fredag 13 februari 2015

Hallberg tackar nej till spel i landslaget

Hallbergs officiella kommentar till fotbollsreportern Jonas Dahlquists landslagsspekulationer förtjänar redaktionell plats på STJD:




Blogger Henrik Hallberg sa...
Hallberg tackar nej till spel i landslaget

12 februari 2015

37-årige Henrik Hallberg kommer inte att spela i landslaget, det meddelade han i dag. Istället ska han fokusera på SUS, Sonar Stockholm och sig själv.

Det hör inte till vanligheterna att tacka nej till landslagsspel, men för Hallberg var det en nödvändighet.

– Jag är inte överraskad att jag dyker upp i de här sammanhangen. Jag har spelat en mycket krävande Slow Football, med fina resultat om jag får säga det själv, på Hagen i tre säsonger men nu måste jag tänka på mig själv, säger han till SVT Sport.

Den skånske Solnabon ska främst fokusera på klubblaget samt att bli mentalt starkare.

– Jag måste bygga upp en mental styrka som matchar den typ av Slow Football som SUS går i bräschen för, säger han och menar att det är viktigt för en fortsatt karriär.

Får hjälp av lagkamraterna

Hallbergs försäsong kommer att kretsa kring denna mentala träning och den kommer att spenderas på krogen. Fokus ligger för närvarande på Sonar Stockholm som går av stapeln i helgen.

Tillsammans med några av de unika personligheter som finns i SUS har Hallberg utarbetat ett träningsprogram som ska ge de förutsättningar han behöver för en fortsatt lyckad karriär.

– Jag hoppas att landslagsledningen förstår att jag tar det här beslutet, säger Hallberg och berättar att han hoppas att många andra i landslaget vågar ta detta steg, framförallt bland de yngre. Framtiden ligger i Slow Football och jag tror att mitt personliga träningsprogram kommer att ge eko över hela fotbollsvärlden.

Ögonen på sig

Men ett som är säkert är att den svenske mittfältaren har ögonen på sig. Efter några framträdande i det prestigefyllda SWSLC 14/15, där mycket av grunden till träningsprogrammet har lagts, hörde många av sig framförallt från England.

– Fler och fler hörde av sig från England, intresset för mig verkar vara stort där. Det verkar finnas ett sug till att gå tillbaka till 70- och 80-talet inställning till hur en fotbollsstjärna ska vara och agera både på och utanför plan.

Hallberg tillägger att dörren till landslaget inte är stängd, men att prioriteringen förmodligen alltid kommer ligga på klubblaget. Och krogen förstås.
12 februari 2015 18:57
 Radera

1 kommentar:

SirMoose sa...

Härligt med killar som vet hur man ska prioritera. Pengar och ära är viktigt men det viktigaste är att man känner sig hederlig mot sig själv.