idag fann jag anledning, lust och tillfälle för att göra det.

Dagens match bjöd på en i sammanhanget rolig incident även om incidenten knappast bjuder på någon större anledning till att skratta.

Jag vill för historiens skull även få med en historisk händelse från ett av min tidigare möten med Snipers och även lite bakgrund om mig själv för er kära läsare som inte känner mig eller min bakgrund. Så låt oss nu börja denna exposé av verbala förolämpningar förrättade av Snipers gentemot undertecknad.

Jag är uppvuxen i Stockholm och har under hela mitt liv aldrig bott utanför tullarna, skulle kunna kalla mig stockholmare utan att direkt överdriva. Jag är född på Sabbatsberg och jag är uppvuxen tillsammans med min mamma och min lillebror Oskar. Jag har väldigt mörkt hår, nästan svart faktiskt, på senare tid så har jag lagt mig till med ett skägg som bär en del gråvita strån i sig med ålderns rätt (38år). Jag började spela i SUS 1996 och gör alltså min sjuttonde säsong i detta underbara lag. Jag har under dessa år aldrig varit med om att en medspelare använt sig av rasistiska eller andra nedsättande kommentarer om motståndarna gällande etnicitet eller sexuell orientering. Det har dock vid ett par tillfällen yttrat sig så att våra motståndare har sjunkit till dessa nivåer som vi annars håller oss borta från i SUS då vi är ett lag som förvisso saknar ödmjukhet men som absolut är toleranta och spelar fotboll för nöjes skull (läs vår devis). Jag har själv blivit utsatt för en del påhopp men dom två som jag minns mest är dom två som jag har råkat ut för i möten med Snipers.

För ett par säsonger sedan så mötte vi Snipers på Essinge IP och med mig till matchen hade jag min flickvän och vår gode vän Pär som faktiskt spelat i Snipers ett par säsonger tidigare. Det här var på den tiden då Snipers var ett riktigt strykgäng och inte alls så bra som i år. Under matchen så hamnar jag i en närkamp med Snipers vänsterback som slutar med att jag får frispark emot mig och jag tycker det är lite smålöjligt vilket jag tydligt och högt påpekar. Detta finner då mittbacken i Snipers oerhört frustrerande så han stormar fram till mig och ställer sig väldigt nära mig och säger till mig att jag är "en jävla kuksugare".

Man får lov att säga att jag blev minst sagt förvånad. Dels över påhoppet men också över ordvalet. Jag minns att jag efter matchen berättade detta för Pär som skrattade gott åt det då han kände motståndaren och påpekade att han kunde vara lite het på gröten ute på planen. Motståndaren kom strax därefter slutsignalen fram till mig och bad om ursäkt för vad han hade sagt och kunde inte riktigt förklara sig bättre än med att det var dumt och inte försvarbart att säga något sådant och då framförallt inte när han spelar i lag med just då enbart homosexuella killar förutom han själv. Starkt att be om ursäkt och en ganska kul anekdot.

I dagens match så var det återigen en duell på SUS högerkant där jag hamnade i duell med Snipers nummer 11 en kvick och ung kille, han ska ej förväxlas med den superduktige nummer 3 som även han stämmer in på denna beskrivning. Nåväl, tillbaka till duellen då. Jag sparkar bort bollen och nummer 11 kastar sig handlöst och skrikande till marken vilket i sig var ett patetiskt försök att vinna fördel genom att lura domaren med en filmning. Detta följdes av upprepade uppmaningar av mig att filmaren/fuskaren skulle ställa sig upp. Vid nästa spelavbrott tilldelades också nummer 11 ett gult kort för sitt filmande vilket var väldigt bra agerat av den för dagen mycket duktige domaren (med undantag för det horribla misstaget på vad som borde ha varit vårt 1-1 mål).

Jag är uppfostrad i en ganska tolerant miljö vilket präglat mig och mitt sätt att se på andra människor och jag skulle aldrig försöka verbalt sätta mig över en annan människa pågrund av etnicitet eller sexuell läggning. Bidragande till detta är kanske att jag hela min uppväxt haft människor runt mig från andra länder och med andra kulturer samt att min bror är homosexuell.

Det är kanske därför jag i alla sammanhang aldrig tillåter nedsättande kommentarer låter passera osedda eller ohörda. Det är garanterat därför jag skriver just detta med anledning av nummer 11 i Snipers försök att trycka ner mig senare under matchen.

Vid nästa tillfälle efter det gula kortet så kunde jag inte hålla mig från att säga till nummer 11 att akta benen när han sprang där med bollen, vem vet han kanske hade fått för sig att slänga sig i backen igen. Det föranledde att han strax efter först kallade mig idiot vilket fick oss att börja diskutera.

Jag frågade varför han kallade mig för idiot och då svarade han med att han inte förstod mig och därefter bad mig prata svenska. Jag undrade givetvis vad han menade med detta och då så han att han inte förstod mig då jag var en invandrarjävel. Hepp.

Givetvis så påpekade jag det olämpliga i att kalla andra personer för det och undra vad han fick det ifrån vilket han då svarade med att jag hade skägg och svart hår och såg ut som en invadrarjävel. Hipp.

Skön snubbe i en förening som på sin hemsida stoltserar med fina ord om människors lika värde oavsett etnicitet, religon eler sexuell läggning. Nu är jag inte sådan att jag känner mig så illa berörd personligen men det som upprör mig en del är att en person som spelar i Snipers behandlar sina medmänniskor på detta nedvärderande och förnedrande sätt.

Jag tackar för ordet och avslutar med att följa SUS devis "Idrott för nöjes skull" och slänger också ut frågan hur det står till med Snipers fina ord från förstasidan på deras hemsida. Är det bara ord eller har dom något att sätta bakom dessa ord?


"Stockholm Snipers är en idrottsförening där alla oavsett kön, sexuell läggning, etniskt ursprung och ålder kan deltaga. Föreningen är speciell genom att vi främst vänder oss till homo- och bisexuella samt transpersoner, samtidigt som flera heterosexuella väljer att idrotta med oss. Mångfald är verklighet i Stockholm Snipers – inte bara ord."







14 kommentarer:

Axel sa...

Stark text Max!

Christoffer Smitz, Snipers sa...

Vill bara kort meddela att vi tar det här på största allvar och att vi för diskussioner inom laget och styrelsen hur vi ska gå vidare, vilka eventuella åtgärder som kan bli aktuella etc. Vi kommer givetvis återkoppla detta till er.

Anonym sa...

Bra skrivet. Beklagar den motbjudande situationen. Som invandrare själv känns det mycket olustigt. Lycka till i fortsättningen av serien!

/barn av gaia

Davas sa...

Jag som alltid trott att Max kommer från Söder om Söder. Innanför tullarna hela sitt liv – banne mig.

Axel sa...

Max och jag bodde på samma gata i Gamla stan en gång i tiden, det utgick jag ifrån att alla visste.

snipersfermin sa...

jag ställer mig mkt frågande till anklagelserna emot mig då jag dels aldrig har spelat innerback i hela mitt liv samt det är först sista åren som jag ens har använt det namne samt ja mer brukar klaga på domare än motspelare.

men om emot förmodand det skulle stämma ber ja givetvis om ursäkt för det inträffande

Anonym sa...

Härligt inlägg,
skönt med människor som vågar
ta konflikt,jag kan nästan hålla på SUS.

Westis-BeeJay.

Björn sa...

Bra skrivet Max!

Davas sa...

Det är bra BeeJay. Håll på oss. Nästa steg blir ju att försöka desinficera er skitfotboll på fredag. I ljuset av vårt långsamma skönspel kommer den nog framstå som tvättad i amoniak. Nästan tjänlig, men inte direkt hälsosam. Och inte heller särskilt vägvinnande. Doftar Westis-torsk.

Max sa...

Fermin,
Förlåt om jag använde ditt namn felaktigt. Jag ska genast redigera bort det.

Anonym sa...

Från MrBeeJay.
Torsk på fredag låter inte bra,
snarare file gjord på SUS-are.
Det blir nog bra match i alla
fall,med tvåvälspelande lag.
Synd på Snippe-matchen,
hoppades få ännu mera hjälp
av Er,men ni gjorde säkert
det bästa ni kunde.
Hoppas våra grabbar inte satsar på
tvåsiffrigt på fredag,utan håller igen lite,trevligare så..
Vänliga..hälsningar MrBeeJay.

Christoffer Smitz sa...

Ang. händelserna under matchen:

Vi i styrelsen i Stockholm Snipers välkomnar givetvis när vi uppmärksammas på spelare som inte följer föreningens värderingar. Spelaren i fråga medger att han sagt kommentaren att han inte förstår vad motståndaren säger, och att han ska prata svenska. Det är naturligtvis oacceptabelt. Utifrån detta har vi valt att stänga av honom i tre matcher. Avstängningen kommer att påbörjas den 23 augusti, d.v.s. från och med matchen mot KFK.

Christoffer Smitz
Styrelseledamot och tränare
Stockholm Snipers

Axel sa...

Jag tycker att Snipers har hanterat detta föredömligt. Lycka till i resterande omgångar!

max sa...

Strongt och bra agerat av Snipers!