söndag 18 januari 2015

Segrarna


Det var en väldigt bra träning denna, många utropstecken. Först o främst var Sauter tillbaka, och han var sig lik, dvs spelade intelligent o vägvinnanande. Anton gjorde en kanonträning. Han hade ett moment som fick flera av oss att tappa hakan när han i trängt läge vann bollen och tunnlar sig förbi Pihl med en blixtsnabb tvåfotare. Simon förklarade efteråt att Anton faktiskt har ett förflutet som fotbollsproffs, dvs han har spelat mot betalning för några år sedan. Vi får reda ut det där framöver. Pihl visade ikväll att han är lika vass som förra vintern. Han skjöt en projektil från mer än halva planen som satt otagbart, jag vet för jag stod i målet. Sen nämner jag gärna Puskas också, han rörde sig bra och visar väldigt fin bollkontroll. Jussi gör det bra igen också och Simon visade sina strikeregenskaper vid rätt många tillfällen. Alla som var med denna fina kväll i Brännkyrka presterade på en hög division 7-nivå och uppflyttningsspöket dök genast upp i Fyrklöverns eftersnack. Jag har sagt det förr men alltså, SUS 2015, det blir något i hästväg.

9 kommentarer:

Simon Öhrlin sa...

Garderar mig lite för att ha kryddat berättelsen om Anton, men det var så jag minns den ;)

Anonym sa...

Ytterligare ett utropstecken var ju Davas målkavalkad. Satte han inte sex, sju, åtta stycken, allt som allt? Måltjuv!

Går han på topp med JS när gräset börjar grönska, måntro?

Axel sa...

Intressant iakttagelse det där med Davas. Det var antagligen det allra mest sensationella faktiskt. Det har nästan aldrig hänt förut att Davas gjort mål, så det var otroligt att se det hända, gång på gång. Kanske ett utslag av den klassiska "nybliven-farsa"-effekten. 2015 blir nog Davas år.

Sen var det kul att vi fick veta att han är illa sedd i Snipers.

Davas sa...

Det var som en islossning, nästan. Och inga stolpskott eller fantomparader ställde sig mentalt i vägen för ytterligare målproduktion. Jag tror det hade att göra med alla fina framspelningar. Att se Anton finta bort Pihl gav ju enastående energi. Sen har ju Brännkyrka en särskild charm. Målen känns mer inbjudande där än i SUS-hallen tycker jag.

SirMoose sa...

Nog låter Blackburn Rovers bekant när man tänker på Anton?

Davas sa...

Apropås Anton känns det också lite främmande att SUS nu håller sig med sådana som inte bara spelat för nöjes skull.

Axel sa...

Jag kan tycka att det är precis det vi behöver! Det har varit lite väl mycket nöje senare år. Den där devicen har blivit vår förbannelse.

Jag efterlyser strängare disciplin och pliktkänsla i truppen. Kanske vi borde införa spelarlöner som utbetalas innan säsong, och sen är det upp till allas samvete att "betala tillbaka" i SUS-tröjan på fotbollsplan. Jag har ingen större lust att genomdriva det, men jag gillar tanken. Hårda fotbollsarbetare som inte tänker på sig själva och bara gör allt för laget utan att tänka efter, går dit och gör sitt jobb, går hem.

Davas sa...

Man skulle även kunna tänka sig en omvänd princip. Om vi höjer avgiften ganska drastiskt (utan att gå alltför långt utöver ett typiskt friskvårdsbidrag), kunde varje spelare som kommer till match kunna inkassera en slant från den gamla plåtburken.

Frågan är om det skulle vara ett sant nöje. Tror det skulle kännas lite sniket.

Axel sa...

Eller så kör vi på som vanligt. Det har ju funkat de första 48 säsongerna.