tisdag 16 februari 2010

Hårda killar i SUS

Jonte mailade precis från mobilen:

I juni 2008 fick jag ett skott på mig som tog lite illa i högerhanden. Det värkte och jag stod över de sista två matcherna innan uppehållet, men efter sommaren körde jag igen, även om det kändes lite grann. Det ger väl med sig vartefter tänkte jag.

Ett drygt år senare började smärtan plötsligt dyka upp igen. Det här med att gå till doktorn är inte min grej. Jag aldrig riktigt fattat vad de ska göra åt saken när man vara är lite småsjuk eller har någon enklare skavank. Men Gunilla ledsnade till sist på mitt gnäll och sa att "bara du masar dig iväg till läkaren, så betalar jag". Troligt! Hon är urtypen för smålänning.

Trots det fick jag till sist tummen ur och gick till doktor Garmén. Han klämde och böjde lite grann och bedömde att ett handledsskydd för att värma bör räcka, men skickade mig för säkerhets skull till röntgen. Efter lunch ringde han upp: "du har visst en fraktur på båtbenet, jag rekommenderar att du åker upp till akuten så fort som möjligt". Här sitter jag nu bland förtvivlade och svårt sjuka och skriver mail med min skadade hand.

Ses på träningen på söndag!

8 kommentarer:

Jonte sa...

Kan upplysa upp om att det visade sig att det inte var fråga om en spricka i benet.

Det var brutet!

Axel sa...

Ajaj, scaphoideumfraktur, det var illa. Det var ett rugby besked. Vi får signa Henke direkt nu.

Axel sa...

Eh, det där med rugby vet jag inte var det kom ifrån. IPhonen som spökar...

Jonte sa...

Jo, det är känt som ett typiskt Rugby-besked!

Äh! Jag nämnde den här skadan för dig någon gång i våras och du sa "det är nog inget".

Jag går på det!

Axel sa...

Jag står fast vid min bedömning från i våras, oavsett vad röntgen visat. Det kallad klinisk blick...

Stefan sa...

Det är ett jäkla dilemma det där med att vara stenhård susare. Även om ben är brutna kan vi inte själva känna att vi är skadade utan behöver en extern granskare som håller oss borta från spel.
Jonte: Dra runt på ett gips är mental träning som heter duga.Du kommer om möjligt bli en ännu bättre målvakt.

Daniel sa...

Det var väl iaf tur att Dr Garmén till slut fick följa upp det där ordentligt - klinisk blick i all ära. Vi kanske måste ha en obligatorisk check-up minst en gång per säsong för hela truppen? Vem vet, det kanske är fler SUSare med brutna ben, brustna mjältar osv osv. Exempelvis tyckte jag Eric såg lite halt ut senast men det kan ju å andra sidan ha haft att göra med att han åkte Vikingarännet dagen innan..?

Johan seidefors sa...

brustna hjärtan!