söndag 20 september 2009

Rapport från Landslagssamling




SUS IFs Nr 9 och STJDs egen Dr Haglund var för första gången på landslagsuppdrag i helgen. I stenhård konkurrens var jag uttagen att spela i läkarlandslaget under en mini-turnering i Lund. I första matchen, mot Malmö Opera, bildade jag mittbackspar med Åke Berglund, en mycket erfaren och placeringssäker onkolog från Uppsala (fd Siriusspelare) som ropade sitt fullständiga namn varje gång en boll var på väg i hans riktning -Åke Berglund! Det var rätt lustigt i längden. Laget var nykomponerat och samspelet var inget vidare. I samband med att jag smugit upp på en frispark snodde Malmö opera bollen och kontrade i 1-0 vilket sedan stog sig.

I andra matchen stod Islands Läkarlandslag för motståndet. Efter min starka insats i första matchen fick jag flytta upp på mittmitt, en lite ovanare position. Det var en hård match, med mycket fula grejer från islänningarna. Vår målvakt bröt exempelvis näsbenet (som han genast reponerade själv). Jag lyckades rädda en poäng åt laget genom mitt 1-1-mål som var en kontrollerad vänstervolley som dalade in i högra krysset. Det kändes skönt att måla i landslagströjan kan jag rapportera.

I sista matchen mötte vi Författarlandslaget. Besvikelsen var naturligtvis stor när vi insåg att Björn Ranelid inte var med i deras lag. Jag hade sett fram emot att möta denne legend som ju spelat i 3 allsvenska klubbar, gjort 100m på 10,6 OCH vunnit augustpriset, en helt unik bedrift. Härledda av Fredrik Ekelund var Författarna egentligen ett i alla högsta grad mänskligt fotbollslag (i bemärkelsen dåligt). Tyvärr var vi vid det laget extremt trötta efter 2x2x20minuter fotboll i intensiv hetta. Jag började matchen på mittmitt men hade inte riktigt orken att skapa så mycket. I andra fick jag ta steget ner igen när andra mittbacken blivit skadad. Matchen slutade 2-1 till Författarna.

Det hela var kul. Nivån på spelet var dock under SUS-nivå även om det inte säger så mycket. Om vi får spela ihop oss lite ska vi nog kunna höja oss något. Planen är att få med Guterstam för det såg lite tunt ut framåt. Siktet är nu inställt på VM för Läkare i Österrike nästa sommar.

8 kommentarer:

Jonte sa...

Åh, så mäktigt!
SUS - Överallt - alltid!

Anonym sa...

Nya SUS tröjan ???

Daniel sa...

SÅ GRYMT med en aktiv SUSare i landslaget!

Fast liten besvikelse över resultaten också...

Björn sa...

mycket grymt med SUS i blågult!

Johan seidefors sa...

HERREGUD SÅ RÄTT!!!

KP sa...

Hur gick det för asfaltläggarlandslaget?

SirMoose sa...

SUS är överallt!

Nu är det inte bara Tobbe Trollkarl som är gammal landslagslirare.

Dock kan man känna lite oro att skicka ut det här gänget för att representera Sverige. Torsk mot Operan...!?!?

Axel sa...

Jo, det var lite pinsamt att torska mot Malmö Opera. Dom måste varit scenarbetare eller nånting. Såg inte ut som Sopraner direkt.